Hur mycket gas?

Antar att frågan ställts tusen gånger redan, men hur mycket gas går det ca per person och vecka för fjällvandring i nordisk miljö, med en Primus Alpine Powercook?
Brukar räkna på ca en liter T-röd per skalle och vecka, då är det rejält i överkant, men med tanke på skitväder så...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vilken flaskstorlek?

Gasflaskor tenderar att innehålla antingen sisådär 220 gram eller sisådär 450 gram gas. Klarar man sig med en liten flaska för en veckotur, om man vill ha lite marginal också?

Gasol

Jag har erfarenhet inom området.

1. 225 g Gasol (MSR Isopro) räcker i en vecka per person. Beräkningen är gjord för 3 varma mål om dagen. Ca 10 min/gång.

2. Använd gasolen med måtta. Dvs att blötlägg torrmat en stund (5-10 min) innan du sätter igång köket.

3. Isopro-gasolen räcker längre med tanke på att den är köldtåligare och propanet brinner inte upp i förtid som med "vanlig" butan/propanblandning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips