Hur länge håller fleece och goretex kläder?

Jag undrar hur länge håller fleece och goretex kläder? Jag har en NorthFace skal jacka med tillhörande fleece (ca 8 år), dvs kvalitetskläder. Jag tycker dock att fleecen inte längre är så varm.


anders
 
Även om den inte skulle vara lika varm så "håller" den väl fortfarande? Den vanligaste orsaken till att syntetfoder inte värmer lika bra längre beror på att det blir kompakt och inte längre håller lika mycket luft. Många syntetfoder kan bli kompakta på bara ett par år.

Förövrigt så är jag tveksam till fasta foder i jackor, rena skal ger oftast bättre flexibilitet.
 
Det är allom bekant att fleece tenderar att "lägga sig" (dvs att "luddet inte står lika högt") efter en tid, som varierar med kvalitet och slitage. En del (billig) fleece, t ex Stadiums och Intersports egna märken, ligger ned redan när man köper den. Det är luddet som isolerar, när luddet lägger sig blir fleecen mer lik ett vanligt tyg i strukturen, som en yllefilt ungefär.

Många tvättar och/eller nötning brukar ta död på fleecen. Själv räknar jag med att mina skal klarar sig längre än fleecen. I ditt fall verkar den bästa lösningen att skaffa en separat (fleece)-tröja/jacka. Jag tycker också att separat tröja är bättre än att ha den som foder i jackan, och har du använt din nuvarande i åtta års tid, så har du nog gjort dig förtjänt av en ny!

Så jag säger: Mellandagsrea!
 
gt åldras

Jag undrar hur länge håller fleece och goretex kläder? Jag har en NorthFace skal jacka med tillhörande fleece (ca 8 år), dvs kvalitetskläder. Jag tycker dock att fleecen inte längre är så varm.


anders

Goretex nöts mekaniskt ner och den imprgenering som finns från fabrik tvättas bort av både regn och tvättmaskinen. Har för mit att jag hört någon säga (kan vara fotografen Claes Grundsten men osäker) att gt slits ut på några måndader vid "dygnetrunt-änvädning" i blötväder. Jag sliter inte lika hårt på mina grejor då jag jobbar inomhus men mina äldre gtplagg (många år gamla) är inte täta längre, trots omimpregnering.
Min erfarenhet är att GTjacka håller längre än membranet så gamla gtplagg kan användas "i stan" där 100% funktion inte är ett måste. TIll och från jobbet kan man bli lite fuktig utan att det gör så mycket.

/Patrik, med både ny och gammal gt
 
Det tillhörande fleecefodret är troligt en lös fleecetröja som går att knäppa in med hjälp av dubbel dragkedja på jackan. Så är det på min TNF Cloud-Peak, som jag för övrigt haft i 8-9 år och som är den bästa GT-jacka jag haft för Vår-sommar-höst, särskilt Vår och höst. Den håller forfarande tätt mot regn, vilket är mer än jag kan säga om många nyare varianter jag testat. Det var bättre förr:)

Raskesven
 
tack för alla svar

Tack för alla svar. Jag har nu tvättat mina gore tex plagg och impregnerat dom med Nikwax. Skall nog köpa en ny i vilket fall som helst. JackWolfskin har en del bra jackor eller utbudet bland alla märken är ju stort.

/anders
 
Impregneringens funktion

Vad har impregneringen för funktion på ett GT-plagg? Är det inte bara för att tyget utanför membranet inte ska suga åt sig vatten. Själva regntätheten i jackan som utgörs av membranet borde väl inte påverkas nämnvärt (förutom att man riskerar täppa igenom membranet så att diffusionen försämras).
 
Vad har impregneringen för funktion på ett GT-plagg? Är det inte bara för att tyget utanför membranet inte ska suga åt sig vatten. Själva regntätheten i jackan som utgörs av membranet borde väl inte påverkas nämnvärt (förutom att man riskerar täppa igenom membranet så att diffusionen försämras).
Jo, det stämmer. Dock är ju inte allt svart eller vitt, det finns inga "vattentäta" lösningar, om man vill spetsa till ordvalet lite...

Impregnering av Gtx-plagg har nog som första och främsta uppgift att se till att man slipper släpa runt på ett tungt och fuktigt plagg, även omdet inte släpper igenom fukten. Men, jag tror det finns en till poäng. Många membranplagg jag använt tenderar att läcka om man t ex nöter/skaver på en yta där det är vatten (=står på knä i vatten, under ryggsäcksremmarna etc). Mina regnplagg har aldrig läckt på en obelastad yta, utan bara på ytor som varit utsatta för tryck eller nötning. Jag tror en del av detta beror på att vatten "pressas" in i själva tyget, vilket teoretiskt ökar kravet på att membranet är helt tätt (vilket det kanske inte alltid är, pga bristande sömtätning, microsprickor eller vad som nu händer med membran när tiden går. I alla fall börjar det smygläcka). Om man impregnerar plagget så vatten inte lika lätt bosätter sig i tyget, så minskar även risken för attt måsta lita till 100% på membranet för att hålla torrt. Gick detta att förstå, eller är det svammel?
 
Nu har jag aldrig ägt en GT-jacka, men med min Pertexjacka (nån Haglöfsvariant) var sådan att när den väl blev blöt så var "andas"-funktionen = 0. Impregneringen gjorde att den sög upp lite mindre vatten och därmed torkade snabbare och började "andas" igen.

Men nu har jag övergett mextexen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
stenblock Hur länge kan man reklammera hikingsko? Kläder 8
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
Elvah Tunna stretchiga Fjällrävenbyxor som håller för mygg? Kläder 2
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
evinrude Gummistövlar som håller? Kläder 37
Snubblaren Hur bra håller gummikanten på kängor? Kläder 23
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
månswe Handskar som håller Kläder 3
oloan877 Klättermusen Bifrost - Håller den? Kläder 4
xochitl Meindl håller ej i sömmarna? Kläder 9
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
flanell fleece på fleece värmer ej !?? Kläder 36
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
StefanP- windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager? Kläder 17
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Puttri fleece, ullfrotté eller thermojacka? Kläder 62
fredrikalm Lundhags Sense fleece Kläder 4
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
greenjuice Försämras fleece-materialet med tiden? Kläder 2
hedencrona fleece? Kläder 1
JMel Fleece Kläder 0
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Hilber Wind stopper fleece Kläder 2
g-kvisten WS-fleece att svettas i! Kläder 1
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0
kah Fleece jacka med vindstopper Kläder 10
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
telisRules Underkläder i fleece Kläder 7
snurpen windstopper fleece Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.