Hur kapar man en pianotråd?

Jag ska göra ett ”verktyg” för att göra öglor på en flätad lina. Jag har köpt några pianotrådar med diameter mellan 0,3 och 2,0 mm. Men hur kapar man pianotråden? Jag glömde att fråga i affären där jag köpte pianotråden.

Jag vill inte förstöra mina dyra sidavbitare. Behöver man en hovtång modell större eller en plåtsax? Jag har också funderat på alternativet att använda hörnet på en gammal 4-kantfil och ”fila” av pianotråden.


/Per
 
det brukar stå på avbitaren hur grov tråd pianotråd dom klar. är du rädd om tången kan du göra brottanvisning med tången och sedan böja av tråden.
jonas
 
jag skulle snarare säga tvärtom, åk till en loppis och köp vilken gammal sidavbitare eller kombinationstång som helst för 10:- så kan du ha den som "skrot-tång"

btw är just pianotråd och dess diameter det man ofta användet för att deklarera sidavbitares kapacitet.
 
Har du en "normal" sidavbitare, d.v.s. inte en sådan som är avsedd för enbart elektronikarbete, så klarar den lätt 0,3 mm. För 2 mm krävs det nog litet kraftigare don. Din idé att använda fil är bra. Du behöver inte fila av den helt, utan fila runt om så du får en brottanvisning. Sett sedan tråden i ett skruvstycke så kan du säkert få av den vid den brottanvisning du filat fram.
/ Bertil
 
Du som har så mycket prylar, har du ingen Dremel eller liknande? Det är förvånansvärt lätt att kapa smågrjer med dess kapskivor.
 
Har ofta sett naj-tänger på loppisar (kanske lokalt fenomen runt Eskilstuna?), ser ut som en hovtång som inte kan gapa lika mycket och har utbytbara skär. Har klippt en hel del piano tråd med en sådan, dock bara upp till drygt milimetern.
Annars finns det ofta på en vanlig platttång ett litet hack vid axeln där man just kan klippa tuffare material, har svårt att beskriva hur det ser ut, kanske någon annan är bättre på det?
 
Hovtång har jag använt de gånger jag kapat pianotråd, minns dock ej diametern (har för mig att det var 1.5 eller 2mm, tjock och hård var den iaf!). Kraftavbitare hade förstås varit bättre, men om man inte ska kapa en massa snuttar så orkar man med en hovtång. Sidavbitaren blev ondigt trög för så grova diametrar, och så fick den ett jack... Det fick iofs hovtången också, men där är det ju inget nytt och man kan fortfarande dra ut spik etc med den. Plåtsax tror jag är fel, dels för att den enligt min erfarenhet är rätt kass att kapa med, dels för att man sabbar den så mycket om eggen får hack.

Men, Per, en annan fråga: Hur gör du öglorna på flätad (fiske-?)lina? Vad är det för smart verktyg du ska tillverka?
 
Men, Per, en annan fråga: Hur gör du öglorna på flätad (fiske-?)lina? Vad är det för smart verktyg du ska tillverka?

Jag har fått ett antal uttjänta fallskärmar med flätade (”ihåliga”) linor. En av killarna som jobbar på Fallskärmsshopen visade mig hur man gör en ögla i änden utan att knyta. Visten är att det blir snyggt och att det inte försämrar hållfastheten (i och för sig ointressant för mig) som det gör om man gör en knop (pålstek).

På Fallskärmsshopen har dom hemmagjorda ”verktyg” för göra en sådan ögla. Dubbelvikt pianotråd och ett handtag av trä (diameter sådär 13 mm). Handtaget sitter vinkelrätt mot pianotråden som ett T.
De ”verktyg” jag håller på att göra påminner om detta

http://www.paragear.com/templates/base_template.asp?group=29#S7230

men pianotråden är inte J-formad utan ”dubbel” hela vägen.

Riktigt hur man gör en sådan ögla hann jag inte med att fatta. Kanske kan jag klura ut det genom att knyta upp öglan på den demo jag fick med mig hem, annars får jag nog be om en lektion till och då ska jag ta med mig kameran. Då det kanske tar 1 minut för ett proffs att göra en ögla kan jag sätta kameran i filmläge för att få med alla moment inklusive ljud (muntliga kommentar).

Hur man gör öglor finns kanske beskrivit i denna bok
http://www.paragear.com/templates/base_template.asp?group=23#B2007
men då blir det väldigt dyra öglor :(.

Edit:
Ändrat ”det verktyg” till ”de verktyg” då jag tänker göra flera verktyg (ett av varje diameter på de pianotrådar jag köpt). Tunn lina kräver tunn pianotråd. Grov pianotråd är styvare (man skjuter nog verktyget inne i linan om jag minns rätt.)


Per
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
DoktorGlas Kan man sy i pastpresenning? Gör det själv 17
bramberg Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka Gör det själv 37
Karolina P Korta av sovsäck - hur bör man göra? Gör det själv 7
dmchris Tunn rostfri plåt, var hittar man det? Gör det själv 13
avslutatmedlemskap160620 Så självklart när man ser det - göra hammock Gör det själv 6
lleberg Kan man sy en skran/åkmadrassa? Hur? Gör det själv 4
Skipper_ Var kan man köpa dun? Gör det själv 3
såg nån som vet var man kan köpa en symaskin Gör det själv 5
aksello Vart köper man Granger XT proofer? (impregnering) Gör det själv 3
niklaz Hur ska man ställa in symaskinen för tunna och hala material? Gör det själv 10
Edvin m Hur får man Liquisolve att härda snabbast? Gör det själv 10
peter1959 Att fixa för den händige, så att man förblir "händig" med händerna. Gör det själv 13
Henke stj Var kan man köpa dun? Byxor? Gör det själv 9
macaronies Kan man färga G-1000? Gör det själv 6
fotografiskt Vindskydd av presenning för sju man Gör det själv 39
Teknikern När man tröttnat på läckande neoprentätningar. Gör det själv 0
graesen var kan man köpa merinoull i metervara Gör det själv 7
Struntman Hur gör man en knivslida av läder? Gör det själv 1
xblp julgranen - vad gör man av den? Gör det själv 23
cancerman Varför ska man jaga den "perfekta" kniven? Gör det själv 28
Brune Vad kan man tillverka av en slider ? Gör det själv 4
pultost Var får man köpa etaproof? Gör det själv 17
Pott Kan man göra egna isyxor? Gör det själv 36
muminfar var får man tag på dun? Gör det själv 47
Räv Rävsson Hur fixar man en söndrig eker själv? Gör det själv 2
Martin Fjäderlätt Kan man färga ryggsäcksväv? Gör det själv 10
Netram Var kan man köpa hålband? Gör det själv 8
Mikro var hittar man mönster? Gör det själv 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...