Hur tar man sig från Stockholm till Kiruna billigast?

Gyllengahm; sa:
Jodå :) Älskar att cykla fast det kanske är lite väl långt :) Har faktiskt haft många tankar på såna där långa cykelturer (typ Öland från Stockholm) men jag fattar inte alls hur människor finner vägar som man -får- cykla på. Jag menar man får ju inte cykla på motorvägarna (?).
Om du vet något så får du gärna berätta om du vill.

Mvh
Christopher

Karta är en bra början

Per
 
Brune; sa:
Gyllengahm; sa:
Jodå :) Älskar att cykla fast det kanske är lite väl långt :) Har faktiskt haft många tankar på såna där långa cykelturer (typ Öland från Stockholm) men jag fattar inte alls hur människor finner vägar som man -får- cykla på. Jag menar man får ju inte cykla på motorvägarna (?).
Om du vet något så får du gärna berätta om du vill.

Mvh
Christopher

Karta är en bra början

Per

:)
 
Gyllengahm; sa:
Jodå :) Älskar att cykla fast det kanske är lite väl långt :) Har faktiskt haft många tankar på såna där långa cykelturer (typ Öland från Stockholm) men jag fattar inte alls hur människor finner vägar som man -får- cykla på. Jag menar man får ju inte cykla på motorvägarna (?).
Om du vet något så får du gärna berätta om du vill.
Sverigeleden ( http://www.tiopepe.se/cykel/svled/index.php ) och Cykelspåret ( http://www.tiopepe.se/cykel/cykelsparet/index.php ) går båda från Skåne till Norrbotten. Cykelspåret följer kusten och Sverigeleden gör avstickare i inlandet.

Men jag skulle ta sittplats på tåget - 299 spänn är ett kanonpris, och någon natts sömn hit eller dit är inget att bry sig om i fall man inte har jättebråttom direkt dagen efter. Dessutom brukar det inte vara några problem att sova ett par timmar i en tågstol.
[Ändrat av larsl 2006-11-05 kl 13:49]
 
larsl; sa:
Gyllengahm; sa:
Jodå :) Älskar att cykla fast det kanske är lite väl långt :) Har faktiskt haft många tankar på såna där långa cykelturer (typ Öland från Stockholm) men jag fattar inte alls hur människor finner vägar som man -får- cykla på. Jag menar man får ju inte cykla på motorvägarna (?).
Om du vet något så får du gärna berätta om du vill.
Sverigeleden ( http://www.tiopepe.se/cykel/svled/index.php ) och Cykelspåret ( http://www.tiopepe.se/cykel/cykelsparet/index.php ) går båda från Skåne till Norrbotten. Cykelspåret följer kusten och Sverigeleden gör avstickare i inlandet.

Men jag skulle ta sittplats på tåget - 299 spänn är ett kanonpris, och någon natts sömn hit eller dit är inget att bry sig om i fall man inte har jättebråttom direkt dagen efter. Dessutom brukar det inte vara några problem att sova ett par timmar i en tågstol.
[Ändrat av larsl 2006-11-05 kl 13:49]

Hej! Vill tacka väldigt mycket för många goda tips! Ska kolla länkarna också! Visste inte att man kunde cykla från skåne till norrbotten! Helt ofattbart! Så tack igen!
 
Gyllengahm; sa:
Visste inte att man kunde cykla från skåne till norrbotten! Helt ofattbart! Så tack igen!

Vad jag vet finns asfalterade vägar hela sträckan!

Angående transport till och från Abisko/Kebnekaise tyckte jag att det var ganska bra att åka upp med tåg (liggvagn absolut, att sitta i en stol på det tåget måste vara riktigt vidrigt). Det blir liksom en liten del av äventyret på något sätt. Sedan var det precis hur skönt som helst att flyga tillbaka från Kiruna. Har för mig att vi betalade ca 1200 för två personer påtåget från Uppsala och ungefär 1100 för flyg Kiruna-Stockholm (samma två personer).

/Per
 
Billigt, billigt

Att ta sig motsvarande sträckan Stockholm-Paris för under 300kr är väl ingenting?

Det finns många människor som åker till Norrland i jobbet. Bland annat har flera åkerier dagliga (nattliga) turer norrut från Stockholm. Frågar du snällt så kanske du får hålla dem sällskap på resan. Hela vägen till Kiruna kommer du inte utan byte och med övernattiningar osv. blir det nog dyrare än tåget.

300kr är inte mycket pengar för så lång resa.
 
Håller med föregående, 300 kr för 17 timmars tåg är ingenting --tåget Malmö-Stockholm t ex tar 4,5 timmar och kostar i runda slängar detsamma! Har man med sig egen mat är det svårt att komma billigare undan; det skulle som sagt var att lifta då, men det finns uppenbara nackdelar med det. Är man dessutom zen-inriktad, som undertecknad, får man en behaglig plats i tåget att meditera på. Länge.. :) Faktiskt åkte jag sittvagn från Kiruna till Stockholm i höstas och även om det inte är något jag vill ägna mig åt alltid, så var det faktiskt en förvånansvärt behaglig resa. Men det kanske var för att det kändes som en förlängning av att sitta på en fjälltopp... det var bara utsikten och omgivningarna som skilde. Öronproppar kan dock vara att rekommendera.
 
Re: Re: Gå..

Gyllengahm; sa:
andy69; sa:
Gyllengahm; sa:
Hej!

Min fråga hör indirekt ihop med fjällvandring eftersom jag ändå måste dit upp för att påbörja äventyret kommande sommar!

Tänkte fråga er vana som redan gjort resan, om ni har några råd om det billigaste resesättet från 08 till Kiruna. Det spelar ingen roll om det tar lång tid.
Jag har letat efter bussförbindelser men inte hittat något =/

Alla förslag och tips tas varmt emot!

Mvh
Christopher

Tja...det absolut billigaste blir det om du går upp, om du har gott om tid :)!

Christopher, ta tåget, boka en liggvagn för under sommaren är sittplatserna överfulla och det är svårt att få ett par timmars sammanhängande sömmn annars...

//Anders

Hehe! :)
Jovisst, man kan ju alltid leka med tanken. Hade faktiskt varit riktigt tufft att gå dit upp. För att alltså sedan ta en liten promenad kring kebneomnejderna... :)
Tror nästan du (och de andra) har rätt. Liggvagn verkar vara bäst, även fast man blir lite sugen för 299*2kr tur och retur...
Får se hur det blir!

Mvh
Christopher
Klart du kan sitta hela vägen! =) Om du verkligen vill pressa priset och var beredd att åka med obekväma bussar och krångla med en massa byten osv.. Då framstår ju denna tågresa med sittplats som bekväm i jämförelse. I somras åkte jag Söderhamn-Kiruna t o r (drygt 20 mil kortare än Sthlm) och det var inga problem. Räkna med att du inte kommer att sova alls så blir du förhoppningsvis något glatt överraskad. Vi hoppade av i riksgränsen på eftermiddagen och gick ut på fjället efter att ha ätit en sen lunch. Första natten i tält brukar jag inte sova så bra men med det här lilla "sittplats-tricket" sover man bra redan från första natten! =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
Osterberg Hur tar man sig över Torne träsk? Fjällvandring 9
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
Karpaterna.se Hur tar man sig till Sarek? Fjällvandring 8
mcbain Hur tar man sig till Jotunheimen? Fjällvandring 4
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.