Hur tar man sig från Stockholm till Kiruna billigast?

Hej!

Min fråga hör indirekt ihop med fjällvandring eftersom jag ändå måste dit upp för att påbörja äventyret kommande sommar!

Tänkte fråga er vana som redan gjort resan, om ni har några råd om det billigaste resesättet från 08 till Kiruna. Det spelar ingen roll om det tar lång tid.
Jag har letat efter bussförbindelser men inte hittat något =/

Alla förslag och tips tas varmt emot!

Mvh
Christopher
 

avslutad210712

Gäst
Om du åker med buss från Sthlm till Sundsvall så kan du sen ta Norrlandskusten till Luleå, Polstjärnan till Kiruna och sen lokalbussen till Abisko. Alternativt någon som kör mellan Haparanda (Luleå) och Stockholm tex Tapanis.

Fast det blir troligen dyrare och tar längre tid än att ta tåget direkt upp till Abisko.
 
Flyg

Om du är ute i mycket god tid så är flyg nog det billigaste och om man har mindre än 20 kg packning.

Med SAS Stockholm – Kiruna t.o.r juni nästa år kostar det från 265+265+50+240=820 kronor. Det dyra (per km) är till och från flygplatsen

Buss Stockholm-Luleå http://www.ltnbd.se/tidtabeller/pdf/nkb.pdf (1.9 MB)
Buss Luleå –Kiruna http://www.ltnbd.se/ny/tidtabeller/pdf/21.pdf

Så svårt är det väl inte att leta. Google buss norrbotten var allt som krävdes.

Tåg Connex https://bokning.connex.se/connexp/loggedout.html Stockholm – Kiruna enkel 399 + ev. liggvagn/sovvagn (liggvagn 649 enkel, sovvagn 799 enkel)

Per
 
avslutad210712; sa:
Om du åker med buss från Sthlm till Sundsvall så kan du sen ta Norrlandskusten till Luleå, Polstjärnan till Kiruna och sen lokalbussen till Abisko. Alternativt någon som kör mellan Haparanda (Luleå) och Stockholm tex Tapanis.

Fast det blir troligen dyrare och tar längre tid än att ta tåget direkt upp till Abisko.

Jo alltså jag tänkte billigare än 299kr, som connex tar.
 
Re: Flyg

Brune; sa:
Om du är ute i mycket god tid så är flyg nog det billigaste och om man har mindre än 20 kg packning.

Med SAS Stockholm – Kiruna t.o.r juni nästa år kostar det från 265+265+50+240=820 kronor. Det dyra (per km) är till och från flygplatsen

Buss Stockholm-Luleå http://www.ltnbd.se/tidtabeller/pdf/nkb.pdf (1.9 MB)
Buss Luleå –Kiruna http://www.ltnbd.se/ny/tidtabeller/pdf/21.pdf

Så svårt är det väl inte att leta. Google buss norrbotten var allt som krävdes.

Tåg Connex https://bokning.connex.se/connexp/loggedout.html Stockholm – Kiruna enkel 399 + ev. liggvagn/sovvagn (liggvagn 649 enkel, sovvagn 799 enkel)

Per

Hej och tack för tipset! Ska kolla om det totalt hamnar över 299kr enkel som connex tar som billigast.

Mvh
Christopher
 
Med Y-buss kommer du ungefär halvvägs (Stockholm till Umeå) för 370 kronor enkel resa (om jag läste rätt). så buss är knappat billigare än tåg

Per
 
Brune; sa:
Med Y-buss kommer du ungefär halvvägs (Stockholm till Umeå) för 370 kronor enkel resa (om jag läste rätt). så buss är knappat billigare än tåg

Per

Okej, det betyder nästan att vi kan utesluta bussarna då, om det inte går någon buss direkt till kiruna, och billigare vill säga?

Någon annan som vet mer än oss?
 
Gå..

Gyllengahm; sa:
Hej!

Min fråga hör indirekt ihop med fjällvandring eftersom jag ändå måste dit upp för att påbörja äventyret kommande sommar!

Tänkte fråga er vana som redan gjort resan, om ni har några råd om det billigaste resesättet från 08 till Kiruna. Det spelar ingen roll om det tar lång tid.
Jag har letat efter bussförbindelser men inte hittat något =/

Alla förslag och tips tas varmt emot!

Mvh
Christopher

Tja...det absolut billigaste blir det om du går upp, om du har gott om tid :)!

Christopher, ta tåget, boka en liggvagn för under sommaren är sittplatserna överfulla och det är svårt att få ett par timmars sammanhängande sömmn annars...

//Anders
 
Gyllengahm; sa:
Brune; sa:
Med Y-buss kommer du ungefär halvvägs (Stockholm till Umeå) för 370 kronor enkel resa (om jag läste rätt). så buss är knappat billigare än tåg

Per

Okej, det betyder nästan att vi kan utesluta bussarna då, om det inte går någon buss direkt till kiruna, och billigare vill säga?

Någon annan som vet mer än oss?

Tåg måste vara absolut bäst! Jag skulle inte vilja åka buss Sthlm-Kiruna. Och därtill fjällvandra dagen efter!

Som någon skrev: boka liggvagn! Då får man en god natts sömn jämfört med att sitta. Förutsatt att man inte hamnar i dåligt sällskap. Ta med öronproppar.

Om det inte vore för miljöns skull så verkar flyg vara schysst (om det inte är dyrare än vad som sagts här). Men som sagt miljön.. och nattåg går ju ändå på den tid man inte gör annat iaf, så det är väldigt praktiskt.

(Jag åkte nattåg med sittplats Göteborg-Sundsvall en gång och det gör jag aldrig mer. Ångesten blev inte mindre av att man fick vänta i Ånge mellan 04:30 och 06:30 på morgonen.)
 
Re: Gå..

andy69; sa:
Gyllengahm; sa:
Hej!

Min fråga hör indirekt ihop med fjällvandring eftersom jag ändå måste dit upp för att påbörja äventyret kommande sommar!

Tänkte fråga er vana som redan gjort resan, om ni har några råd om det billigaste resesättet från 08 till Kiruna. Det spelar ingen roll om det tar lång tid.
Jag har letat efter bussförbindelser men inte hittat något =/

Alla förslag och tips tas varmt emot!

Mvh
Christopher

Tja...det absolut billigaste blir det om du går upp, om du har gott om tid :)!

Christopher, ta tåget, boka en liggvagn för under sommaren är sittplatserna överfulla och det är svårt att få ett par timmars sammanhängande sömmn annars...

//Anders

Hehe! :)
Jovisst, man kan ju alltid leka med tanken. Hade faktiskt varit riktigt tufft att gå dit upp. För att alltså sedan ta en liten promenad kring kebneomnejderna... :)
Tror nästan du (och de andra) har rätt. Liggvagn verkar vara bäst, även fast man blir lite sugen för 299*2kr tur och retur...
Får se hur det blir!

Mvh
Christopher
 
johankse; sa:
Är man besatt kan man cykla, jag har en kamrat som cyklat Sth-Kiruna och retur flera gånger....

Go tur

Jodå :) Älskar att cykla fast det kanske är lite väl långt :) Har faktiskt haft många tankar på såna där långa cykelturer (typ Öland från Stockholm) men jag fattar inte alls hur människor finner vägar som man -får- cykla på. Jag menar man får ju inte cykla på motorvägarna (?).
Om du vet något så får du gärna berätta om du vill.

Mvh
Christopher
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
Osterberg Hur tar man sig över Torne träsk? Fjällvandring 9
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
Karpaterna.se Hur tar man sig till Sarek? Fjällvandring 8
mcbain Hur tar man sig till Jotunheimen? Fjällvandring 4
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.