Hur uppfattas varumärket Fjällräven?

Jag uppfattar Fjällräven som ett märke som man har på fjälltur i de svenska sommarfjällen. Precis som någon annan skrev så skulle inte jag lite på fjällräven om det var riktigt dåligt vinterväder. Varför vet jag inte, det är väl en uppfattning jag fått som är väldigt subjektiv. Vidare så uppfattar jag inte Fjällräven som något "frilufts-wannebe"-märke utan något som de som går på sommarfjället och vill ha något de vet vad det är har på sig. Präktigt och tryggt :)

/Martin
 
Hur kan man nöta på ett par G-1000 i 20 år?

Har läst att flera har skrivit att många äldre människor har G-1000 byxor med upp emot 20 år på nacken. Hur går det till? Ett av mina par har hängt med i knappt två år, några kortare klätterturer, tre veckofjällturer, samt, framför allt, vardagsbruk. Detta har resulterat i att i stort sett hela byxan börjat bli ganska skör, samt ett antal lagningar i fickor och andra smådetaljer, det mest störande är ändå den halvdecimeterlånga revan i "aktern". De här byxorna kommer nog inte med på nån vintertur igen. Skall inte ett par "kvalitetsbyxor" hålla i mer än två år?
/Harald!
 
Tveksam......!!!

Fjällräven känns inte som ett högklassmärke.
För mycket ''made in taiwan känsla'' -å-så-på-med-den- svenska-Räven-loggan, på kläderna !!
I tron på att ''märket'' räddar ifrån kritiska konsumentögon...njaaa !!??
-Nej, jag tycker att det klingar för mycket SOSSE !!.....eller var det Clas Olsson ????
 
Re: Dyrt=töntigt

Katinka; sa:
Hej!

Utan att vara extrem friluftsmänniska eller Fjällrävenkonsument så blir mitt subjektiva svar ang hur "gemene man uppfattar Fjällrävens varumärke":

För mer än 10 år sedan var det ett mycket präktigt märke. Senaste åren har det dock mera blivit förknippat med street-kläder, lite 08 som en annan skrev. Dessutom är det verkligen dyra grejor, samtidigt som de inte verkar vara av bättre kvalitet än ett billigare märke typ Everest - även om inte sortimentet är likadant i sin helhet. Då undantar jag byxorna, har ett par G1000 som jag är mycket nöjd med.

Jag bläddrar ibland i Fjällrävens katalog och när jag ser något jag tycker är lite snyggt och kanske tänkbart att köpa så ryggar jag tillbaka; vem vill gå omkring med deras stora blaffiga varumärke "kolla-jag-har-köpt-dyra-frilufts-wannabe-kläder" på sig? Det är inte direkt lätt att sprätta bort, speciellt inte det där de sick-sackat med rött. Jag hade tänkt försöka sprätta bort läderloggan på G1000-brallorna från början, men det verkar som att märket även var fastlimmat så jag gav upp. Hade de inte haft en så uttalad logotype påsydda på kläderna kanske jag hade kunnat tänka mig att köpa något för att det är snyggt (som street-wear), men i nuläget är loggan bara FÖR skrikig. Vad gäller friluftssaker typ tält, så finns det nog andra märken jag skulle välja. Jag håller med om att Lundhags kan komma starkt om de börjar med kläder, deras namn förknippas med något mer genuint. Fjällräven har nog tappat mark på den biten senaste åren. Det är väl som med mycket annat; var sak har sin tid, och Fjällräven har kanske haft sin?

Det var mitt uppfattning om Fjällräven det...

Katinka

Angående blaffige märken så är de ju inte direkt värst..min marmotjacka har ett stort broderat märke längst ner..så att det skall sitta precis på stjärten=) Sedan så har ju både lundhags & haglöfs broderade loggor som är blaffiga på sina byxor. Vad gäller fjällräven som street- märke så ser jag två typer av människor som har fjällräven på sig i sthlm. Den ena personen är i tonåren, och har köpt/fått en beg fjällrävenjacka från 70- talet. Detta visar ju bara på produktens hållbarhet anser jag.. Den andra typen är de som köper fjällrävens dunjackor. Å andra sidan så köper denna person lika gärna en NF- jacka, eller en canda goose dunjacka. Det som jag ser i sthlm är mestadels Nf eller andra Gt- jackor som folk har köpt sig snygga? med. Med lundhags så ipplever jag faktiskt det motsatta som du talar om, jag tycker att man lakar ur varumärket om man börjar med kläder som tillverkas utomlands. Lundhags för mig är ett par kängor som man kan specialbeställa efter storlek & färg och inte en massa annat tjafs. det känns om om man vill ha ut maximalt med pengar genom att vidga sin marknad plötsligt när man har gjort bara kängor i en herrans massa år

/Nyman
 
Jag har varit nöjd med alla fjällrävenprylar jag testat. Har två par byxor och min flickvän har en jacka, När vi fjällvandrar använder vi polarns Akka-tält. För mig är inte fjällräven töntigt och präktigt utan mer "retro-coolt", men så är jag ju 08 också :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.