Hur göra för att synas som cyklist

Förutom cykelbelysning, reflexer, saftblandare på huvudet så kan man sy fast en julgransbelysning (för utomhusbruk) på kläderna. Resultatet borde bli maximal synlighet.
och maxiaml förvirring för samtliga medtrarikanter som förväntar sig att från cyklister se vitt ljus framåt, rött bakåt och orange reflex åt sidorna.

/Patrik

När det gäller blinkande ljus är jag rädd för ”inflation” i medlen för att synas. Det kommer att slå mot dem som inte använder blinkande ljus.

Jag tycker man ska reservera de mest kraftfulla medlen att synas åt utsatta grupper eller utsatta platser. Jag tar inte på mig reflexväst i ett samhälle eller på mindre vägar.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
När det gäller blinkande ljus är jag rädd för ”inflation” i medlen för att synas. Det kommer att slå mot dem som inte använder blinkande ljus.

Jag tycker man ska reservera de mest kraftfulla medlen att synas åt utsatta grupper eller utsatta platser. Jag tar inte på mig reflexväst i ett samhälle eller på mindre vägar.
Jag tycker det går inflation i reflexvästar.

Var och varannan människa man möter ute på byn idag ser ut som vägarbetare.
Om alla ska "varna för att man finns" så bryr sig snart ingen om det.

Tvivlar på att det du skriver stämmer. Är i alla fall inte något jag har sett. De flesta har fortfarande inte på sig en reflex ens.

Gäller samma sak när det är ljust? Att man ser folk för tydligt så ingen bryr sig om att de är där?

Njae...
Om jag som bilist ser en reflex, en blinkande lampa eller en fast lampa oavsett färg så är det ju knappast så att jag börjar fundera över exakt VAD det är jag ser. Huvudsaken är att jag registrerar att det är NÅGONTING där som jag rimligen inte vill köra på oavsett om det är en cyklist, en fotgängare, en reklamskylt eller en julgran. Är det framför mig - bromsa. Är det bredvid vägen - håll undan.

vad man "borde" är en sak, vad som sker i hjärnan en annan. Om alla skulle gå runt med en siren och tjuta, så skulle man inte höra de enskilda heller tillslut, inte jag iaf för jag kopplar bort dem.

vad man "borde" är en sak, vad som sker i hjärnan en annan. Om alla skulle gå runt med en siren och tjuta, så skulle man inte höra de enskilda heller tillslut, inte jag iaf för jag kopplar bort dem.
Har du samma problem när du kör bil? Kopplar bort alla bilar på Essingeleden för att de har lampor som syns tydligt?

"Fiffiga lösningar" kan få omvänd effekt. Förra vintern mötte en cyklist på cykelbanan som antagligen tyckte att hans vita framlampa var för svag och hade kompleterat den med en röd baklampa och han var i övrigt mörkt klädd. Jag blev tämligen förvirrad av att se röd ovh vit lampa nära varandra komma emot mig tills jag såg att de var en cyklist med felaktig belysning. Onödig inbromsning är kanske inte hela världen men förutsägbarhet i traifken gör det enklare för alla. Jämför med båtars lanternor som tämligen snabbt och otvetydigt talar om vilken sida av ett fartyg jag ser.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips