Hur uppfattas varumärket Fjällräven?

Hej!

Vi är en grupp studenter på Handelshögskolan i GBG. Vi håller på med ett projektarbete om varumärket Fjällräven (bolaget Fjällräven är ej involverat).

Nu undrar vi hur gemeneman uppfattar varumärket Fjällräven? Är det fortfarande förknippat med en viss präktighet och tråkighet eller har man lyckats tvätta bort den stämpeln?

Vad tycker ni?

Mattias Heimdahl
 
Fjällräven

Hej!
Här är min subjektiva uppfattning.
*Hög kvalitet
*Högt pris
*Viss präktighet
Tråkig vet jag inte riktigt.

Jag har inte tittat på Fjällräven på ett tag, så jag kan ha totalt fel, men det är iaf min uppfattning om märket.
/BAX
 
Fjällräven har gammelmodiga, otekniska produkter med sviktande kvalitet och högt pris. Endast deras klassiska byxor är någorlunda. Har intrycket att de lever på gamla meriter hos vissa mindre insatta personer som inte sonderar marknaden.

De sprattlar till ibland och försöker med olika aktiviteter (typ FEM) att få bukt på sin "gubbstämpel" men det funkar inte, de borde satsa på att ta fram ett högkvalitativt produktsortiment istället.

/Gemeneman
 
Fjällräven

Tror att det beror lite på vilken målgrupp ni pratar med, ser man till en yngre generation så är det nog väldigt mycket präktighet.
Ser man till en ärldre målgrupp så blir det nog hög kvalitet.

Själv så ser jag att Fjällräven inte hängt med i utvecklingen de senaste 20 åren, man har inriktats sig mer på den tyska marknaden än på den svenska (den svenska är väldig influerad av den amerikanska marknaden) och detta har medfört att andra svenska varumärken tex Tierra och Haglöfs har tagit regäla marknadsandelar, och de har dessutom haft en ordentlig produktutveckling vilken har saknats hos Fjällräven.
Detta har förmodligen inneburit att Fjällräven till stor del tappat förtroende hos dagens 30-årigar.

Nu är det ju dessutom så att Fjällräven är en av de stora koncernerna inom friluftsbranchen, de är ju ägare av Tierra, Friluftsbolaget, Naturkompaniet och Skandinavisk Högfjellsutstyr vilket gör att varumärken kan uppfattas annorlund bara ur det perspektivet. Nu har de bytt namn till Fenix Outdoor AB vilket gör att de kan renodla sina varumärken.

- Anders Nilson
 
Jag tycker att fjällräven har står för medelmåttig kvalitet på gamla koncept. De har några undantag som några av deras byxmodeller.

Gubbigt? Nej inte riktigt men lite helylle fast utan koll och till mycket pengar.

Kollade på Fjällrävenprylar när jag var i Chamonix i somras - hittade några saker i en butik och drabbades av svergienostalgi. Expediten kom och sa att om jag ville ha något att lita på så skulle jag istället titta på *** (minns inte vad det var). Det var inte många där som tyckte att Fjällräven var att lita på.
 
Visst finns det kvar (viss präktighet och tråkighet)

Och det lär det väl göra så länge så länge 50+ åringarna kan fortsätta slita på sina 20-åriga jackor. Produkten (G1000) var helt enkelt lite för bra och håller för länge. Fritidskläder idag är ju mycket mode och har därmed kort estetisk livslängd.

Å andra sidan är det ju så jäkla trist att om man köper ett hutlöst dyrt 3-lagers GoreTex-ställ idag, så håller det bara kanske 3-4 år. Tala om att betala dyrt för mindre bra material.

För min del innebär det att jag gått från Fjällräven till GoreTex, men nu söker mig tillbaka mot mer robusta material igen.
 
Fjällräven sämre!

Här följer några (högst personliga) tankar om Fjällräven.

Fjällräven uppfattas (fortfarande) som en sund tillverkare, vilket betyder att namnet står för fungerande friluftsprylar och goda tankar därbakom. Namnet är också ganska oballt, vilket betyder att överdriven (?) design är obefintlig hos Fjällrävens prylar. Man får känslan av att det finns kloka människor (förmodligen lite äldre, erfaret och prestigelöst friluftsfolk) bakom grejorna. Fjällräven har tidigare haft stuk-konkurrens av Haglöfs, men har sprungit ifrån dem vad gäller kvalitet och sundhet (främst i samband med att H började göra "snygga" och "extrema" saker som inte funkar till det de avses för men säljer i stan). Nu är Fjällräven enligt mig mer likt Norröna, den norska friluftstillverkaren. Norröna är snäppet vassare - snabbare att använda ny teknologi på ett sunt, icke-haussat sätt. Lite bättre kvalitet också. Jag har använt Fjällrävens tält, ryggsäckar, skalplagg, byxor, skjortor, tröjor, sockar mm och alltid varit nöjd. Ett viktigt tillägg är att Fjällräven av mig uppfattas som "ej extremt". Jag vet inte om jag litar på deras prylar på mycket hög höjd, till klättring etc. Fjällrävens prylar är inte gjorda för det extrema. Dock är det rätt få som verkligen behöver den där extra prestandan, varför Fjällrävenprylar är helt okej till det mesta, för de flesta. Lite tråkiga. Liiite bättre design kanske inte vore så dumt.

Fjällräven är som sagt för dyra ibland, men man vet att man får okej saker. Man har lyckats vara dyra och rätt pålitliga utan att bli ett prestigemärke, vilket beror på frånvaron av coola saker. Sund, okej fungerande kvalitets-lowtech med vissa "midtech"-inslag, ungefär.

Sedan kommer till en helt annan sak:
Fjällräven har blivit imperialister! Man har köpt Friluftsbolaget, som i sin tur äger Naturkompaniet, och kontrollerar därmed en av de viktigaste friluftskedjorna i Sverige. Känns inte bra att Fjällrävenprylar finns bredvid konkurrenternas i butiker som ägs av Fjällräven. Vad har personalen instruerats säga? Hur ser produktvalet ut, har man valt bort väl valda produkter från för duktiga konkurrenter? Litar inte längre på "objektiviteten" hos dessa butiker, vilket gör att jag väljer bort dem! Sedan springer Fjällräven och köper Tierra, som överlappat en hel del med Fjällräven vad gäller utbud men också har en viss hitech-nivå som Fjällräven troligtvis vill åt. Hm. Jag gillar inte riktigt det heller! Eftersom man valt att behålla båda varumärkena, så kan man tänka sig att en del bra Tierra-prylar tas bort till förmån för dyra och inte nödvändigtvis bättre Fjällräven-prylar. Fjällräven har också, genom Friluftsbolaget, förvärvat norska Skandinavisk Höyfjellsutstyr. Åfan. Vad vet vi konsumenter - kanske görs fler affärer bakom kulisserna...? Och vad betyder de? Vad köper Fjällräven härnäst: Haglöfs, Klättermusen, Sportkompaniet och LG Jonsson? (Eller har de redan...?) Shit! Kommer vi kunna handla hos någon oberoende butik alls i framtiden? Kommer det att finnas några "smala" tillverkare kvar? Det är mycket synd att Fjällräven gör för konsumenten ILLA affärer! (Sedan att moderbolaget Fjällräven kanske byter namn till Pheonix ed spelar ingen roll!)

Vad gäller Fjällräven som tillverkare så står förtroendet kvar som beskrivits ovan. Men pga Fjällrävens "imperialism" är det generella intrycket MYCKET SÄMRE än det var för några år sedan. Jag har inte valt bort några produkter enbart pga detta, utan i så fall pga att andra tillverkare har haft bättre prylar. Dock undviker jag gärna Fjällrävens butiker. Sammantaget, högst personliga åsikter: OK lowtechprylar, lite för dyra, mycket illa med imperialistföretag som man trodde var intresserade av friluftskonsumenten.

Nej, nu måste jag jobba!

För övrigt anser jag att denna typ av undersökning kanske inte hör hemma på Utsidan, som är till för friluftsfolk, inte researchers, forskare eller studenter (om de inte är friluftsfolk i personligt intresse)! Dock är kanske mina och andras tankar i ämnet intressanta för Utsidans medlemmar mfl att läsa/lära sig av/såga.

/ Gabriel
 
Fjällräven har varit bra, till och med mycket bra. Titta bara på deras tält, de som såldes för 20 år sedan finns det fortfarande många kvar av medan idag så kan man börja höra klagomål efter första turen. Ett prakt exempel tycket jag är deras Akka turist, varför göra ett tält med sämre kvalite som inte tål att tältas med under mer svåra förhållanden och med sämre väv som går sönder fortare. Nu saknar de produktutveckling och kvalité och är mest bara dyra. Köpte nyss en fleecejacka. Var först på fjällräven här i Örnsköldsvik och de ville ha hutlösa 1100 SEK. Åkte iväg ganska snabbt till en affär som säljer mest arbetskläder. Hittade där en annan fleecejacka för 245 SEK, i och för sig inte i polartec (men i polatec kvalité), vad mitt otränade öga såg var det inte några större skillander mot fjällräven vad det gäller täthet på sömmar och liknade.
Det enda jag inte har hört några klagomål på är deras G1000 byxor. De håller fortfarande.
Fjällräven idag ser jag snarare som ett "stockholmsmärke" (inget illa menat till friluftsintresserade Stockholmare:)). Om jag ser någon som går med full fjällräven mundering säger det mig ungefär: Hej jag har mycket pengar och vill skapa mig en friluftsarimage, jag blev rekomenderad fjällräven av min pappa!
Okej, nu finns det säkert många som kan ta illa upp men det bjuder jag på :).

Nä, idag finns det betyligt bättre märken på den svenska marknaden. Jag tror att Lundhags kan bli mycket stora snart nu när de även kommer med tex-plagg som ska vara kvalité, bara nu inte de också blir uppköpta av Fenix outdoor.
Tack för ordet!


matteh; sa:
Hej!

Vi är en grupp studenter på Handelshögskolan i GBG. Vi håller på med ett projektarbete om varumärket Fjällräven (bolaget Fjällräven är ej involverat).

Nu undrar vi hur gemeneman uppfattar varumärket Fjällräven? Är det fortfarande förknippat med en viss präktighet och tråkighet eller har man lyckats tvätta bort den stämpeln?

Vad tycker ni?

Mattias Heimdahl
 
Hej Gabriel!

Tack för ditt mycket uttömmande och intressanta svar!

Jo, vi var också tveksamma till att starta en diskussion om ett varumärke för att använda den erhållna information i vårt arbete. Jag instämmer alltså i din kritik.

Men då vi alla är intresserade och aktiva frilufsare, ansåg vi det som något mer legitimt och gjorde ett försök.

Mattias
 

clindh

Forumvärd
GABRIC; sa:
För övrigt anser jag att denna typ av undersökning kanske inte hör hemma på Utsidan
Det är helt OK med oss att diskutera detta ämne här i Leverantörsforumet, somär till för diskussioner om företagen bakom produkterna, inte produkterna och deras användning.
 
Tack för det klargörandet - I så fall tar jag tillbaka min kritik och önskar lycka till med arbetet!

Ha det gott,

/ Gabriel
 
Dyrt=töntigt

Hej!

Utan att vara extrem friluftsmänniska eller Fjällrävenkonsument så blir mitt subjektiva svar ang hur "gemene man uppfattar Fjällrävens varumärke":

För mer än 10 år sedan var det ett mycket präktigt märke. Senaste åren har det dock mera blivit förknippat med street-kläder, lite 08 som en annan skrev. Dessutom är det verkligen dyra grejor, samtidigt som de inte verkar vara av bättre kvalitet än ett billigare märke typ Everest - även om inte sortimentet är likadant i sin helhet. Då undantar jag byxorna, har ett par G1000 som jag är mycket nöjd med.

Jag bläddrar ibland i Fjällrävens katalog och när jag ser något jag tycker är lite snyggt och kanske tänkbart att köpa så ryggar jag tillbaka; vem vill gå omkring med deras stora blaffiga varumärke "kolla-jag-har-köpt-dyra-frilufts-wannabe-kläder" på sig? Det är inte direkt lätt att sprätta bort, speciellt inte det där de sick-sackat med rött. Jag hade tänkt försöka sprätta bort läderloggan på G1000-brallorna från början, men det verkar som att märket även var fastlimmat så jag gav upp. Hade de inte haft en så uttalad logotype påsydda på kläderna kanske jag hade kunnat tänka mig att köpa något för att det är snyggt (som street-wear), men i nuläget är loggan bara FÖR skrikig. Vad gäller friluftssaker typ tält, så finns det nog andra märken jag skulle välja. Jag håller med om att Lundhags kan komma starkt om de börjar med kläder, deras namn förknippas med något mer genuint. Fjällräven har nog tappat mark på den biten senaste åren. Det är väl som med mycket annat; var sak har sin tid, och Fjällräven har kanske haft sin?

Det var mitt uppfattning om Fjällräven det...

Katinka
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.