Hur tar man sig över Torne träsk?

Som rubriken lyder; hur tar man sig från abisko till andra sidan Torne träsk? Finns det några båtförbindelser? Jag hittar ingen info om detta på Abiskos fjällstations sida. Någon som vet?

Nej tyvärr. Det finns ingen båt sådär som väntar på dig i Abisko Du måste i dag ha kontakter och framför allt pengar om du vill locka någon inföding att transportera dig över träsket.
En gång i tiden fanns det båt ifrån Abisko, men den tiden är inte ‘nu’ som sagt.
Du kunde kanske forska fram hur det är idag. Tips är att kontakta Björkliden eller STF Abisko, (förut fanns det utflyktsturer ifrån Fjällstationen till och med, typ Snurrijokk o dyl.) eller varför inte det lokala turistnätverket i Kiruna.
Det finns säkert någon båtägare som för ett antal tusen kronor kan skeppa dig över, men det sker nog inte när du vill om du inte har gjort upp om detta och om tid och väderlek stämmer. Träsket har dessutom ett nyckfyllt väder.

Det finns nog någon sådan där fjällutvecklare ‘Fjällkonsult’ heter det (Peter Björne) kanske som vill ordna båtutflykter till nått pris.

Det är väldigt svårgånget på andra sidan i alla fall vid stranden. Det är inget man vandrar vid direkt.

Om du i stället tar dig över vid ’Torneträsk-Båtplats’ över till Laimaloukta så finns det led där att gå norrut.
Det är en gubbe som kör dig över.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vet inte säkert men har för mej att det satt något anslag om båtturer vid turiststationen när jag var där i somras. Förr hade dom midnattsolskryssningar över till Jiprenjokk, om det fortfarande finns kvar kan du ju åka med och lämna sällskapet när ni kommit över.
Pär

tack för alla svar, jag får kolla upp det där ordentligt.

Vi planerar en längre tur och det vore snöpligt om det tar slut vid Torne träsk för att vi inte har rekat förbindelserna ordentligt innan. =)

http://www.pfkabisko.se/

Båttaxi:
Har ni behov av båttaxi på Tornträsk så utför vi det över hela sjön från Pålnoviken i väst till Korttolahti i öst. Båten tar 12 passagerare åt gången. Vid större grupper så kan man köra flera gånger, eftersom båten är snabbgående så innebär det inga svårigheter.​

Där finns för nagra år et båttraffik pa Torneträsk
Peters Fjällkonsult är företaget som gör det http://www.pfkabisko.se/
Inte billigt när man är ensamvandrare men bra för grupper.
Ursäkta för det dålige svenska, jag prata mer eller mindre bra när jag är i Sverige (Kommer från Schweiz), men skriva är nagot annat...

Går bra...

Vi var ett gäng som gick norrifrån i höstas och tingade skjuts över träsket från Laimoluokta.
Jag kan ta reda på vem vi köpte skjutsen av, kompisen har hans namn...

//J

Packraft..

wild-coast-journey-higman-packraft-400.jpg

Om det inte vore för pengarna skulle jag köpa en!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips