Hur ifrån Sulitelma?

Jag har snackat med både SJ och Connex om att ta sig från Sulitelma till Lund i sommar efter vår vandring. Men ingen vet ens var Sulitelma ligger, så det är ingen som vet hur man ska åka. Är det någon som har en så exakt som möjligt färdplan från Sulitelma? Förstår att det är buss därifrån men med vem och var går den till? SJ:s förslag var att vi skulle åka till Narvik och sedan ta tåget därifrån. Tycker det låter lite knasigt bakvänt.
Tommy
 
Vi var i Sulitelma med ett stort gäng TVM:are och frilufsare från Lund för två somrar sen. Då hyrde vi buss i arvidsjaure och körde silvervägen. Jag förstår att det kanske inte är ett alternativ men en snabb blick på http://www.ltnbd.se/tidtabeller/tidtabeller.html
gav att linje 200 kör silvervägen varje dag. Tyvärr är inte tidtabellen för sommaren upplagd än. Ring och hör: 020-47 00 47! Lycka till och ha en riktigt skön vandring. Vi hade två veckor i augusti med en halvtimmes regn och endast tre möten med andra vandrare. Sulitelma ligger delad etta med vadvetjåkka i mina sommarfjällminnen, riktigt storslagen natur.
 
buss + flyg

Buss ca 70 min till Bodø. Flyg till Oslo Flygplatsen ligger i centrum. (ungdoms-standby SAS eller norwegian.no) Säfflebuss eller tåg från Oslo till Skåne. Betydligt enklare och troligen billigare än genomn sverige.
 
Enkelt var det 2002

Hej
Det går buss från Sulitjelma till Fauske dagligen. Det går också att åka med skolbussen på morgonen. Båda stannar vid bussterminalen i Fauske. Då är det ca: 500 m att gå till järnvägsstationen. Där tar man Natt-tåget till Oslo(går också dagligen), där åker man vidare in i Sverige. Tåg biljett köper man med fördel i Norge, då är priserna något billigare än i Sverige för motsvarande biljett
Detta gällde 2002 när jag åkte där senast.

Ring till Fauske turistinfo.

När ni är i dessa trakter skall ni inte missa att ta tid på er, och bara vara, och njuta i trakterna runt Svenska Sorjusstugan ”Konsul Perssons stuga”.

Roger
 
Gick Ritsem-Sulis ifjol. Sista natten i DNT:s flotta Ny-sulitjelma hytte (el, varmvatten, tvättrum - OBS: låst, nyckel kan köpas/hyras i Ritsem)). Fuskade med taxi ner till samhället, tar annars 30-40 min att gå. Morgonbussen gick ca 0900 om jag minns rätt. I Fauske en fika och ca 1 timmes väntan på bussen Silverexpressen Bodö-Skellefteå. Fin busstur genom Junkerdalen och upp över kalfjället mot Jäkkvik. Bussen ansluter till nattåget mot Sthlm i Jörn.
Tidtabeller på http://www.nbuss.no
Lycka till!

Pär
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robertliljedahl Fjällstuga att utgå ifrån för 2 + hund Fjällvandring 5
deadnine Vandra upp på Gaustatoppen ifrån rjukan by Fjällvandring 0
Ny produkt ifrån Haglöfs! Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
majjen Sulitelma Fjällvandring 29
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.