Hur tar man sig till preikestolen i norge?

Som rubriken lyder, hur tar man sig till Preikestolen? tycker norges egna hemsida visitnorway.com är så otroligt lullig.

någon som varit där som kan berätta hur det tog sig dit?
har hört att det ska finnas en flygplats vid stavanger vilket ska ligga ganska nära preikestolen? hur tar man sig från flygplatsen vidare mot "sista" stopp innan man måste vandra?

eller kan man åka buss/tåg från Oslo? eller andra färdmedel, tex bil. Jag bor i Skellefteå så flyg,tåg eller buss är nog det enklaste. =)

Tacksam för svar =)

Jag var där för en månad sen. Körde dit med bil. Lite komplicerat att ta sig till Preikestolen. Man åker smala vägar och sen är det en fjordfärja. För att komma från parkeringen till själva Preikestolen måste man gå en stig på 3.8 km. Den är mycket jobbigare än man får intryck av. Stenig, med klättring på stenar en stor del av vägen. Tar två timmar att gå enkel väg. Preikestolen är uppe på toppen av fjordsidan. Väl framme känns det definitivt värt både resan och klättringen. Riktigt storslaget att stå vid kanten och titta ut över Lysefjord 600 m nedanför. När jag var där var det klart väder och vindstilla. Man kunde gå fram ända till kanten och titta ner!

Som sagt körde jag dit med bil. Det finns ett vandrarhem vid parkeringen. Tror det går bussar från Stavanger, den närmaste stora staden. Stavanger är för övrigt en rätt dyr stad, både vad gäller boende och mat.

Åk dit! En helt fantastisk upplevelse vid klart väder!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
okej tack så mycket! jag är så troligt sugen att fara dit.. men kändes dyrt att lägga 3-4000kr på flybiljetter till stavanger, men skulle gissa att det kostar något liknande att göra bil från skellefteå.

Får planera in en lite längre resa än 2-4dagar för att det ska vara värt pengarna =D

Någon annan som provat flyga eller tåg till stavanger eller annan närliggande ort? =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips