Hur många kalorier förbränner man egentligen?

Hejsan,

Har tittat runt lite på forumet men inte hittat något bra svar. Jag och min kompis
brukar ofta prata om hur mycket energi man egentligen förbränner medan man
går en dagsmarsch - vi kanske t.om. går upp i vikt om man äter för mycket nötter?

Är det någon som hittat schabloner eller beräkningar över hur mycket energi som
går åt, beroende på diverse variabler?!

/Mattias
 
Du kan uppskatta din basala energiomsättning med Harris and Benedicts . Sen är det bara skatta sin aktivitetsnivå mha MET-värden. Så borde du kunna få en någorlunda skattning. Jag gjorde en sådan skattning en vandring med tung packning. Kontrollmätte också vikt innan och efter samt energiintag under 10 dagar. Mätningen stämde nästan precis med skattningen. 6400kcal/dag i genomsnitt om jag inte minns fel.
 
Stämmer rätt bra med verkligheten, varmt väder och stark svettning kan öka belastningen på kroppen än mer, men bär man rejält och går länge bör man ligga på ca 2,5x intaget hemma i sittande.
I The complete walker har Collin Fletcher en formula, det väsentliga är att din kroppsvikt ökar med allt du bär, kläder och packning, när du arbetar. Äter du inte tillräckligt tär kroppen på blod, muskler och sist fett, dvs du måste alltid ha vad du förbrukar.
 
Jag har kollat dessa värden jag också och ska enligt tabeller göra av med ca 5500 till 6000 kalorier. Och om jag skulle äta motsvarande mängd kalorier så skulle jag bli väldigt illamående och få ont i magen. Jag blir inte hungrig på samma sätt, som exempel - jobbar som vaktmästare, en dag på jobbet.

På vandringar brukar jag ha med mig ca 3500-4000 kalorier och det funkar, jag blir inte hungrig och jag känner det som att jag inte äter för mycket.

Men så har jag inte varit på längre turer än helgturer de sista 15 åren och nu ska jag iväg på en två veckor lång vandring. Så nu blir det spännande om jag kommer äta mer.

/Andreas
 
Jag använde ett par olika tjänster på nätet, bla denna:

http://aktivtraning.se/tester/rakna-ut/test-sa-manga-kalorier-behover-du

Där finns det en kalkylator som man kan använda. Jag jobbar som vaktmästare och gjorde beräkningen på en normal dags arbete för mig, inkl gång 30 minuter till jobbet på morgonen och 30 min hem på eftermiddagen - och då går jag fort!

Kalkylatorn räknar med att jag ska förbränna ca 4700 kalorier per dag.

När jag ökar till mycket aktiv även på fritiden, alltså när jag är på vandring så menar kalkylatorn att jag förbränner ca 5100 kalorier.

Jag provade att på lunchen äta ca 4500 mot mina normala ca 3500 och klarade knappt av det! Så i alla fall för mig så stämmer inte värdena. När jag pratade med min husläkare om detta så säger hon att om jag äter så jag blir mätt, dricker lagom med vatten och inte blir uttorkad så ska jag klara mig på det - även på vandring - alltså hon menar att om jag känner att jag behöver äta mer så ska jag göra det. Hon säger även att kalkylatorns värden stämmer ganska bra men att det är väldigt varierande från person till person...

Så konklusionen är att testa själv och inte helt blint lita på ett värde i en tabell.

Lycka till

/Andreas
 
I stort sätt en dubbel portion dagens lunch inkl en rejäl sallad plus en bit omelett på sidan :)

Till vardags äter jag nu bara en lagom stor sallad och om jag känner att jag är lite hungrigare än normalt så tar jag en liten bit omelett efter det!

Jag räknade ut att salladen ligger på ca 1300 kalorier och med det jag äter till frukost och kvällsmat hemma så är jag uppe i ca 3500 - vilket är samma som jag försöker ha med på vandring - och än så länge har det räckt!

/Andreas
 
Du kan uppskatta din basala energiomsättning med Harris and Benedicts . Sen är det bara skatta sin aktivitetsnivå mha MET-värden. Så borde du kunna få en någorlunda skattning. Jag gjorde en sådan skattning en vandring med tung packning. Kontrollmätte också vikt innan och efter samt energiintag under 10 dagar. Mätningen stämde nästan precis med skattningen. 6400kcal/dag i genomsnitt om jag inte minns fel.

Väldigt spännande länkar! Tack för postningen! Jag har suttit och räknat på mina kalorinivåer, och det känns som om jag fått ett bättre redskap att beräkna måltider och energiåtgång. Fördelen är att BMR tar hänsyn till vikt, ålder och längd.

Till topps! /Joel
 
Många bäckar små. Det man ofta missar i vardagen är en massa småsaker som man äter eller dricker.

Det är inga som helst problem att komma upp i 4500 kcal mat om dagen om man verkligen räknar med allt man äter.

Sen är ju inte hungerkänsla och energiunderskott riktigt samma sak. Man kan vara "ohungrig" fast man äter för lite, vilket då leder till viktnedgång (kan vara bra i vissa lägen, mindre bra i andra lägen).

På samma sätt kan man vara hungrig fast man har energiöverskott, vilket då leder till viktökning.


Det är ju lite samma sak med vatten, oftast om man vandrar så behöver man försöka dricka "på schema" eftersom om man bara går på törsten får man i sig för lite vatten.
 
Det är ju lite samma sak med vatten, oftast om man vandrar så behöver man försöka dricka "på schema" eftersom om man bara går på törsten får man i sig för lite vatten.

Håller med om det med att dricka vatten "på schema" när man är på vandring. Jag försöker hålla schemat - gå i ca 1 timme, vila i ca 5-10 minuter och då dricka lite vatten, kanske fylla på vatten i flaska igen (till nästa gång) och även ta lite snacks om det behövs!

/Andreas
 
Jag har kollat dessa värden jag också och ska enligt tabeller göra av med ca 5500 till 6000 kalorier. Och om jag skulle äta motsvarande mängd kalorier så skulle jag bli väldigt illamående och få ont i magen. Jag blir inte hungrig på samma sätt, som exempel - jobbar som vaktmästare, en dag på jobbet.

På vandringar brukar jag ha med mig ca 3500-4000 kalorier och det funkar, jag blir inte hungrig och jag känner det som att jag inte äter för mycket.

Men så har jag inte varit på längre turer än helgturer de sista 15 åren och nu ska jag iväg på en två veckor lång vandring. Så nu blir det spännande om jag kommer äta mer.

/Andreas

Det kommer att lösa sig med automatik, du blir hungrig :). Men håller med om att det är svårt att få i sig allt man förbränner. Dels blir det väldigt mycket att bära, dels mycket att tugga eller dricka.

Min lösning är att ha med mycket nötter och rökt korv/motsv. och en skvätt olivolja i torrkäket. Försöker framför allt få i mig extra protein och en ordentlig andel fett, min erfa är att då klarar man sug bättre på långa turer. Godis går därför bort, möjligen någon kräm eller liten chokladbit.

Kolhydraterna kommer från gryn, pasta och ris. Man bränner inte så mycket kolhydrat vid vandring, intensiteten är för låg för det (om man har hyfsad kondis i alla fall)...

...brukar gå ner några kg på längre turer men upplever att det blir mer fett ohh mindre muskler med lite mer protein och fett i kosten...

//J
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...