huva på fleece, Y/N?

En kamrat till mig fick sydd en liknande i lodentyg i MÖ, tyst vindtät, ärminfästning med ventilation a la Lodenrock, han har huva och brukar den mest som jaktparka, den förefaller fungera utmärkt även efter 2 decaders bruk. Lodentyg är ju mjukt, vindtätt och relativt regntätt så länge som det är impregnerat, men visst väger det. Skräddat här blir det inte helt gratis.

En kamrat till mig fick sydd en liknande i lodentyg i MÖ, tyst vindtät, ärminfästning med ventilation a la Lodenrock, han har huva och brukar den mest som jaktparka, den förefaller fungera utmärkt även efter 2 decaders bruk. Lodentyg är ju mjukt, vindtätt och relativt regntätt så länge som det är impregnerat, men visst väger det. Skräddat här blir det inte helt gratis.

Eftersom det är så tungt finns det ju fantastiska möjligheter att forma det meddelst pressning också. Det är svårt (och kommer nog lukta illa) med fleece! :D

Beställde en rackarns massa loden nu så får vi se. Men helt vindtätt är det inte. Iaf inte den som min pappa har. Samma vintage som din kamrats ungefär.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Som sagt, jag har en swanndri, fast med snörningen, inte dragkedjan. Den som heter bushshirt eller nåt. Jag köpte min billigt från NZ. Och den är bra på sitt sätt, har den ofta, men detta är nåt annat. Swanndrin är inte vindtätt men ganska vindresistent. Huvan är inte bra.

Ull har dock ej samma slitstyrka som fleece rent materialmässigt. Väv/stickning spelar såklart roll, men fibermässigt vinner PE alltid. Men eldfaktorn som du nämner är ju såklart viktig i sammanhanget. Jag har aldrig slitit ut ett fleeceplagg faktiskt. Däremot ull- och fiberpälsplagg. Och jag bryr mig definitivt om loft/pris/vikt.

Tyvärr är det svårt att hitta bra tjock ull i stil med swanndris som är hundra ull. Den är ju liksom grövre och mer filtad än kapp- och rockull. Vadmal i butiken är för tunn. Kanske skulle köpa Loden från tyskland? Ullfrotté passar sådär i ett ytterplagg. Blir mönstret bra är jag inte omöjlig... ;)
Problemet med ullfrotté i skogen är att det nästan kräver ett glattare eller tätare ytterplagg, om inte barr och allt möjligt ska krypa in och omkring. Jag skaffade tidigare ett plagg i stampad vadmal, men det var som med din erfarenhet av Swandriplagget att halsen, stängningen inte är lyckad. Undrar varför dylika plagg inte får en bra krage och stängning? Kanske material som funnnits länge förknippas med gamla stilen. Numera är det bra stängning i krage på fleeceplagg, börjar komma på en del fiberpälsplagg och borde komma för vadmal etc. Gamla naturmaterial har ju fått en nystart med nya sy och vävtekniker.

Raskesven

Min lodenrock är dubbel över skulderbladen och bröstet. Här i den blåsiga skånska vintern upplever jag den som vindtät men den kräver ju underplagg eller att man rör på sig. Längden ner på smalbenen är en fördel då den är så vid. Mycket bra på dimmiga jakter.

Efter alla andras projekt är klara har jag lite tid till mitt egna projekt. Testplagg i stoff o stils fulfleece är tråcklat och inprovat. Jäkla bra blev det. Första gången jag ritar egna raglanärmar. Måste bara köpa en fjärde rulle tråd till overlocken så jag kan få ihop skiten. Hoppas bli klar imorgon!

Bilder följer. Tack för input!

Det är en utmärkt kvalitet till både lodenrock, dubbel framtill och över ryggoket samt till jaktparka a la
engelsk oljerock, knälång. Tyst och mycket komfortabel, jo det är rätt ärmarnas undersidor skall vara luftande. Vikten inte mycket att orda om. Tunnare loden 400g/m2 finns att få från Tirol.
Fick min jaktrock sydd i Syrien för några år sen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips