Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ?

Hej på er
Om jag anländer Abisko vid 17 snåret, enligt tidtabell, har jag något för att trampa ut direkt, eller är det långt till första tältplats och bättre ta en natt i Abisko och börja vandringen dagen efter ? Mot Abiskojaure då..

Tack !

Under normal fjällvandringssäsong har du ju från många timmar till många veckor av ljus kvar på dagen, så det är bara att börja knata :) Till Nissonjohka (första tillåtna tältplatsen längs kungsleden) är det väl en halvmil ungefär. Så du är framme lagom till att fixa middag. (Om tåget höll tiden)

Åtminstone mina ben brukar vara sugna på att komma iväg en bit efter ett dygn på tåget.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej på er
Om jag anländer Abisko vid 17 snåret, enligt tidtabell, har jag något för att trampa ut direkt, eller är det långt till första tältplats och bättre ta en natt i Abisko och börja vandringen dagen efter ? Mot Abiskojaure då..

Tack !

Kollade mitt gps-spår från den etappen och det är ca 17 km från Abisko turiststation till tältplatserna vid Siellajohka. Tog mig ca 4h utan pauser inräknade.

Det är ett par km kortare till Abiskojaurestugorna om du tänkte tälta där.

Det finns en anvisad tältplats ca 4km vandring (som GustavOh tipsat om) utmed Kungsleden från start i Abisko. Denna bör vara lätt att nå och en skön bensträckare efter en lång tågresa. Väljer du att inte stanna där behöver du gå minst till Abiskojaurestugorna eller passera ut ur nationalparken invid Siellajohka för att kunna slå läger då det i övrigt råder tältningsförbud i Abisko Nationalpark.

Tältade vid Nissonjohkatältplatsen två nätter torsd-lördag 13-15/4. Välutrustat med ved eldplatser dass. Annars är det även nära till nationalparksgränsen mot SO om du vill ha avskild tältplats.

Thure

Skoterleden från Abisko östra korsar jokken utanför nationalparken. Vinterleden Kungsleden touchar gränsen.

Thure
Screenshot_20230418-065207.png

I skogsområdet är nationalparksgränsen röjd (Syns även på flygbilder på Min karta men bara om man vet att det är so...). Vi gick faktiskt längs nationalparksgränsen ifjol i mars när det inte gick att korsa Nissonjohkka vid skoterleden. Där är den även markerad med stolpar men jag vet inte om det är längs hela gränsen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips