Hur skall jag tänka med däck?

Jag har hjul med olika däck som jag byter mellan efter var jag skall cykla. Kör med samma kedja hela tiden -växlar man mellan hjulen hyffsat ofta så slits kedjan och båda kassetterna ungefär lika. Har hittills inte haft några problem.
 
En grundläggande faktor är ekipagets vikt. Allt väger och så gör kassetter, bromsskivor, fälgar och däck. Större dimensioner väger mer än klenare. Vid varje motlut skall ryttaren lyfta inte bara sig själv utan även sitt ekipage över krönet med sin muskelkraft. Frågan blir hur mycket är du beredd lyfta för en tveksamt mjukare färd över rot och sten?
 
En grundläggande faktor är ekipagets vikt. Allt väger och så gör kassetter, bromsskivor, fälgar och däck. Större dimensioner väger mer än klenare. Vid varje motlut skall ryttaren lyfta inte bara sig själv utan även sitt ekipage över krönet med sin muskelkraft. Frågan blir hur mycket är du beredd lyfta för en tveksamt mjukare färd över rot och sten?
Muskelkraften hos en cyklist skall användas till mer än att lyfta massan hos cyklist + kläder o cykel
Ett av dessa motstånd som skall överkommas är rullmotståndet och om enda skillnaden är bredden så rullar ett bredare däck lättare än ett smalare, även om det är tyngre (inom rimliga gränser förstås).
Ju sämre underlag desto större är vinsten med bredare däck. Bredare däck kan alltså vara både bekvämare och snabbare.
Dessutom behöver 37-40mm däck inte vara så tunga, jag har 38mm (uppmätt bredd) däck som väger 303g och som ger en fantastiskt bekväm, lättrullad färd även över rot och sten!
 
Om jag inte redan hade dubbla hjuluppsättningar så skulle jag satsa enbart på en uppsättning breda och lättrullande däck för alla förhållanden.
Exempelvis Rene Herse Steilacoom 38 mm eller Hurricane Ridge 42 mm.
Läs artikel av Jan Heine -guru vad gäller breda däck för äventyrscykling:
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...