Huva eller inte?

Jag ska köpa mig en dunjacka för att ha som förstärkningsplagg vid framför allt turskidåkning. Jag tänker mig att jag använder den vid raster och kanske kvällstid i lägret. Jag har bestämt mig för att inte köpa den allra ultralättaste varianten, för jag vill verkligen att den ska vara varm.

Men ska jag köpa med eller utan huva? Spontant tänkte jag att det kan vara skönt att ha, men frågan är om man använder den i praktiken. När allt går åt skogen och man behöver värme så kan det ju så klart vara bra med en integrerad huva. Samtidigt har jag ju mina övriga kläder, med fast huva med mig, liksom mössa. Ska man tänka vikt- och utrymmesmässigt kanske det är bättre att huvans vikt och volym gör bättre nytta i form av en tjockare jacka, eftersom det är just den extra isoleringen jag är ute efter.

Ni som är erfarna turåkare, hur använder ni förstärkningsplaggen? Har ni använt/saknat huva på jackan?
 
Huvan är väldigt väsentlig på förstärkningsplagg. Det är skillnad på ute på bergetplagg och på solhyllan med en vintoddy. Givetvis fast huva! Till det senare bruket, thight, rätt färg och ingen huva för då syns ju inte de viktiga modesolglasögonen.
go tur
 
Lika bra tycker jag

Hejsan,

Bytte nyligen ut min gamla hederliga Feathered Friends du jacka utan huva till en ny Maummut med huva. Bägge väger ungefär lika mycket och har likvärdig dunkvalité och att de är ungefär lika bra. Anväder dom på senare delen av vintern vid "typiskt" turväder med temperaturer ner till -10 till -15 grader. För precis som du säger har man ju ofta en varm mössa med sig. Dessutom brukar i alla fall jag ganska ofta slänga på mig annoraken över dunjackan om jag har med den vanliga dunjackan.

Om det däremot är riktigt kallt och man plockar fram den jättestora dunjackan är fast huva en klar fördel.

/ Stefan
 
Som förstärkningsplagg tycker jag helt klart huva är att föredra. Valde själv bort det när jag köpte min och ångrar det.

Men beror lite på hur man tänker använda jackan, men om den ska ligga i ryggan och åka fram när vädret slår om snabbt och man inte har massa andra varma kläder är huvan guld värd.
 
Huva på både lätta och tunga jackor eftersom värmeförlust från hals/huvud är så stor. Har istället en lite tunnare mössa om det inte är svinkallt, ger lagom värme vid aktivitet och stå stillvärme tillsammans med huva+ev halsskydd :).

//J
 
Det är nog mycket en fråga om personlig smak och tycke.

Själv valde jag bort huva på mitt förstärkningsplagg i dun. Såg ingen anledning att ha en huva på det då jag har en fast huva på min skaljacka samt mössa/pannband på mig allaredan. Att ha ytterligare en huva hade gjort det hela onödigt klumpigt i hanteringen. Vissa dagar behöver jag ingen huva alls på rasten, och då är den tunna skalhuvan inte i vägen, det hade en huva på dunjackan varit eftersom det då blir dubbla. De dagar en huva behövs så är det främst för att det blåser, inte för att det är kallt, och då är skaljackans huva bra mycket bättre än dunjackans.

Jag valde alltså en dunjacka utan huva men med hög hals eftersom jag bedömer att det fungerar bättre för mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viberg Arc'teryx epsilon (med eller utan huva) Kläder 1
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
storskogen Sökes: Duntröja m huva Kläder 9
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
Smogz Softshelljacka, ej vattentät med bra huva sökes Kläder 18
friluftsrookie Fodertyg till vattentät huva Kläder 1
stenblock Efterlyses: supertunn jacka med huva Kläder 41
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.