Hur fort lärde ni er rolla?

Jonik; sa:
Testade att rolla för första gången igår. Plaskade omkring i vattnet i några timmar utan att lyckas komma runt. Hamnade konstant med paddeln rakt ner och fick ingen "knyck" för att kunna få runt kajaken. Slutade i samtliga tillfällen med att jag tålmodigt fick tömma kajaken. Tror att jag går upp för tidigt med huvudet och att jag inte får ut paddeln i cirkelrörelse. Någon som hade samma problem och har några tips?

Ha med någon som kan observera vad du gör.

Ett knep är att ha cyklopöga och titta på paddelbladet hela tiden så att det sveper precis i vattenytan och att behålla huvudet under vattnet så länge som möjligt. Ryggen skall vara krökt i sidled så att höften kommer först upp och ryggen kommer senare med axlarna och huvudet sist.

Thure
 
=( Det är ingen som vill stå i 6-gradigt vatten och titta på när jag badar.
Cyklop använde jag. Bra tips att titta på paddeln. Ska testa det i eftermiddag.
Tackar!
 
Ett tips som jag fick, har dock en hunnit testa det ännu, var att klämma fast en svamp mellan örat och axeln. Tydligen skall det vara ett bra sätt att "tvinga" kvar huvudet och axeln i vattnet när man ska lära sig att rolla.
Kanske ska man också plocka ut kajaken och rolla lite i vattnet. Man blir ju inspirerad att lära sig att rolla - de tafatta försöken hittills har varit mindre lyckade (utan instruktör eller assistans utan enbart med pannben).
 
Undervattensövning

Jag har undervisat eskimåsväng ett par år nu, och min erfarenhet är att de som lär sig rolla absolut snabbast ofta har hållit på med just fridykning. De som inte har haft tillgång till rätt handledning, eller är vana vid att röra sig under vattnet, fokuserar ofta mentalt på att komma upp redan från start. Resultatet blir att hela kroppen vrider sig åt fel håll, med huvudet sträckt upp i luften. Ett annat vanligt problem är att vänsterarmen (vid roll på höger sida) sträcks ut för långt, med vertikalt paddelskaft som resultat.

För de flesta går det faktiskt att lära sig rätt teknik (C-C) på en timme med personlig instruktörshjälp.
 
Kontinuerlig träning

Jag håller helt med Per om att det krävs kontinuerlig träning för att man ska kunna lita på rollen i skarpt läge. Framför allt ger det resultat att även träna skarpt (t ex i fors, havssurf eller kanotpolo) och inte bara under kontrollerade former i bassäng. Personlig träning med instruktör ger framför allt fördelen av att komma in på rätt spår teknikmässigt, så att man slipper ägna år av självständig träning med bristfällig teknik. Om man är intresserad av teori så rekommenderar jag gärna filmen The Kayak Roll (www.performancevideo.com).
 
Jag lärde mig rolla i forskajaka först på en tredagarskurs ca 2 timmar varje dag på Nilen i Uganda (Paul Bibi som ni kan läsa om här på utsidan i artikeln om Nilens kungar). När jag väl var tillbaka i min havskajak i Sverige, så försökte jag med en bred europeisk kajakpaddel att göra samma typ av eskimåsväng (med mycket kraft överfört till paddelbladet) och det gick inget vidare (av någon anledning...?) Men så läste jag denna artikel av Björn Thomasson: http://www.thomassondesign.com/doc/eskiroll.php

Och med en grönländsk paddel i hand lärde jag mig snabbt att rolla (på egen hand) enligt Thomassons artikel. I lördags var det dags för lite lek i det lokala badhuset med kajaken och trots att det gått ett halvår sedan sist så sitter rollen fortfarande. Men bäst åt vänster, än så länge... Och bara under lugna/kontrollerade former.

Kan dock varmt rekommendera grönlandspaddel och tillhörande grönländska rollar, the original and best!
 
En grej som jag tycker om att använda mig av för att få rätt känsla med bärighet och höftknyck är att hålla tag i en brygga eller kanten av en simmbassäng och sen luta omkull kajaken och träna på sista momentet med att resa överkroppen. Det är oftast där man gör fel att man försöker lyfta upp kroppen ur vattnet innan kajaken är runt. Det har hjälpt mig enormt i min roll. Sen handlar det bara om att få till ett sjysst svep och som utveckling ett högt stöd so man kan stötta sig upp med.

/Samme
 
C till C

C-C står för C till C. Namnet kommer av att kroppen i utgångsposition är böjd som ett C åt ena hållet (upp mot ytan), för att i slutposition ha vridits till ett C åt andra hållet (ned mot ytan). Tekniken innebär minimalt tryck nedåt på paddelbladet, maximalt utnyttjande av rörligheten i hela kroppen, och en mycket stabil slutposition där man är beredd att parera nästa våg eller virvel.

Min åsikt är att även om man redan kan tex Pavlata eller en skruvroll med bakåtlutad slutposition, så bör man ha C-C som ideal när man tränar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.