Hur många batterier till pannlampa?

Åker till Björkliden på fredag, kommer vara ganska mörkt. Ska ha med min Tikka XP2, men ingen aning om hur många litiumbatterier jag bör köpa. Någon som har erfarenhet av hur mycket pannlampeanvändning det blir (det är ändå ganska mörkt överlag)? Räcker en uppsättning per dag?

Jag tror det är en sådan lampa jag har, hade den på mig nyligen när det var c:a -5 grader. Vi vandrade i mörker och när vi kom fram lät jag den fortsätta lysa i full styrka, tror jag hade den på i knappa fyra timmar, den lös fortfarande men med avsevärt svagare sken än när jag lämnade bilen. Hade inte varit sugen på att vandra i det skenet men för att ligga i t.ex. ett tält och läsa är det helt ok. Batterierna är laddningsbara med några år på nacken så fräscha batterier hade förmodligen presterat bättre.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Åker till Björkliden på fredag, kommer vara ganska mörkt. Ska ha med min Tikka XP2, men ingen aning om hur många litiumbatterier jag bör köpa. Någon som har erfarenhet av hur mycket pannlampeanvändning det blir (det är ändå ganska mörkt överlag)? Räcker en uppsättning per dag?

Det vågar jag påstå att det gör. Jag vågar nästan lova att en uppsättning räcker minst två dagar.

Under vår sexnätterstur räckte batterierna bra mycket längre än jag förväntade mig. Har gjort slit på lite mer än en uppsättning till min pannlampa, och min partner har inte ens gjort slut på en uppsättning. Fortsätter nog med en stor uppsättning uppladdningsbara batterier nästa gång, blir billigare, även om jag behöver släpa med mig fler batterier!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips