Huva eller inte?

Jag ska köpa mig en dunjacka för att ha som förstärkningsplagg vid framför allt turskidåkning. Jag tänker mig att jag använder den vid raster och kanske kvällstid i lägret. Jag har bestämt mig för att inte köpa den allra ultralättaste varianten, för jag vill verkligen att den ska vara varm.

Men ska jag köpa med eller utan huva? Spontant tänkte jag att det kan vara skönt att ha, men frågan är om man använder den i praktiken. När allt går åt skogen och man behöver värme så kan det ju så klart vara bra med en integrerad huva. Samtidigt har jag ju mina övriga kläder, med fast huva med mig, liksom mössa. Ska man tänka vikt- och utrymmesmässigt kanske det är bättre att huvans vikt och volym gör bättre nytta i form av en tjockare jacka, eftersom det är just den extra isoleringen jag är ute efter.

Ni som är erfarna turåkare, hur använder ni förstärkningsplaggen? Har ni använt/saknat huva på jackan?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Huvan är väldigt väsentlig på förstärkningsplagg. Det är skillnad på ute på bergetplagg och på solhyllan med en vintoddy. Givetvis fast huva! Till det senare bruket, thight, rätt färg och ingen huva för då syns ju inte de viktiga modesolglasögonen.
go tur

Lika bra tycker jag

Hejsan,

Bytte nyligen ut min gamla hederliga Feathered Friends du jacka utan huva till en ny Maummut med huva. Bägge väger ungefär lika mycket och har likvärdig dunkvalité och att de är ungefär lika bra. Anväder dom på senare delen av vintern vid "typiskt" turväder med temperaturer ner till -10 till -15 grader. För precis som du säger har man ju ofta en varm mössa med sig. Dessutom brukar i alla fall jag ganska ofta slänga på mig annoraken över dunjackan om jag har med den vanliga dunjackan.

Om det däremot är riktigt kallt och man plockar fram den jättestora dunjackan är fast huva en klar fördel.

/ Stefan

Som förstärkningsplagg tycker jag helt klart huva är att föredra. Valde själv bort det när jag köpte min och ångrar det.

Men beror lite på hur man tänker använda jackan, men om den ska ligga i ryggan och åka fram när vädret slår om snabbt och man inte har massa andra varma kläder är huvan guld värd.

Huva på både lätta och tunga jackor eftersom värmeförlust från hals/huvud är så stor. Har istället en lite tunnare mössa om det inte är svinkallt, ger lagom värme vid aktivitet och stå stillvärme tillsammans med huva+ev halsskydd :).

//J

Det är nog mycket en fråga om personlig smak och tycke.

Själv valde jag bort huva på mitt förstärkningsplagg i dun. Såg ingen anledning att ha en huva på det då jag har en fast huva på min skaljacka samt mössa/pannband på mig allaredan. Att ha ytterligare en huva hade gjort det hela onödigt klumpigt i hanteringen. Vissa dagar behöver jag ingen huva alls på rasten, och då är den tunna skalhuvan inte i vägen, det hade en huva på dunjackan varit eftersom det då blir dubbla. De dagar en huva behövs så är det främst för att det blåser, inte för att det är kallt, och då är skaljackans huva bra mycket bättre än dunjackans.

Jag valde alltså en dunjacka utan huva men med hög hals eftersom jag bedömer att det fungerar bättre för mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips