Hur packar du vattentätt?

Det är nog jag som inte vet hur långvarig en cykelsemester är. På en 10-dagars kajaktur behöver jag inte tvätta något.
Behöver och behöver. Jag tvättar hellre än att släpa med mig 10 omgångar underkläder.

Mellan min kajak och mitt tält brukar det inte vara långt. Men mitt tält är pyttelitet så behöver jag grejor så hämtar jag dom i kajaken.

Så när du sitter inne i tältet där och kommer på att du behöver nåt från kajaken så drar du på dig regnkläderna och går ut? Uppenbarligen har vi olika preferenser:) När jag väl krupit in i tältet vill jag stanna där så länge som möjligt om det regnar (och det var ju vid regn vi pratade om nu).
 
Jag tycker att det är lite stökigt att sitta där i regnet och upptäcka att underkläderna är i behov av tvättning. Särskilt torkningen av det nytvättade stökar till det. Om jag har utrymme och vikten inte spelar så stor roll, kör jag på thomas linje.
 
Kanotsäckar är bra de tål mycket slitage och väger inte så mycket, får de en reva går det laga tillfälligt med silvertejp eller permanent genom att stryka på en lapp med värme.

Till tältet har jag sytt en egen påse av ett ben till ett par galonbyxor.

Kanotsäck har jag köpt på jula till ett ok pris/vikt/kvalité :http://www.jula.se/sjosack-20-l-659020
Det är dock inte samma utseende så jag vågar inte gå i god för de som säljs nu.

En liten wettextrasa att torka tältduk och annat med kommer hjälpa er att hålla allt tort.
 
Hej,
Har aldrig cykelsemestrat men ibland funderat på det.
Jag undrar varför inte fler använder en cykelvagn?
Den borde väl vara superlätt att hålla regntät?

Jodå, jag har en Bob Yak med en gôrstor vattentät säck som jag semestrar med ibland. Men ibland vill man ha ett lättare/enklare ekipage.

Det är nog jag som inte vet hur långvarig en cykelsemester är. På en 10-dagars kajaktur behöver jag inte tvätta något.

Är det långt mellan cykel och tält?

Vakuumpackning var bara ett tips som fungerar bra ibland och för vissa.

Nej, det är nog lika långt mellan en cykel och en kajak. Vi har relativt stort tält och jag har hellre sakerna i tältet än på cykeln när man är i läger.
Jag gillar idén med vakkumförpackning, kan man laga sauce vide med den också?
 
Jag tycker att det är lite stökigt att sitta där i regnet och upptäcka att underkläderna är i behov av tvättning. Särskilt torkningen av det nytvättade stökar till det. Om jag har utrymme och vikten inte spelar så stor roll, kör jag på thomas linje.

Ja, alla är vi olika. Själv har jag filosofin att det enda som skall begränsa längden på min vistelse är tillgången på mat, vatten och bränsle. Alltså ingår tvätt av kläder som en normal procedur.

Annars kan man ju skippa att diska sina matsaker, väger antagligen mindre att ta med sig engångsgrejer för en vecka och slänga dem efter hand.

Och varför krångla med att ta ner tältet? Ta med 10 tält och lämna kvar ett varje morgon istället för att krångla:)

För utrymmet och vikten spelar ju ingen roll, eller?
 
Ingen dum ide, det där med tälten! Tio festivaltält på Clas Olsson kostar ungefär lika mycket som ett skapligt tält! Dessutom får du tjugu sovsäckar och tjugu liggunderlag på köpet. Ska bara kolla att materialet är miljövänligt nog, för att lämnas kvar i naturen.
 
Ja, alla är vi olika. Själv har jag filosofin att det enda som skall begränsa längden på min vistelse är tillgången på mat, vatten och bränsle. Alltså ingår tvätt av kläder som en normal procedur.

Annars kan man ju skippa att diska sina matsaker, väger antagligen mindre att ta med sig engångsgrejer för en vecka och slänga dem efter hand.

Och varför krångla med att ta ner tältet? Ta med 10 tält och lämna kvar ett varje morgon istället för att krångla:)

För utrymmet och vikten spelar ju ingen roll, eller?

Det är inte så lätt att tvätta kläder på en kajaktur. Något tvättmedel i sjön är inte att tänka för min del. Jag har hellre med extra kallingar. Jag tar inte med mig 10 omgångar underkläder för en 10-dagars tur. Du verkar lite upprörd över mitt tips med vakuumpackning. Kommentaren om 10 tält verkar lätt överdriven.

Jag har ett pyttetält så jag kan inte ta med mig så mycket in i det. Det har ingen absid heller. Men vakuumpackade kläder kan jag faktiskt lägga inom räckhåll UTANFÖR tältet. För övrigt måste man tyvärr gå ut i regnet ändå för att lätta på trycket. Vattentäta säckar är bra, såna har jag också.

mvh thomas
 
Ingen dum ide, det där med tälten! Tio festivaltält på Clas Olsson kostar ungefär lika mycket som ett skapligt tält! Dessutom får du tjugu sovsäckar och tjugu liggunderlag på köpet. Ska bara kolla att materialet är miljövänligt nog, för att lämnas kvar i naturen.

Ja varför inte. Då behöver jag ju inte ha med något tält alls. Jag flyttar bara in något som nermander eller saclawes har lämnat efter sig. Inget tält att släpa på = plats för mer rena underkläder att ta med sig. Hahaha

mvh thomas
 
Jag köpte seatosummit värsta säck som man kan pressa ur luft samtidigt som den är vattentät, det gick hål på den efter 2 dagar på cykeln. Sopsäcken som jag brukar ha mitt tält och liggunderlag i går det också hål i men den kostar inte 279kr styck. Det är lätt att bära med sig fler, köpa fler och eftersom påsen är så stor och tälten så små går det oftast att vira så vätan inte kommer in ändå.
 
Jag köpte seatosummit värsta säck som man kan pressa ur luft samtidigt som den är vattentät, det gick hål på den efter 2 dagar på cykeln.

Det är alltid tråkigt när dyra grejor går sönder men de tunnaste (och smidigaste) vattentäta säckarna är känsliga för fysisk åverkan. Man kan inte kasta bort dom bara för att det gått ett hål. En rulle spinnakertejp är botemedlet. Köpes i båttillbehörsaffär. Tejpen har jag alltid med mig på tur.

mvh thomas
 
Jag köpte seatosummit värsta säck som man kan pressa ur luft samtidigt som den är vattentät, det gick hål på den efter 2 dagar på cykeln. Sopsäcken som jag brukar ha mitt tält och liggunderlag i går det också hål i men den kostar inte 279kr styck. Det är lätt att bära med sig fler, köpa fler och eftersom påsen är så stor och tälten så små går det oftast att vira så vätan inte kommer in ändå.

Ajdå, jag köpte också en 25L sea to summit, över 400 spänn kostade den. Jag tror dock den håller, det var redigt tyg med fästöglor fastlimmad/sydda. Inte alls som småsäckarna i silnylon.
 
Nyvaken här och vet inte riktigt om jag förstått trådstarten korrekt, med tanke på diskussionen.

Men visst var frågan hur man packar vattentätt? I sådana fall är mitt svar: vattentäta cykelväskor och en annan vattentät säck med tält. (Lägg inte sovsäcken i samma - skilj de persedlarna åt). :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
sumpa Packa vattentätt? Långcykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.