Hur ska man ställa in....

kartdatum och koordinatsystem på en Magellan Meridian GPS?? Jag har provat men blir inte riktigt klok på det.
Finns det någon god själ som skulle kunna hjälpa mig!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Winstar; sa:
kartdatum och koordinatsystem på en Magellan Meridian GPS?? Jag har provat men blir inte riktigt klok på det.
Finns det någon god själ som skulle kunna hjälpa mig!
Det beror helt och hållet på vad du skall använda för kartunderlag. "Basinställning" är Lat/long och WGS 84. Skall du använda Lantmäteriets kartor så väljer du "Swedish Grid" och RT90 (eller vad beteckningen nu är i Magellan).

Förmodligen har du blivit lite förvirrad av att du kan ställa in två koordinatsystem och kartdatum i din Meridian.

Första är den som visas överallt och även i waypoints.

Andra får du endast fram om du trycker höger eller vänster på den skärmen där du har din positions koordinater högst upp och tripmätare längst ner.

Ställer du in koordinatsystem "Svensk" så får du RT90 som kartdatum automatiskt. GPS:en vägrar att använda det systemet med något annat kartdatum.

Personligen så föredrar jag denna inställning:

Koordinatsystem
Första: Lat/Long -> GR/MIN/TD
Andra: Svensk

Kartdatum
Första: WGS84
Andra: RT90

Men detta är ju helt personligt...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar