Hur lång säsong för regnbåge?

Jag var ute vid Sandasjön (Nacka) i helgen och försökte få nån regnbåge att hugga. Inget hände med våtfluga, nymf eller streamer (Montana). Jag provade då klassikern E-12 (nästan det enda jag brukar få fisk på) och hade några hugg (lyckades dock inte landa nåt). Min undran är - hur långt på säsongen kan man fiska med torrfluga? Och hur länge kan man fortsätta att fiska efter regnbåge? Är det isen som sätter stopp?

Tack på förhand / Björn
 
Trist med regnbåge

Generellt kan man väl säga att regnbåge i put and take-sjöar kan fiskas de första 48 timmarna efter utsättningen. Därefter är de uppfiskade eller uppätna av gäddor...
Sanning med modifikation naturligtvis men många put and take-vatten har särskilda avgifter för just utsättningshelgerna eftersom det mesta ryker just då.
Fiskar själv aldrig put and take-sjöar eftersom det känns lite som att sitta i en hage och fälla kossor med älgstudsare och kikarsikte.

Torrfluga efter regnbåge kan fiskas med framgång så länge du ser någon ytaktivitet. Ser du inga vak alls är det rimligt att anta att regnbågen antingen inte finns/är uppfiskad, eller går djupare.
 
Jo, det kanske inte är lika kul som att fiska "live" i fjällen, men det är bättre än att inte fiska alls.

Tack för synpunkt i alla fall.
 
Den eländiga isen ;-)

Regnbåge och öring kan du gott fiska fram tills den eländiga isen lägger sig.

Torrflugefisket är nog svårt att bedriva när det kallnat till rejält, men ett nästan fullgott alternativ är fisket med fjädermyggpuppa, dessa brukar regnbågarna kalasa på så gott som året om.

Detta fiske är dock väldigt tålamodsprövande, och förutsätter nästan att det ska vaka mycket för att man inte ska tröttna omgående...

När det väl blivit riktigt kallt är det betydligt större chans att lyckas lura fisken på djupet... sjunklina och streamer kanske inte är världens roligaste fiske, men det är definitivt bra mycket bättre än att sitta hemma och se på TV.

Skitt fiske
//Henrik
http://www.edgeflyfishing.com
 
Abborre

Björte; sa:
Jo, det kanske inte är lika kul som att fiska "live" i fjällen, men det är bättre än att inte fiska alls.

Tack för synpunkt i alla fall.

Det är förvisso sant. Men man kan ju flugfiska annat än ädelfisk. Kan varmt rekommendera till exempel abborrfiske med fluga. Otroligt roligt. Bind en streamer som är förtyngd med bly längst fram. Fiska med flytlina. Dra in den ungefär som en jigg med korta snabba "knyckar". Det får streamern att sticka iväg uppåt vid rycket för att sedan dala snett nedåt av förtyngningen. Funkar finfint! Glada färger ungefär som jiggar rekommenderas. Har själv haft framgång med lite udda bindningsmaterial som sönderskuren ballong, plastpåse och liknande. Gärna på ganska kort krok med en lite längre svans som kan fladdra i vattnet efter flugan.
 
Toppen, tack för tipset.

(Anledningen till att det ofta blir regnbågsfiske för mig är att det vattnet ligger inom cykelavstånd, vilket underlättar oerhört.)
 
Markus...

finns det nån möjlighet att få se dina abborrflugor på bild, jag skulle gärna se ett par av dem.

Har inte fiskat abborre med fluga så speciellt mycket (mer utav olyckshändelser) men dina flugor verkar vara rätta medicinen?

/Anders B
 
Re: Markus...

brook; sa:
finns det nån möjlighet att få se dina abborrflugor på bild, jag skulle gärna se ett par av dem.

Har inte fiskat abborre med fluga så speciellt mycket (mer utav olyckshändelser) men dina flugor verkar vara rätta medicinen?

/Anders B

Har inga bilder ännu då jag först i somras börjat intressera mig för flugfiske av annat än ädelfisk. Men jag återkommer så snart jag fotat och scannat.

Det hela började egentligen av misstag. Jag hade läst på nätet om gäddfiske med fluga och hittade en sida (har dessvärre tappat länken nu) där en snubbe visade sina gäddflugor bundna av disktrasa, ballong, cykelslang, plastpåsar, julgransglitter etc. Så jag rotade lite i kökslådorna och band ett par stycken rent stolliga flugor. Väl vid sjön insåg jag att jag bundit för tunga flugor för mitt spö. Därför tog jag en av dem och knöt ett tackel med ett blypäron först och sedan en tafs på ca en meter med en gäddfluga efter. Detta knöt jag på mitt kastspö och hivade ut. Fiskade in den som en jigg och ganska snabbt slukade en hygglig abborre mitt fantasifoster bestående av en rejäl metkrok med huvud av blytråd och kropp och svans av orange disktrasa och silvertinsel. Hemma igen knöt jag om experimentflugorna i mindre storlek och ett nytt försök visade att dessa nu funkade på mitt flugspö i klass 6-7. Sedan dess har experimenterandet fortsatt och mitt bästa tips är en krok i storlek 10 ungefär med nedblyat huvud och som sagt en strimlad ballong i gult, orange eller rött samt lite glitter. Vattenballonger är bra eftersom de redan från början har lämplig storlek samt köpes i 100-pack i blandade färger på närmaste ICA-butik.

Om någon forskar vidare i denna metod vore det kul att höra hur det går. Återkommer gärna själv med uppdateringar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
peter1959 Regnbåge Fiske 7
mipert Böcker, artiklar, tips om hur fiska regnbåge med fluga Fiske 5
graylingman Regnbåge Fiske 10
micke_su Regnbåge i Grödinge Fiske 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...