huva på fleece, Y/N?

Sitter och ritar lite på ett mönster på en fleece. Modell längre, ska täcka ändan ordentligt, trött på korta fleecejackor. Men jag kan inte bestämma mig om jag ska ha mandarinkrage eller huva. Bomba mig med för- & nackdelar!

Största nackdelen jag kan komma på är att det blir knöligt under en jacka eller runt nacken, den största fördelen är att man har, well, en huva.

Input?

Knöligt

Sitter och ritar lite på ett mönster på en fleece. Modell längre, ska täcka ändan ordentligt, trött på korta fleecejackor. Men jag kan inte bestämma mig om jag ska ha mandarinkrage eller huva. Bomba mig med för- & nackdelar!

Största nackdelen jag kan komma på är att det blir knöligt under en jacka eller runt nacken, den största fördelen är att man har, well, en huva.

Input?

Visst är det knölig med huva på tröjor.

Jag har klippt bort huva på en fleecetröja en gång och blev mycket nöjd med det.
Det är få gånger man använder huvan om man inte är finnig.

Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tycker att det beror rätt mycket på andra kläder man tänk använda den till. Det är skönt m en huva på kläderna man har på sig. Borde räcka m huva på skaljacka o ev förstärkningsplagg.

Tycker att det beror rätt mycket på andra kläder man tänk använda den till. Det är skönt m en huva på kläderna man har på sig. Borde räcka m huva på skaljacka o ev förstärkningsplagg.

Tanken är att det ska vara ett vettigt plagg även i sig själv, det är powershield så det är ganska vindtätt.. Men det ska ju ingå i ett system med skal också. skaljackan existerar redan.

Utan luva. Gillar inte tröjor med luvor. Visst är luvan skön när man väl använder den men 99% av tiden är den i vägen och knölig..

Mvh // Johannes

Flexibiliteten blir ju naturligtvis störst om man kan välja om man vill ha det tätt kring halsen eller ej. Den flexibiliteten uppnår man bäst med en friståenden buff.

Om du är trött på korta fleecejackor så kanske du skall göra en modell sparkdräkt i fleece i stället?

Flexibiliteten blir ju naturligtvis störst om man kan välja om man vill ha det tätt kring halsen eller ej. Den flexibiliteten uppnår man bäst med en friståenden buff.

Om du är trött på korta fleecejackor så kanske du skall göra en modell sparkdräkt i fleece i stället?

Tycker att det blir väldigt instängt m buff. Den är svår att få av vid aktivitet o har man hjälm på sig är det nästan omöjligt utan att ta av hjälmen (vilket man inte vill i rörelse).

Krage som kan regleras m dragkedja (antog att det var det gro menade) funkar mkt bättre o är lättare att reglera. Ev halsduk som iaf går att knyta upp i farten.

Ska det sista vara roligt? Förstår inte riktigt kopplingen lång fleecetröja och sparkdräkt? Utveckla gärna? Jag ser ett behov och fyller det, tycker det är så pragmatiskt det går att bli.

Sen har jag faktiskt en sparkdräkt i fiberpäls från poseidon. Komplett med inbyggda sockar och dragkedja från hals till ländrygg så det finns redan i garderoben! :D Men användningsområdena mellan dräkt och stundande jacka har inga gemensamma kontaktytor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips