Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare?

Hej!

Jag och min partner planerar en långvandring med tält för första gången och vill förstås att det ska bli så bra som det bara går, även om det såklart alltid händer oförutsedda saker när man är på resande (vandrande) fot. Vi planerar att ha 12 vandringsdagar i fjällen under relativt lugna förhållanden (totalt ca 150 km, dvs i genomsnitt 12,5 km/dag). Tidigare har vi, förutom dagsturer, vandrat som mest 5 resp 7 dagar och just då har det känns rätt lagom. Tror ni att vi kommer ångra att vi valde att vara ute så länge med tältande och allt som det innebär? Blir man lite "avtrubbad"/van vid allt det vackra efter en dryg vecka? Kommer vi till slut att avsky synen av frystorkat och snöklädda bergstoppar? ;)
För mig är varje morgon som första. Jag vaknar, jag följer mina rutiner, jag packar, jag går. Efter 3-4 dagar är jag inte kräsen längre om vad jag äter, på tur äter jag för att jag måste. Brukar ha någon go bit i ryggsäcken, chokladkaka eller något annat sött och oftast får den följa med hem. Jag tycker man kommer in i lunken, i sin egen tempo. Finns inget man måste göra, inget som stressar, bara det man har för händerna. Jag tycker det är vilsamt. Och jag vet ju att civilisationen är kvar och jag kan återkomma till vardagen när som helst.
 
För mig är varje morgon som första.

Det är ju så det "ska" vara tycker jag, då har man en långsiktigt fungerande "taktik".

Jag har alltid haft lite svårt för de som mer ser hemresan som målet, att det är helt ok att vara slutkört och trött när det är dags att åka hem. De accepterar att saker blir skitigare och skitigare, trasigare och trasigare etc för de vet att de snart kommer vara hemma så "det gör inget".

Jag brukar försöka se till att mat och bränsle är det enda som begränsar längden på vandringen. (Sen är det klart att ska man vara ute i månader så blir det lite annorlunda, men att t.ex. packa olika mycket kläder för tre veckor respektive en vecka har jag aldrig riktigt förstått mig på.)
 
Det är ju så det "ska" vara tycker jag, då har man en långsiktigt fungerande "taktik".

Jag har alltid haft lite svårt för de som mer ser hemresan som målet, att det är helt ok att vara slutkört och trött när det är dags att åka hem. De accepterar att saker blir skitigare och skitigare, trasigare och trasigare etc för de vet att de snart kommer vara hemma så "det gör inget".

Jag brukar försöka se till att mat och bränsle är det enda som begränsar längden på vandringen. (Sen är det klart att ska man vara ute i månader så blir det lite annorlunda, men att t.ex. packa olika mycket kläder för tre veckor respektive en vecka har jag aldrig riktigt förstått mig på.)
Jag känner igen mig i det resonemanget. Att hemresan inte är målet. För mig är målet att vara ute. Ju längre desto bättre.
För mig känns det konstigt att gå och längta efter att vandringen skall ta slut. Då hade jag inte gett mig av från första början. Förmodligen är det jag som inte förstår. Det kanske är fullt möjligt att vara här och nu på vandringen och ändå se fram emot hemkomsten.
Jag får ofta frågan ( efter en vandring ): "Är det skönt att vara hemma?"
Mitt svar: "Nej, det var skönt att ge sig av."
 
Det är kul så länge du tycker det är kul, kort sagt. Bakomliggande faktorer är hur man sköter sina fötter, hygien, tvätt, mat, hålla sig "torr" och varm. Det kan sen tackla av fort vid skador, matbrist, dåligt väder och att vara "blöt" och kall.
(torr och blöt är relativt)

Ni ska ut under en relativt gynnsam period, ert tält kommer att duga gott. Jag tror ni kommer ha en kanontur!
beräknad dagstur på 12~ km på led är väldigt lågt räknat, även om ni sover till 10(vilket är omöjligt om solen skiner och tältet blir 40 grader) så kan man hasa 12km på en för eller eftermiddag, ni landar nog närmare 15-21km och det i lugnt tempo.
 
Begränsningen är ju matpaketets vikt och räckvidd. Anmascher kan se olika ut så även utmascher. Men målet är ju inte att komma hem och torka pryttlarna utan det är vägen man planerat att vandra. Jäkt är onödigt när man vandrar och för min del ligger inte njutningen i hur många km eller steg man tar på dagen utan vad jag ser och upplever.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ainon Hur många dagar tror ni behövs? (Sarek) Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
leoerdfelt Kungsleden, ljust i många timmar. Fjällvandring 7
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
Pwe Hur många pippisar? Fjällvandring 11
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
nr23se Hur många fjällvandrare i sverige? Fjällvandring 2
nr23se Många turtips var? Fjällvandring 5
P.D Hur många kalorier käkar ni ? Fjällvandring 7
Per J Många åsikter! Fjällvandring 0
hawker Många soffäventyrare blir det... Fjällvandring 2
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.