Hur länge?

Hur länge brukar ni klättra utomhus? Klättrar ni på vintern också?
Brukar själv klättra på sommaren men har inte klättrat på länge och undrar om det inte är lite fel säsong att börja vid.
 
Var ute o klättrade igår (söndag) och det var hur fint som helst. Fick till o med lite sol på på oss :)
Jag brukar klättra ute så länge det är runt 5 plusgrader och är torrt. Jag har klättrat ute när det har varit minusgrader men det gillade inte mina fingrar.
 
Var och vilken sorts klättring?

Det beror på var man bor och vilken typ av klättring man menar. (Aidning och isklättring räknar jag inte, utan bara klättring med händer och fötter.)

Här i Uppsala/Stockholm går det att bouldra året runt vissa år. Klippklättring beror på graden, långa hårda turer blir för kallt om fingrarna ganka tidigt, men 4:eek:r kan man klättra året runt med kängor och vantar. Bouldringen funkar fortfarande och brukar vara igång igen i mars/april. Södervända klippor funkar tidigt på säsongen.

Göteborgare och Skåningar brukar skryta om hur länge på året dom håller på, där det aldrig blir ordentlig vinter slipper man ju så att säga vinterklättring. Runt Kiruna är säsongen kortare...
 
Okej, kanske skulle kunna passa på innan det börjar snöa. Testade det en gång och det var inte helt lyckat. Vackert men halt.

Jag bor i Stockholm och vill klättra vanlig klättring.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.