Hur lagar jag ett sprucket polyetenskrov?

Knepigt

Prata med en försäljare t ex Svima i Solna. Tidigare fanns inga riktigt bra metoder. Kanske kan en expert svetsa ihop skrovet med värmebehandling. Mej veterligt finns ingen tillverkning av polyetenlådor i Sverige. Du skulle också kunna kontakta Strömstararna i Stockholm som har ett gäng pololådor i polyeten. Jag har för mig att man hjälpligt lappar dessa genom att plasta på glasfibermatta runt om.

Thure

Thure
 
Det är inte lätt

Har inte Tupperware livstids garanti på sina saker?
Då kanske inte ens dom vet hur man lagar polyeten.
Jag har en gång fått förklarat för mig att det är väldigt svårt att laga polyeten, det går inte att med något vanligt lim limma ihop i alla fall. Att värma ihop kan skapa spänningar och molekylförändringar i plasten som snart orsakar mera sprickbildningar.
Hör med dom som gör PE-rör till golvvärme, dom kanske vet, eller dom som lägger ner plastslang till bredband.
Trä/glas/epoxi går att laga även om skadan är svår. Lagningen blir i sådana fall nästan helt osynlig.
Polyester/glasfiber kan lagas med glasväv/epoxi och bli starkare än förr men lagningen kommer att synas.
Andra plaster, isocyanater mm, kan säkert lagas dom också.
Men polyeten är svårt. Å andra sidan så blir det mest bara vatten och koldioxid vid förbränning. De andra plasterna är mer eller mindre, mest mer, giftiga i alla stadier.
 

Guest

Gäst
Svetsa

Naturligtvis kan man svetsa polyeten. Man skall ha en temperaturstyrd varmluftspistol avsedd för plastsvetsning och en tråd i rätt material. Golvläggare som svetsar våtrumsmattor i PVC har pistolen. Tråd för att reparera skidbelag kan fungera, men jag lovar inget. Det kan nog finnas bättre tråd. Generellt sett är det svårare att svetsa PVC än polyeten. Vad beträffar spänningar och molekylförändringar har jag inte tid att redogöra för dett just nu, men svetsning torde vara den vettigaste metoden. Fråga en skicklig golvläggare efter hjälp!
/Mattias
[Ändrat av puide 2002-05-07 kl 16:01]
 
Gaffa

Ursäkta glömde det självklara svaret. Silvertejp eller liknande fixar det mesta åtminstone tillfälligt.

Skulle däremot själv undvika polyetenlådor de är klart osexiga som galoscher ungefär. Visserligen tål de en hel del stryk men när de går sönder så är det struligt enligt ovan. Andra tycker dock annorlunda t ex den finske paddlaren som paddlade runt Skandinavien för något år sedan (Finns en recension av hans bok här på Utsidan har jag för mig eller kanske i forumet boken är tyvärr på finska). Han använde en 4 meters polyetenlåda för att kunna ta sig iland på omöjliga ställen utmed norska kusten. Bytte sedan till glasfiberlåda vid Svinesund och körde svenska kusten på 22 dygn!!!

Han om någon borde kunna svara på hur man lagar en pe-låda.

Heter han P Sutinen?

Thure
 
Lappa polyetenkajak

För 3-4 år sedan använde ungarna min forskajak som pulka i kälkbacken på vintern. Resultatet blev en halv meter lång spricka i bottnen. Jag lät då en expert svetsa ihop sprickan. Det höll tills kajaken nästa gång användes.
Jag skaffade sedan en bit 2 millis polyeten och skar till den så att jag fick två ca 10 cm breda bitar som täckte sprickan. Från Etola köpte jag ett kontaktlim på sprayburk för polyeten från 3M. Jag limmade polyetenbitarna på sprickan från både in- och utsidan. Kring kanterna på polyetenbitarna drog jag dessutom på "hot melt" (varmlim eller vad det nu heter) och slätade till för att göra övergången mellan lapparna och skrovet mindre kantig.
Slutresultatet blev inte så snyggt (svarta lappar på violett kajak) men det höll. Lappningen visar fortfarande inga tecken på ge efter.
 
Reparation

Vi på Wermlandia kanoter svetsar åt dig. Det är inga större svårigheter om skadan inte är omfattande. Behöver du vår hjälp så ring 0570-34170.
MVH
Jan-Eric
 
polyetenreparation

Borde man inte kunna använda limpistol? Ni vet den där som smälter en plaststav som man sedan trycker ut? Någon som provat?
 
Svetsa, men inte hur som helst

Det går att svetsa polyetenkajaker, och man kan använda en limpistol. Men inte hur som helst!

Först och främst måste man ha rätt sorts svetstråd eller stav. Kontakta generalagenten för den kajak det gäller.

Passa då på att fråga hur varm just den tråden eller staven måste vara för svetsning, och hur mycket grundmaterialet ska förvärmas. Det skiftar nämligen också mellan oilka kajakmärken.

På Orust Kajak har vi med framgång svetsat Prijon-kajaker med hjälp av den starkaste (=hetaste) limpistol vi fann på marknaden och stavar från Prijon. Dock var det bara på prov - i verkligheten har vi inte lyckats få hål på en enda kajak sedan vi började sälja dem 1997...

hälsningar
Jens
 
Varför

en sprucken PE kanot är det verkligen lönt att reparera. Är inte hela iden med dem att
man paddlar tills den går sönder då köper man en ny.
nu vet jag inte vad dessa experter tar för att laga
en sådan kanot men det är antagligen inte helt billigt
och efteråt är kajaken antagligen inte värd mer än vad
du betalt för reparationen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ödling hur lagar mab ett neoprenkapell Paddling allmänt 2
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Stuvarn Kan jag ta bort det? Paddling allmänt 4
Teknikern Nu sätter jag kniven i torrdräkten,,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 12
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
MattKar Hur snabbt kan jag paddla DKM? Paddling allmänt 16
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Danne71 Och jag som blev rädd för en säl.......... Paddling allmänt 5
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.