En atombomb?!Det spelar ingen som helst roll vart ljusmätare sitter, det är inte fysiskt möjligt för en tuta att komma upp i 300db.
Det finns inget av människan skapat som hittills nått upp i 300db.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur göra för att synas som cyklist
- Trådstartare Snödrivan
- Start datum
Nej.En atombomb?!
Tsarbomben år 1961 som var den kraftigaste som människan hittills tillverkat/avfyrat beräknades inte ens nå upp i 250db.
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Tänk på att dB är en logaritmisk skala. Så 300 dB är inte 3 gånger "högre" än 100 dB, det är 100 000 000 000 000 000 000 gånger "högre" (hoppas jag hållit koll på nollorna, det ska vara 20 stycken).
Ska vara petig så bör även vilket referensvärde som avses anges. T.ex. dB(C).
Ska vara petig så bör även vilket referensvärde som avses anges. T.ex. dB(C).
Ja exakt det där känner jag igen med montage på cykeln. Därför har jag en lampa på cykeln och en på hjälmen.Jag tror att om du monterar lampor på kroppen när du cyklar så räknas de som fordonsmonterade, cyklister är ju en hyfsat integrerad del av cykeln under färd.
Cykelns lagstadgade belysning ska däremot sitta på cykel, tror jag läst om någon som blev bötfäld för att bara haft pannlampa
/Patrik
Brukar dra på mig oranga jobbarbyxor i goretex och reflexer runt benen under kalla årstiden. Något jag kan rekommendera endera. Syns bra men framförallt det är så skönt. Är det riktigt kallt drar jag på tunna överdragsbyxor under gt byxorna.
Känns inte som en sorts risk att bli påkörd bakifrån på cykel.Bikeradar bakljustest 2025
BIikeradar lamptips/Niklas
Tänker mer ljus och ev blink hela tiden.
Alla reflexjackor där hela tyget är reflex är bra när man är själv men tappar effekt i trafik med många blandade lampor runt om.
En grej jag inte testat är regnskydd med reflex över ryggsäcken men en lampa typ silva pannlampa inne regnskyddet på ryggsäcken så det blir som en lysande boll.
Senast ändrad:
Hur tänker du nu? Att bli påkörd bakifrån är väl den största risken på landsväg. Om man cyklar på rätt sida av vägen ivf. Och skippa blinkisar och pannlampor. De hjälper inte, tvärtom är de störande och det gagnar ingen.
Jag har slutat köra på landsväg och endast på cykelbanor.
Men då jag tränade använt färger som rött och gult och reflexer på byxorna eller skoöverdrag.
Fast bakljus med inbyggd reflex så starkt sken så du vid test själv blir bländad om du tittar direkt i vinkel in mot dioden på mint 10-20 m när mörkt.
Fram lampa med sidoljus behöver inte vara starkare än du själv kan cykla säkert.
Om det finns däck i den dimension du använder med sido reflex köp dessa.
På Racer ha reflexer på ramen på sidorna och vit fram röd bak och byt när fungerar sämre gäller även reflex väst .
Det är allmän hets i trafiken som gäller nu och på 70-80 talet när jag cyklade till skolan och jobb i centrala Göteborg ca 10 år minns jag inte några större problem men redan då fanns ju cykelbanor men vid alla plankorsningar upplevde jag att bilister kollade mer noggrant om det kom några cyklister.
Med Dynamo och snö var det svårt att få bra belysning nu sedan lysdioder blev uppfunna så är det ett mindre problem.
Nu kan man bli påkörd mitt på ljusa dagen i korsning , och bilisten smiter ofta från en olycka och vissa cyklar med påslagen kamera för att ha som bevis vid en olycka.
En gång blir framhjul påkört när jag var flera meter ut i korsning
Bilisten smiter och jag får åka till någon som har ekernyckel då jag har över 10 km hem med cykelskor så gå i stan var inte något alternativ.
Ha även laddnings sladd eller extra batteri med till jobbet eller på träning så du Aldrig kör utan ljus och tänd bak lite före det skymmer så ej glömt sätta på bak när du måste tända fram då kan du redan blivit påkörd.
Men då jag tränade använt färger som rött och gult och reflexer på byxorna eller skoöverdrag.
Fast bakljus med inbyggd reflex så starkt sken så du vid test själv blir bländad om du tittar direkt i vinkel in mot dioden på mint 10-20 m när mörkt.
Fram lampa med sidoljus behöver inte vara starkare än du själv kan cykla säkert.
Om det finns däck i den dimension du använder med sido reflex köp dessa.
På Racer ha reflexer på ramen på sidorna och vit fram röd bak och byt när fungerar sämre gäller även reflex väst .
Det är allmän hets i trafiken som gäller nu och på 70-80 talet när jag cyklade till skolan och jobb i centrala Göteborg ca 10 år minns jag inte några större problem men redan då fanns ju cykelbanor men vid alla plankorsningar upplevde jag att bilister kollade mer noggrant om det kom några cyklister.
Med Dynamo och snö var det svårt att få bra belysning nu sedan lysdioder blev uppfunna så är det ett mindre problem.
Nu kan man bli påkörd mitt på ljusa dagen i korsning , och bilisten smiter ofta från en olycka och vissa cyklar med påslagen kamera för att ha som bevis vid en olycka.
En gång blir framhjul påkört när jag var flera meter ut i korsning
Bilisten smiter och jag får åka till någon som har ekernyckel då jag har över 10 km hem med cykelskor så gå i stan var inte något alternativ.
Ha även laddnings sladd eller extra batteri med till jobbet eller på träning så du Aldrig kör utan ljus och tänd bak lite före det skymmer så ej glömt sätta på bak när du måste tända fram då kan du redan blivit påkörd.
Liknande trådar
- Svar
- 13
- Visningar
- 2 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg