Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare?

Hej!

Jag och min partner planerar en långvandring med tält för första gången och vill förstås att det ska bli så bra som det bara går, även om det såklart alltid händer oförutsedda saker när man är på resande (vandrande) fot. Vi planerar att ha 12 vandringsdagar i fjällen under relativt lugna förhållanden (totalt ca 150 km, dvs i genomsnitt 12,5 km/dag). Tidigare har vi, förutom dagsturer, vandrat som mest 5 resp 7 dagar och just då har det känns rätt lagom. Tror ni att vi kommer ångra att vi valde att vara ute så länge med tältande och allt som det innebär? Blir man lite "avtrubbad"/van vid allt det vackra efter en dryg vecka? Kommer vi till slut att avsky synen av frystorkat och snöklädda bergstoppar? ;)
 
Hej. Jag tror att det här är väldigt personligt. Jag har varit ute på några längre uteturer (på den tiden kallade jag dem "expeditioner") till bergiga områden - framförallt i länder relativt geografiskt och kulturellt långt från Sverige. Jag tyckte det var väldigt bra - för mig - för man hamnade i en "bubbla" av självinsikt och självtillit.

Samtidigt har jag - numer - sedan jag blivit äldre - skaffat sambo och familj och sådär och nu är situationen en annan. Jag har varit ute några gånger med min sambo, men aldrig längre än en vecka - och då bara några nätter i tält. Hon är inte överförtjust i att tälta. Vi brukar vara trötta - kanske inte på maten och vyerna så mycket som på varandra, efter en sådan vandring.

"Man ska sluta när det är som roligast" som det gamla ordspråket säger - och där, ungefär är jag idag.

Samtidigt - jag skulle tycka det vore jätteroligt/mysigt/trivsamt att ge mig ut på något längre äventyr - kanske uppåt 2-3 veckor - men i så fall bara med sällskap jag visste faktiskt hade samma vision, samma skäl och samma mål med äventyret som jag. Annars tror jag det lätt kan bli konflikter. Jag tror att det är viktigt att man snackar igenom sina egna förväntningar, förhoppningar, möjliga farhågor och rädslor och tänker ut ett par "vad händer om..." scenarior innan man ger sig iväg och har en plan att handla efter, när man så att säga "hamnar i det bruna" (oavsett om det är väder, mat, hemlängtan eller något annat som är "det bruna") så att det är klart på förhand vad man ska göra då (avbryta? fortsätta? Ta annan väg?) så man inte står ute på fjället och trött/kall/arg/frustrerad/hungrig/med hemlängtan ska ta beslut som hotar att forma ens relation tillsammans.

Men - Kul idé. Jag tror att ni kan få det jätteroligt! och 12 vandringsdagar i fjällen är verkligen få förunnat. Vad roligt att ni tänkt göra det!

Lycka till!
 
Min första fjällvandring som "ung och dum" var utforskning Abisko-Nikkaluokta via Trepassleden 2006, och vi var i fält just 12 nätter. Detta var på tiden mobiltäckning var obefintlig i fjällvärlden (nu är den snarare extremt spotty), så vi hade noll kontakt med omvärlden under tiden. Trampade in i kebs fjällstation på dag 11 och fick reda på att krig startat mellan Israel och Libanon.

Man kommer in i lunken efter ett tag. Det är inte så farligt faktiskt.Ja, man kommer vara uttråkad med frystorkat i ett inregnat tält och sannolikt sura till på någon av lagkamraterna någon enstaka gång, allt som allt är det dock troligen värt det i slutändan. Vyerna en "bra" dag, det meditativa med en sådan tripp och tillfredsställelse av att ha gått igenom det.

Kan du göra det så kör medans du kan, du kommer sannolikt inte att ångra det! Att kunna ta en "frånkopplad" semester 12 nätter är få förunnat numera och också oftast ännu svårare ju äldre man blir pga ökat ansvar och krav på tillgänglighet.
 
Beror nog på en massa saker, och personlighet. Inte kul med en alltför tung ryggsäck i början, inte kul med långa perioder med skitväder. En del kanske bara vill fortsätta forever efter dom första jobbiga dagarna, andra kanske tycker att det räcker nu efter en vecka. Men om möjligt så kan ni väl planera så att det går att avbryta efter en vecka, och ta ett beslut då.
 
Har ni inte planerat in några vilodagar?
Gå 3 vila 1 t ex. Särskilt i början av vandringen när packningen är tung. Kanske t o m gå 2 o vila 1.
Det är en hel del ni ska ha med för 12 dygn + reserver.
Vilka marginaler har ni om något händer? Med ett rejält skavsår eller en stukad fotled så är ni direkt nere på några få km per dag.
Hur klarar ni ett par dagar skitväder? Allt tar längre tid i skitväder även om ni inte väljer att ligga kvar i tältet.
 
Det gäller förmodligen att variera både vandringens landskap, så det blir variation av det ni ser och upplever. Men även variation av er mat, köp kanske inte frystorkat av effekt samma rätter och ffa texture på maten. Testa att torka själva lite grann prisvänligare och godare, lättast är kompletta maträtter såsom köttfärsås och ev köttgryter finstrimlade etc. Variera frukosten med olika sorters grötblandingar eller musli någon morgon, fixa små bröd ngn dag, om det är det ni äter. Dvs variera det ni kan påverka, packa ner lite vandringslyx någon extra god choklad, eller ngn liten efterätt varje kväll. Detta kan ni påverka var ni vandrar och er mat, vädret som ni får, får man tyvärr bara finna sig i. Skulle det sen finnas möjlighet att avbryta om allt är för eländigt är det ju smart.
 
Otroligt svårt att ge er råd som utomstående - det hänger ju helt på era resp. personligheter och framför allt samspelet er emellan. Ni har ju vandrat tillsammans förr och vet bäst själva, vad ni trivs med och hur ni funkar ihop. Trivdes ni i en vecka så funkar det troligen lika fint i fem dagar till, men ni får inte reda på det om ni inte testar :).

Personligen är jag en trög typ som inte vill vara ute kortare tid, än minst 12-14 dagar. De första och sista dagarna går åt till någon sorts mental och praktisk intrimning bort från, resp. tillbaka till, "civilisationen" - och är man bara ute i en vecka, så blir det inte så många dagar emellan för den "tidlösa" närvaro jag är ute efter.
Så jag tycker spontant det är skönt att ni kan ta er 12 dagar ledigt; det måste ju inte betyda att ni går motsvarande längre sträcka. Lägg in mycket "luft" i planeringen så ni kan ta det lugnt, stanna en extra natt på något mysigt ställe, slå basläger och ta en avstickare upp på någon lockande utsiktspunkt.

Vill ni helgardera er, kan ni ju lägga rutten så den passerar en smidig reträttväg efter ca en vecka, om nu vädret, humöret, fötterna eller lusten sviker er helt.
 
Min tidsplanering, tillgängliga dagar minus resdagar, minus vilodagar och slutligen minus reservdag. ex 14 dagar-2 dagar- 2dagar - 1 dag=9 kvar att vandra på. Med flyg till start och målpunkten kan det bli till en resdag. Om tidtabellen passar.

go tur
 
Men det kanske inte behöver vara 2v i sträck i vildmarken ? Planera en omstart efter 1v, vila & dusch & proviantering & en pizza, sen kör 1v till. Det gäller alltid att hitta på något som är lagom qul & utmanande för en själv, och då måste man känna sig själv och vad man gillar ---
 
Vad fantastiskt roligt att du får med dig din partner ut så länge! Maken sover helst inte i tält och skulle absolut inte tycka att 12 dagar till fjälls, även om det var i fjällstugor, skulle vara något roligt. Visst han kanske skulle följa med för att vara snäll men han skulle nog sucka lite diskret varje kvart...

Jag och min två år yngre bror gjorde vår första vandring när vi var 14 & 16år gamla. Vi vandrade från Nikka till Kvikkjokk. Kommer inte ihåg hur många dagar det tog men vi sov i princip bara i eller vid stugor, plus någon extra dag för toppbestigning. Det vi båda minns med njutning var känslan av två nätter i Saltoloukta. Bastu, varmvatten, köpt mat = lyx! Kan klart rekommendera en sådan paus, att man unnar sig det.

Du har fått många bra idéer men jag tänkte lägga till en för att variera maten lite; ha ett dagstema! När jag vandrar med barnen har vi ex haft länder som tema. USA, Tyskland, Mexico, Sverige. Frukost, lunch, middag, fika, mellis osv. Den amerikanske dagen blev lite sockerstinn men det var en topptursdag... Vi alternerar mellan snacks innan middagen och efterrätt efter. Ett annat tips är att orka bära med sig en guldkant att överraska med. Behöver inte vara mycket. Kanske en minibit parmesanost, en liten påse oliver, en liten förpackning ölkorv - eller vad ni nu gillar. Glada överraskningar kan rädda en surmulen vandringskamrat...
 
Tusen tack för alla fina och kloka svar! ✨ Både jag och min pojkvän gillar äventyr och att liksom se vad som finns bakom nästa krök, sedan nästa och nästa. Jag skulle nog säga att vi är ett bra team även i pressade situationer och lätt ser humor i mycket. Vi har också rest en hel del tillsammans, men det är klart att man blir extra dependent av varandra i en så utsatt situation som en fjällvandring innebär.

Först kändes det ändå givet att vi skulle tycka om 12 dagar i vildmarken, men sedan tänkte jag mer på det och föreställde mig typ allt som kunde gå fel. Nu känns det mer okej igen, men jag har en del resfeber ändå eftersom det börjar närma sig.

Vi försöker även besluta vad vi ska ha för tält (samt testtälta med detta och övrig utrustning en helg innan resan), vilket i sig är en hel vetenskap. I början funderade vi på Hilleberg, men det svider att lägga så mycket pengar utan att veta om just tältande är vår grej. I nuläget lutar vi åt ett lättviktstunneltält från Nordisk, men jag är lite orolig för att själva tältduken ska vara för klen - dock har deras tält generellt fått bra recensioner. Vad känner ni instinktivt kring lättviktstält?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ainon Hur många dagar tror ni behövs? (Sarek) Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
leoerdfelt Kungsleden, ljust i många timmar. Fjällvandring 7
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
Pwe Hur många pippisar? Fjällvandring 11
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
nr23se Hur många fjällvandrare i sverige? Fjällvandring 2
nr23se Många turtips var? Fjällvandring 5
P.D Hur många kalorier käkar ni ? Fjällvandring 7
Per J Många åsikter! Fjällvandring 0
hawker Många soffäventyrare blir det... Fjällvandring 2
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.