Hur skall jag tänka med däck?

Jag har hjul med olika däck som jag byter mellan efter var jag skall cykla. Kör med samma kedja hela tiden -växlar man mellan hjulen hyffsat ofta så slits kedjan och båda kassetterna ungefär lika. Har hittills inte haft några problem.
 
En grundläggande faktor är ekipagets vikt. Allt väger och så gör kassetter, bromsskivor, fälgar och däck. Större dimensioner väger mer än klenare. Vid varje motlut skall ryttaren lyfta inte bara sig själv utan även sitt ekipage över krönet med sin muskelkraft. Frågan blir hur mycket är du beredd lyfta för en tveksamt mjukare färd över rot och sten?
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
En grundläggande faktor är ekipagets vikt. Allt väger och så gör kassetter, bromsskivor, fälgar och däck. Större dimensioner väger mer än klenare. Vid varje motlut skall ryttaren lyfta inte bara sig själv utan även sitt ekipage över krönet med sin muskelkraft. Frågan blir hur mycket är du beredd lyfta för en tveksamt mjukare färd över rot och sten?
Muskelkraften hos en cyklist skall användas till mer än att lyfta massan hos cyklist + kläder o cykel
Ett av dessa motstånd som skall överkommas är rullmotståndet och om enda skillnaden är bredden så rullar ett bredare däck lättare än ett smalare, även om det är tyngre (inom rimliga gränser förstås).
Ju sämre underlag desto större är vinsten med bredare däck. Bredare däck kan alltså vara både bekvämare och snabbare.
Dessutom behöver 37-40mm däck inte vara så tunga, jag har 38mm (uppmätt bredd) däck som väger 303g och som ger en fantastiskt bekväm, lättrullad färd även över rot och sten!
 
Om jag inte redan hade dubbla hjuluppsättningar så skulle jag satsa enbart på en uppsättning breda och lättrullande däck för alla förhållanden.
Exempelvis Rene Herse Steilacoom 38 mm eller Hurricane Ridge 42 mm.
Läs artikel av Jan Heine -guru vad gäller breda däck för äventyrscykling:
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips