Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg?

Skippa torktumlare då det ger mekaniskt slitage.

En 30 minters tumling sliters ju som en 10 mils helgvandring....

Behöver man tumla en grej av plast i en halvtimme? Häng-/lufttorka till nästan torrt, impregnera, och sen en kortis i tumlaren för att få värmen att driva in impregneringen i väven bara.
(Har ingen tumlare själv, men tänker mig inte att det behöver slita så illa mycket på ett goretex-plagg.)

Har kört mina plagg i tvättmaskin innan men slutat med det nu. Tycker att det sliter för mycket på textilier och dragkedjor att låta det snurra i en plåttrumma i 1,5h när jag snabbt och enkelt kan bada plagget i en hink med lite kulörtvätt och sedan hänga på tork istället.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Behöver man tumla en grej av plast i en halvtimme? Häng-/lufttorka till nästan torrt, impregnera, och sen en kortis i tumlaren för att få värmen att driva in impregneringen i väven bara.
(Har ingen tumlare själv, men tänker mig inte att det behöver slita så illa mycket på ett goretex-plagg.)

Jag kör som du och hänger upp och torkar och 10 minuter i torkskåp 60 grader , i nödfall torktumlare 5 minuter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips