hur hantera olycka med gas/sprit kök

Tjenare, någon som lyckats välta gasbrännaren inne i tältet? eller spillt sprit överallt som tatt fyr?
hur släcker man det bäst?
tex en gasbrännare som välter å ligger å brinner?
någon som har erfarenhet? någon som har tips? :)
 
En gasbrännare som trillar reser man upp igen. Sprit som välter är värre men du släcker den elden bäst med en stor handduk och kväver elden.
//Peter
 
Brinnande sprit är inte bra men det är bättre än brinnande bensin. Man ska undvika att koka mat inne i tältet för det kan sluta väldigt dåligt. Jag har inte haft någon olycka inne i tältet och jag är glad för det
 
Jag både lagar mat och torkar kläder i tältet med köket och jag ser ingen som helst risk i det.

1: Börja med att palla upp köket så det står stadigt.
2: Ta fram alla ingredienser så du har dom åtkomliga.
3: Ge f*n i att samtidigt göra vapenvård, sminka dig, byta om, städa, bädda eller tvätta dig. Dvs, allt har sin tid, lagar du mat så lagar du mat. Punkt!


Det är när nån vevar runt och försöker göra 5 saker samtidigt som det händer olyckor.
 
Det är när nån vevar runt och försöker göra 5 saker samtidigt som det händer olyckor.

Sant! Jag lyckades lägga myggnätet över köket när jag sträckte mig efter mina handskar som låg på tork utanför tältet. Jag hade tänkt att torka de över de sista lågorna efter jag lagat mat. Sen hade jag en sy-stund för mig själv + en miljard mygg för att få tältet tätt igen. Men det gick. Är bara så glad över att jag inte lyckades få dit tältduken också...

Sedan är det ju det här med att inte fylla på sprit igen förrän du kan ta i behållaren med fingarana, men det har du säket koll på... Tänk bara på att kalla fingrar är mindre värmekänsliga och fumligare...

Lagar jag mat i tältet så sitter jag still (kollar att allt jag behöver finns i tältet innan jag börjar). Är vi fler så sätter jag mig ivägen så att min kamrat inte kan ta sig ut ur tältet åt det håll som jag sitter. (Får väl kolla innan så att han/hon inte behöver kissa ;) )

Minsta möjliga spring => största möjliga säkerhet...

Go tur!
 
Jag både lagar mat och torkar kläder i tältet med köket och jag ser ingen som helst risk i det.

1: Börja med att palla upp köket så det står stadigt.
2: Ta fram alla ingredienser så du har dom åtkomliga.
3: Ge f*n i att samtidigt göra vapenvård, sminka dig, byta om, städa, bädda eller tvätta dig. Dvs, allt har sin tid, lagar du mat så lagar du mat. Punkt!


Det är när nån vevar runt och försöker göra 5 saker samtidigt som det händer olyckor.

Kan lägga till en sak, har du barn med dig så gör inte det heller, de är impulsiva och kan göra något oöverlagt som får omkull köket.
 
laga mat gör man i endera absiden eller utanför tältet.
man har bara ett tält ett liggunderlag och en sovsäck med sig, finns inte utrymme för olyckor som gör en hemlös på tur jag tycker det är bättre att inte ta några risker som äventyrar utrustningen.
detta gäller speciellt om du har nytt kök som du inte har 100% rutin på ännu
 
Bensinkök som flammar upp brukar kunna smälta rejäla hål, äldre tält kan börja brinna fort. Då gäller ut mer än släcka!
Har du fixat till marken där köket står stabilt så välter det inte! Men flytbränslekök kan flamma upp pga orenheter i soppan eller köket.
Gasolkök som slocknar kan fylla tältet eller båten med gasol, då är det oklokt att tända.
På köksplats utanför tältet händer aldrig något.
Inne i tältet går det fort.
Jodå även ego eldar i tältet vintertid med rent kök och filtrerad soppa.
 
Är det dom moderna köken som tenderar att flamma upp? Jag har aldrig upplevt det med mitt som har en "stenåldersbrännare" från ett Optimus 111 där jag eldat allt från skitig aceton till ryssdiesel som nog bestod av 25% bensin, 25% bunker 2, 25% svavel och 25% vatten. Skiten brann iallafall och hade enormt värmevärde (och var nog "miljövänligt" fast åt andra hållet på skalan). :)
 
Vi några köksrelaterade tältbränder så har bl a Optimus 8 varit inblandade, handhavandefel eller soppafel?
Mitt Explorer har med tvivelaktig soppa blivit skitigt inne och därmed mer svårreglerat. Fotogenen i mackarna i Centralamerika var av varierande och puffig sort. Givetvis fick det medförda köket rengöras regelbundet. Jetfotogenen, om än giftig i avgaserna, var av god brännarkvalitet. Den lämnade mycket små rester i köket.
 
Enda gången mitt kök betett sig underligt var när det av misstag fick hydraulolja av den brandhämmande, moderna typen, men spetsat med en skvätt bensin blev det fart på köket igen. :)



*å vad jag svor innan jag hittade felet, ett fel jag inte var inblandad i då jag inte tankat köket själv den gången*
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.