Hur långt går man på skidor per timme

Hur långt går man på skidor med ryggsäck på ryggen som väger.
Mins när man tävlade i längdåkning att man gjorde 2,5 km på 30 min och då hade man tävlingsskidor och dräkt.

hur länge tror ni 15 km med packning på 15 kg ta?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Hur långt går man på skidor med ryggsäck på ryggen som väger.
Mins när man tävlade i längdåkning att man gjorde 2,5 km på 30 min och då hade man tävlingsskidor och dräkt.

hur länge tror ni 15 km med packning på 15 kg ta?

2,5km på 30 min? Jag är bara glad motionär och brukar i bästa fall kunna lufsa 10km på 40-45 min.

Kör man däremot med packning i ospårad terräng går det ju betydligt långsammare. Här brukar snöförhållandena vara mer avgörande än packningens vikt...är det klabbföre, isigt, lössnö etc blir det inte så många km per timme. Är det bra förutsättningar kan man nog lufsa på 10km per timme även med ryggsäck.

Jag kör cirka 30 km per dag i fjällterräng med ryggsäck och pulka.

Skickat från min G8231 via Tapatalk

Terräng, före, skidutrustning samt inte minst den som står på skidorna gör att det varierar extremt mycket. Allt från ca 200m till 20km på en timme med ryggsäck i fjällterräng har man nog varit med om....

Spårat och flack terräng upp till ca 50 km per dag med typ 15 kg ryggsäck.

Ospårat och kuperat kan vara rätt tufft speciellt när det är genomslagssnö eller bottenlöst puder.

På leder uppe på kalfjäll är vinden också en faktor. Liksom skidor och den som åker på dem.

Thure

Som redan nämnts beror det nästan uteslutande på terräng och före. Hur mycket höjdskillnad, är det hårda skoterspår eller inga spår alls och djup snö man sjunker igenom vid varje steg?

Med det sagt gick jag nyligen Abisko-Nikka innan påsk. De allra flesta var nöjda med att hålla sig till de vanliga etapperna mellan stugorna, många var nog så slitna av det.

Vi som sov i tält och turades om att dra en riktigt tung pulka (således stighudar på i princip hela sträckan) fick kötta på rätt bra för att komma runt på lite över fem dagar. (Tågförseningar åt upp majoriteten av den första av sex planerade dagar.)

Samtidigt hade Charlotte Kalla åkt hela sträckan på några timmar utan att närma sig maxpuls.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips