Hur underhåller jag min plastkajak?

Hej! Jag har en Prjon av modell Barracuda som jag är supernöjd med. Paddlar nu på vintern också och har otroligt stor glädje av.
Den är ett drygt år gammalt och i bra skick, fast den har en del repor som kommer av den omfattande användningen.
Är det någon som har bra tips på hur jag bäst kan underhålla den, så att det inte uppstår större skador? Vad gör jag med reporna? Ska jag slipa ner dem eller låta dem vara bara. Jag är ute efter en funktionell och snabb kajak, fast den ska vara riktigt turvänlig också, dvs det kommer att uppstå nya repor vid nästa längre tur.
Tack för svar.
Marta
 
Älska dina repor

martolina; sa:
....
Är det någon som har bra tips på hur jag bäst kan underhålla den, så att det inte uppstår större skador? Vad gör jag med reporna? Ska jag slipa ner dem eller låta dem vara bara...

För att undvika repor kan man ha med sig en träbit/plastbit eller liknade, att lägga under kajaken. Undvik att släpa kajaken, bär den istället.

Själv brukar jag (och tjatar på andra) dessutom alltid landa längs stranden, inte paddla rakt upp på den. Dels är det oftare lättare att kliva ur på det viset, dels slipper man repa båten.

Grundtipset för de repor som ändå uppkommer är att älska dem! De visar ju att du använder kajaken. Det är med repor som någon sade om kropps-ärr: "Min ärr är som tatueringar - fast med bättre historier bakom!"

Om du nu ändå vill snygga till din polyetenkajak: Använd en skarp kniv eller ett stämjärn. Håll bladet nästan helt parallellt med skrovet och skär bort "valken" på ömse sidor repan. Kvar blir förstås en fördjupning, men den är garanterat mycket mindre synlig än tidigare.

En fläck med många små repor (t.ex. en rejäl nötningsskada) kan renskäras med sickelstål. Kräver dock viss vana med att hantera detta speciella verktyg. Träna på något annat än din kajak!

Större skador? Kan svetsas med speciell tråd (skaffa hos Prijon-försäljaren) och en mattsvets eller kraftig limpistol. Men det är mycket ovanligt att så stora skador uppkommer - det skulle krävas hög fart, t.ex. surf, en väldigt skarp sten och en portion otur.

Finns det någon som verkligen har fått hål i sin polyeten-kajak? Jag skulle vara uppriktigt intresserad av att få veta mer om hur det gick till.

hälsningar
Jens M
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hål i plastkajakk

Jeg hadde selv en ny Prijon Barracuda som fikk et dypt kutt i baugen. Det så ut som noen hadde anvendt en skarp kniv. Det måtte repareres. Med bruk av et (ikke altfor) varmt jern og et mellomleggspapir var det fikset på 2 minutter. Med litt varsomhet blir resultatet veldig bra. Plast blir mykt og smelter sammen ved ganske lav temperatur.

Jeg er enig i at man ikke skal reparere enhver ripe i en plastkajkk, men når riper oppstår som lange kutt der plasten som legger seg som en leppe utover da kan man enkelt fikse det med litt varme. Skaden blir som oftest helt usynlig etterpå. Og er kajakken ganske ny så får man litt fred i sjelen også.

Ole
 
Polyeten

Sandwitchlaminat kan vara lite trixiga. Ytterskiktet är ju betydligt tunnare än på ett enkellaminat och man kan om man är entregen kan man nöta igenom det tunnare ytterskiktet och få vatten i distansmaterialet. Främst gäller det väl forspaddling med Kanadensare. Många polyeten tillverkare lägger på rejäla kevlar ytterkölar men dom är inte problemfria heller eftersom materialen är så olika. Många forspaddlare föredrar glas/kevlar eftersom det är så mycket enklare att reparera.

Dock dom fors/surf kajaker jag sett i enkellaminat polyeten har varit enormt solida med tjocka laminat hur någon kan ha sönder en sådan har jag svårt att se

Hans Friedel
 
Prijon homogen plast

För att nu inte förvirra bilden för Marta, den ursprungliga frågaren: Prijons kajaker görs i homogen (helgjuten) polyetenplast, inte i någon sorts sandwich eller laminat. Det gäller för övrigt de flesta polyetenkajaker på svenska marknaden.

mvh
Jens
 
"Finns det någon som verkligen har fått hål i sin polyeten-kajak? Jag skulle vara uppriktigt intresserad av att få veta mer om hur det gick till"

Försökte bara svara på frågan

Mest känd av skumlaminaten är Royalex

http://www.easyriderkayaks.com/royalex_canoes.htm

Förövrigt kanske Marta är raketforskare och jobbar med polyeten hela dagarna kanske är hon bara uttråkad

Hans Friedel
 
tips

hi Marta, glad you like your Barrcuda, scratches you can sand back with fine sandpaper, cut off any hair like protrusions with a sharp knife/razor blade, a warm air pistol or even a hair dryer can help to smooth the plastic, but dont sweat the plastic too much.

HTP plastic has a high oil content and when that disappears it can be become more brittle. But we have never heard of any problems.

The plastic is relatively thick, so it has to be a massive scratch to go all the way through, a good tip is use some funriture polish, will make it look new!

Cheers

James
 
Hållbarare kajak än Prijon kan inte finnas.
Kanotklubben hade varit på tur och var på väg hem. Min Seayak låg i ett "kajakställ" på släpkärran. Jag surrade min kajak i aktern och trodde att någon annan surrade fram...(personen hade råkat glömma min) På vägen hem åkte fören av och släpade i asfalten en bra bit. Bak satt den fortfarande fast varför det blev en stooor buckla i kajaken där den var surrad. MEN väl hemma tog jag en kniv och skar bort "fransarna" som blivit där den släpat i backen. Bucklan fixade till sig själv efter några dagar. Man kunde inte se något på kajaken efter det äventyret... Med en glasfiberkajak hade inte slutat lika lyckligt.
 
Repor i Prijon

Repor i min Seayak har jag lagat med hjälp av en glödritningsapparat (används till att skriva och rita på trä, finns på Clas Olsson). Ofta har ju inget material försvunnit utan endast flyttat sig lite varför jag tror det är en dum idé att slipa bort material. Med lagom värme kan man istället enkelt peta tillbaka det ner i repan och det blir slätt och fint igen. Har man ingen glödritningsapparat går det nog bra med andra redskap, t ex lödpenna eller strykjärn som man kan reglera värmen på eller hålla på lämpligt avstånd.
Mvh Martin
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips