Hur kapar man en pianotråd?

Biltema har en vajerklippare 12-186 för 90,-: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=842&iItemId=80283

Använder den för att kapa ytterhölje till trampcykelns olika vajrar. Är även en fena på innervajer.

Här är en film som visar dess förträfflighet kontra andra tänger: http://se.youtube.com/watch?v=oEusf1bhwr4
Jag tror inte att den är lämplig till 2mm pianotråd.

När jag kapar pianotråd brukar jag använda en gammal hovtång. 2mm fungerar, med lite hjälp av att böja tråden fram och tillbaka några gånger. Ska man inte kapa så mycket duger en rejäl hovtång (med klippande skär), i annat fall kanske denna fungerar http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=842&iItemId=116202 eller kanske http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=842&iItemId=144380 den sista påminner ju lite om en hovtång men hur robust den är är väll frågan. Lite misstänkt lågt pris på båda dock
 
hovtång.. är inte ett skärande verktyg, dom har inte rätt härdning.. köp en avbitare med eller utan moment för ändamålet, köper du en av bättre hållfasthet så har du den i många år.. knipex tycker jag håller en godtagbar hållfasthet med tanke på priset.
 
hovtång.. är inte ett skärande verktyg, dom har inte rätt härdning.. köp en avbitare med eller utan moment för ändamålet, köper du en av bättre hållfasthet så har du den i många år.. knipex tycker jag håller en godtagbar hållfasthet med tanke på priset.
Jag har ett par gamla hovtänger där halva eggen är skärande. Jag vet inte om motsvarande går att köpa idag, men jag brukar föredra dem framför min lågkvalitativa större avbitare. Jag har faktiskt alldrig funderat över dem, jag har ju alldrig köpt en ny hovtång. Halva tången har egg som på en avbitare på ett ungefär andra halvan som en vanlig hovtång (kanske lite plattare).
Förövrigt är det ett praktiskt verktyg i övrigt med om man ska rensa gamla plankor från spik eller dylikt. Det är mycket bättre på att klippa spik än en vanlig hovtång.

//edit//Jag googlade lite på det. Undrar om det kan vara en gammal Verktång...
 
Senast ändrad:
man använder gärna hovtången delvis som verktång, det betyder att den klarar lite hov, kanske inte riktigt är byggd för pionotråd.. skitsamma, funkar det så funkar det men hovtången är som sagt till hovar..
 
Den har två helt olika eggar. Så det är bara att flytta det man nu håller på med några cm beroende på vad man ska göra. Den går att använda till lite allt möjligt i vart fall. Inklusive pianotråd verkar det som :D
 
Jag tror inte att den är lämplig till 2mm pianotråd.

Njae, ska man köpa ett verktyg enkom för att kapa pianotråd är det bättre med en kraftavbitare, t.ex. Bacho 1520 som är ett mellanting mellan sidavbitare och bultsax.

Jag har i vart fall framgångsrikt kapat härdade låsbyglar till mindre hänglås med vajertången, utan att synligt skada skären.

Fast trådskaparen verkar ju vara ute efter mer eller mindre engångskapning? Då funkar det ju fint med bågfil, vanlig fil eller annat som mekaniskt nöter tråden.
 
Som modellflygare har jag kapat mycket pianotråd, det används upp till 5mm tjocka trådar för att koppla ihop vingar på stora segelmodeller t.ex. och klenare dimensioner för landningsställ. Vi kapade alltid tjocka trådar med en spetsig och fintandad fil, man filar ett hack runt tråden och bryter sen av den. Bäst blir det om man håller den i ett skruvstäd. Det blir lätt en vass brottyta som man putsar till med filen.

Hittade följande citat på en amerikansk modellflygsida - om du har en Dremel vill säga:
"For cutting any kind of music wire fast, nothing beats a fiber reinforced cutoff wheel in a Dremel tool."
 
Om man får för sig att kapa de riktigt tjocka pianotrådarna bör man tänka sig för en extra gång. Det är rätt mycket energi lagrat i de där trådarna, och de kan "explodera" ungefär som när en spiralfjäder springer loss. Splitterskydd anbefalles. Men det är nog inte aktuellt för de diametrer som här behandlas.
 
Jag har nu fått av alla pianotrådarna utom den tjockaste med hjälp av en gammal kombinationstång (plattång och avbitare) och lite våld.

Den tjockaste pianotråden får vänta, då en av de andra pianotrådarna är lämpligast till den flätade lina jag just nu håller på med.

Även om jag inte kom ihåg precis hur dom gjorde demoöglan åt mig på Fallskärmsshopen så påminner det om ”fiskeöglan” i första länken från Kvarnträsk för några dagar sedan, åtminstone i första momenten. Med metoden dom använde på Fallskärmsshopen så behöver man inte sy eller limma något på slutet.

OT1
Jag var på Media Markt häromdagen och kollade på en kameraväska och dom hade elektriska plattänger. Men deras plattänger var visst gjorda för hår och inte för metallarbeten. :cool:

OT2
Stavningskontrollen i Firefox tycker att det ska vara 3 st t i rad i ordet plattång.


Per
 
...Även om jag inte kom ihåg precis hur dom gjorde demoöglan åt mig på Fallskärmsshopen så påminner det om ”fiskeöglan” i första länken från Kvarnträsk för några dagar sedan, åtminstone i första momenten. Med metoden dom använde på Fallskärmsshopen så behöver man inte sy eller limma något på slutet.

Du behöver inte limma nånting om du bara skall göra öglan. I beskrivningen är steg5 och framåt hur man fäster "ögletråden" på fluglinan - något du kan hoppa över:)
 
Du behöver inte limma nånting om du bara skall göra öglan. I beskrivningen är steg5 och framåt hur man fäster "ögletråden" på fluglinan - något du kan hoppa över:)

Jag läste i ärlighetens namn inte så noga, utan tittade nästan bara på bilderna. Men nu har jag i alla fall verktygen klara för de linor jag har hemma (uttjänta fallskärmslinor).

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
DoktorGlas Kan man sy i pastpresenning? Gör det själv 17
bramberg Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka Gör det själv 37
Karolina P Korta av sovsäck - hur bör man göra? Gör det själv 7
dmchris Tunn rostfri plåt, var hittar man det? Gör det själv 13
avslutatmedlemskap160620 Så självklart när man ser det - göra hammock Gör det själv 6
lleberg Kan man sy en skran/åkmadrassa? Hur? Gör det själv 4
Skipper_ Var kan man köpa dun? Gör det själv 3
såg nån som vet var man kan köpa en symaskin Gör det själv 5
aksello Vart köper man Granger XT proofer? (impregnering) Gör det själv 3
niklaz Hur ska man ställa in symaskinen för tunna och hala material? Gör det själv 10
Edvin m Hur får man Liquisolve att härda snabbast? Gör det själv 10
peter1959 Att fixa för den händige, så att man förblir "händig" med händerna. Gör det själv 13
Henke stj Var kan man köpa dun? Byxor? Gör det själv 9
macaronies Kan man färga G-1000? Gör det själv 6
fotografiskt Vindskydd av presenning för sju man Gör det själv 39
Teknikern När man tröttnat på läckande neoprentätningar. Gör det själv 0
graesen var kan man köpa merinoull i metervara Gör det själv 7
Struntman Hur gör man en knivslida av läder? Gör det själv 1
xblp julgranen - vad gör man av den? Gör det själv 23
cancerman Varför ska man jaga den "perfekta" kniven? Gör det själv 28
Brune Vad kan man tillverka av en slider ? Gör det själv 4
pultost Var får man köpa etaproof? Gör det själv 17
Pott Kan man göra egna isyxor? Gör det själv 36
muminfar var får man tag på dun? Gör det själv 47
Räv Rävsson Hur fixar man en söndrig eker själv? Gör det själv 2
Martin Fjäderlätt Kan man färga ryggsäcksväv? Gör det själv 10
Netram Var kan man köpa hålband? Gör det själv 8
Mikro var hittar man mönster? Gör det själv 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.