Hur långt kommer man.

När jag såg Norska äventyraren Jens med sitt hundspann, jag antar att han måste fylla på mat förråden till sej själv och hundarna.
Hur långt kommer man med hundsläde på den mängden hundmat han har med sej.
VS skoter med släde, hur långt kommer man på en tank, med en skoter ?

Beror på bl a före och hur tung last. Torrfoder är ju lättare än färskfoder. Klassiska långturer som sydpolen t o r av Amundsens expedition med hundspann byggde på att köra ut depåer.

Skotrar har jag ingen kunskap om men samma osäkerhet där gissar jag.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Beror på bl a före och hur tung last. Torrfoder är ju lättare än färskfoder. Klassiska långturer som sydpolen t o r av Amundsens expedition med hundspann byggde på att köra ut depåer.

Skotrar har jag ingen kunskap om men samma osäkerhet där gissar jag.

Thure
Beror på bl a före och hur tung last.
Ja det är ju självklart. Det samma gäller ju för hundarna.
Är det någon som har erfarenhet av långfärder med skoter.

Jens sa själv där i början att han hade mat för 10 dagar har jag för mig, och behövde nå depån innan dess. Jag tror inte han sa så mycket om hur långt han hann på en dag, han hade ju inte så mycket flyt med föret heller :) men hundspann och bra före kan ta sig långt på en dag, "elitförare och hundar" i iditarod kan ligga runt 20mil om dagen

Angående skoter så beror det på skoter, hastighet och underlag, skotern kan dra allt från runt 1l/mil till mer än 7.
De flesta skotrar har en tank på runt 40L

Svaret på båda dina frågor är, det beror på :)

Tack för svaret.
Jag trodde inte jag skulle få ett exakt svar, det är ju mycket olika omständigheter.
Så en dålig dag så kommer man 5 mil och har 2st 20 liters dunkar i pulkan så man kommer 5 mil till.
Jag vet inte om det är realistiskt att ha 10 mil med så dåligt skoter före så att den drar 7 liter milen i 10 mil.
Men på vinter fjället så kan man nog inte säja att det aldrig händer.

Tack för svaret.
Jag trodde inte jag skulle få ett exakt svar, det är ju mycket olika omständigheter.
Så en dålig dag så kommer man 5 mil och har 2st 20 liters dunkar i pulkan så man kommer 5 mil till.
Jag vet inte om det är realistiskt att ha 10 mil med så dåligt skoter före så att den drar 7 liter milen i 10 mil.
Men på vinter fjället så kan man nog inte säja att det aldrig händer.

Haha nä man sätter sig inte i den sitsen, framförallt med pulka bakom. Normalt får man ju inte köra hur som helst utan följer markerade leder till stor del. Hela Kungsleden är ju även skoterled vintertid, där kan man tuffa fram rätt bekvämt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips