Hur tunt känns ett Thermarest UltraLite efter en natt?

Stora variationer...

Jag har också kollet på diverse nätbutiker - Northstar, Sportsnet, LGJ, Up&Under, Rock&Run, Globetrotter m.fl - och det är inte obetydliga variationer på de angivna vikterna... :-/

Man får väl köpa hem en av varje och väga själv... ;)

Strunta i vikten!

Vikten på liggunderlaget spelar ingen roll,tycker jag, frågan är vad man själv tycker är bekvämt. Själv använder jag Thermarest Z-rest och Thermarest modell tjockaste som finns. Innan hade jag tunn Thermarest = sov dåligt. Väl värt att bära den extra vikten om man sover bättre.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Re: Vad väger de egentligen?

haskell; sa:
Jag blir förbryllad när jag läser olika viktuppgifter på olika ställen. Är det någon som har testvägt liggunderlagen ifråga?

Jag kan ta och kika på vad respektive liggunderlag väger idag på jobbet, ska ändå hålla på med packpåsarna till dem, så då kan jag kontrollväga dem till dig. Dock drar jag ut till skogs direkt efter jobbet så svaret kanske dröjer någon / några dagar. De kommer dock att vägas som de säljs, d.v.s med plast runt och i vissa fall med packpåse inkluderat i vikten. Det blir ju så jobbigt att packa upp dem och väga dem utan plast och grejer. ;)

Ha det gott ute i pryldjungeln!

/ Nicke

Strunta i vikten!

Yepp! Båda samtidigt, vilket ger en ypperlig sovkomfort! Jag använder modell standard. Tips! Stoppa en packsäck med mjuka kläder som kudde.

är det så illa?

jag får ischias bara av att läsa dessa viktsuppgifter!
Jag har ett tag använt en 3/4 therma och trodde
den vägde sådär 500 g, men då måtte jag ha
räknat fel. Sen en svårdetekterad pyspunka
gäckade mig på en tur förra året gick jag tillbaka
till Ridgerest, som nätt och jämnt ger nödig isolering
och komfort, men som väger för mig ohyggliga 400 gram.

Nu har väl McKinley ett fullängds som väger 800 gram så
en kort sådan, om det finns, borde ligga lite närmre
det rimliga. Sen tror jag att Decathlon i Frankrike
gör en riktigt lätt uppblåsbar madrass, men den kan väl
bara fås genom deras egna butiker.

il C.

Den värmeisolerande förmågan.....

.... är propertionell mot tjockleken.

Beroende på vilken drivgas som används vid tillverkningen av vanliga skumplastunderlag kan dock dessa ha bättre isolering per cm än en Thermarest.

Personligen skulle jag aldrig välja den avkortade varianten av två skäl; jag börjar alltid frysa om fötterna först (även vid fullängds), värme läcker alltid den lättaste vägen varför ett avkortat underlag är ungefär som att såga av kajaken med en meter om jag tycker den är för lång (utan att täta den efteråt alltså).

3/4

När jag använt 3/4 madrass har jag förlängt den i fotändan med ryggsäcken; jag har emellertid tröttnat på
att packa ur den varje gång, så nu kör jag med
Ridgerest som även i fullängd är lättare.
Funkade bra i Havsalperna senast.

Hur och var man fryser är väldigt individuellt men för min del är det oftast kring
axlarna.

il C.

Självklart?!

Jag tycker valet är självklart! Ett LE väger obetydligt mer än ett guidelite och komfortskillnaden är milsvidd. Men hänger det på pengarna så kanske jag kan förstå.... Eller är det kanske storleken folk hänger upp sig på?

everest superlite??

Var ute och paddlade nu i somras i sthlms skärgård; som alla vet finns det ju en del hårda men ack så härliga klippor som man kan slå upp tältet på....
Då om ngn gång på sommaren behövs väl ett liggunderlag som funkar, jag köpte (mest för att det tar så liten plats, och den är ju begränsad i kajak) ett liggunderlag på Stadium som hette EVEREST SUPERLITE el ngt likn. Detta väger under 500g och tar inte större plats än en skogaholmslimpa, man blåser lätt upp det med friska lungor på kaske 12-15 andetag. Hur det sen funkar på vintern vågar jag inte svara på men ska prova så fort det går, oj priset höll jag på att glömma, 249spänn, tycker jag var jättebra el?
Om ngn har erfarenhet av att sova med luftmadrass på vinern får ni gärna skriva en rad, har hört att det ska bli kallt!

MVH Thomas

Då jag inte vet hur din "luftmadrass" ser ut, så kan jag bara ge lite allmänna fakta.

Luft isolerar bra, men den bör helst förhindras från att kunna röra sig fritt genom hela isoleringen. En Thermarest, där cellerna förhindrar rörelsen hos luften, fungerar alltså utmärkt. En vanlig luftmadrass, där luften kan röra sig fritt mellan den kalla och varma sidan, fungerar klart sämre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips