Hur laga till ris när man är på tur?

Jag äter mycket grytor och blöt mat när jag vandrar. Så jag brukar hälla på för mycket vatten i riset, överskottsvattnet blötlägger tillbehöret (jag kokar allt samtidigt i samma gryta).
 
I cook rice dishes on the trail with my alcohol stove with minimal time and fuel. The secret is to use basmati rice from the Indian grocery store. I will use 2 parts water to 1 part dry rice. Bring to boil. Turn off the stove and put the pot in an insulated pot cozy. After about twenty minutes it will be cooked. I will include red lentils, olive Oil, salt, curry, and maybe some meat for a tasty and healthy meal. Practice at home to get there proportions and timing to you liking.
 
Jag brukar alltid blötlägga riset vilket ger mycket kortare koktid. Men för att det ska göra skillnad är det bra om det får dra minst en timme så det kan innebära att man får bära på lite extra vatten. Sedan brukar jag göra som nämnts ovan, att koka upp och ställa åt sidan en stund, helst lite värmeisolerat. Hetta upp igen en par-tre ggr eller mer, beroende på hur kallt o blåsigt det är. Enkelt tycker jag men du kanske inte håller med ;)
 
hejsan Hsing,
den funkar även utan insatsen att koka vatten.
med insatsen så kan du även ångkoka grönsaker och sånt.
men det gäller att inte torrkoka.
dock är det väl ingen tryckkokare utan snarare en ångkokare men riset blir riktigt bra.
brukar koka 200 gram råris.
mvh♥
 
Om inte volym är en faktor kanske förkokt ris kan funka?
Finns flera olika, med och utan smak. Vi har använt de här vid ett par tillfällen och tycker de är klart mycket bättre än snabbris. Men det är ju inte direkt volym-vikt-sparande om man är ute efter det...
 
Enklast är väl att använda en matlagningstermos? I med ris, salt/buljong och kokande vatten, sedan vänta X tidsrymd beroende på rissort. Funkar också med potatis osv.
Dvs tillagningen sker i ryggsäcken medan du går eller under tiden du gör annat.

Exakt samma princip som grytmysare eller -låda eller grop eller hur man nu väljer att isolera. Funkar perfekt under natten och man kan koka gryta också... det man skall tänka på är att temperaturen inte kommer att vara 100 grader utan snarare kanske i genomsnitt 85 så tiderna förlängs. Men över natten blir även köttgrytan klar....
 
Mer erfarna friluftskockar än jag kan nog beskriva grytmysare bättre, men jag tycker att det är ett funkis sätt att koka ris på, framför allt om man har ett gaskök. Grytmysare, helt kort, är ett isoleringskärl för grytan gjort av cellplast eller sån där reflekterande bubbelplast och i den kan man stoppa en gryta med ris som just kokat upp, sen kan det stå där och bli klart med brännaren av. Jag upplever att det blir bättre om man kokar upp det en sväng till efter tio minuter, då är det lättare om man kör gaskök som inte behöver förvärmas eller så. Några gånger får jag klockrent resultat, ibland känns det som att riset vägrar. Det är ändå något som jag förlitar mig på på tur om jag vill äta ris.
Grytmysare, denna fina uppfinning. Jag har en som jag gjort av ett tunt liggunderlag. Det är ca 30x50 cm, och har två funktioner.
1. Grytmysare
2. Sittunderlag
Grytmysaren gör att jag sparar gas. Jag kokar upp det som ska kokas upp, sedan stänger jag av gasen, sveper om med underlaget samt trycker i två runda plattor ovanpå locket för att inte släppa ut värmen. Plattorna kan jag sedan ha under kokkärlet, om jag har kokkärlet i knäet (på låret) när jag äter.
 
Tja.. det är väl bara att koka? Som folk skrivit i tråden reda.

Blötlägg innan om tid och utrustning finns.
Koka upp
Låt stå i grytmysare
Upprepa uppkok och mysare vid behov.

Ta tillräckligt med vatten. Överblivet vatten kan hällas av (i annan mat t.ex.) medan för lite vatten gör att riset aldrig blir klart. Visserligen kan man tillsätta vatten i efterhand men det tar ju extra tid.

Men smidigast är att byta ut riset mot bulgur eller couscous eller bröd. Snabbris är inte så gott, och vanligt ris tar så mkt längre tid än couscous att det hade behövt vara rejält mkt godare för att jag skulle orka bry mig.
 
Jag har använt Uncle Ben´s 3min snabbris. Blötläggs i kallt vatten (högst 30min) och ätit med bl a tonfisk.
Ungefär lika mycket vatten som ris. Jag brukar göra så att jag häller ris i en burk och häller på vatten så att riset just och just täcks. Låt blötlöggas i en halvtmme, blanda i en burk tonfisk och ät.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zarkan Vad bör man kunna laga? Långcykling 8
mejsel Laga punktering Långcykling 22
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 23
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
Vägslav Visum till ryssland! Långcykling 4
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
arvidsson.anna Cykla från Uppsala till Lund Långcykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.