Hur fort lärde ni er rolla?

Detta med att rolla verkar framkalla en hel del åsikter, framför allt om det överhuvudtaget är nödvändigt. Den här frågan är med andra ord ställd till er som rollar. Ungefär hur lång tid tog det för er att lära er att rolla. Hade ni instruktörshjälp eller är ni helt självlärda?

Själv satte jag min första roll efter ca 15 min instruktioner och 15 minutersförsök i bassäng. Efter det satt det rätt bra, vid andra bassäng passet fixade jag båda hållen även om höger rollarna tenderade att misslyckas rätt ofta. Jag hade ingen tidigare kajakvana överhuvudtaget, däremot är jag väldigt vattenvan och har sysslat en hel del med fridyckning i yngre år. Sen har jag nog både bra balans och en viss smidighet.

Nu känns det som om jag har haft en hel del tur som fick ordning på det väldigt fort, men hur är det med er andra?
 
För mig tog det ett par år. Den som för första gången visade principen, kunde rolla själv, men inte särskilt övertygande. Fortsättningen blev en tålamodsprövande trial-and-error-process tillsammans med ett gäng som kunde lika lite och i kajaker som inte alltid var de mest lättrollade. Blind leder blind. Men vi gav inte upp utan hittade småningom fram till en pålitlig roll.

Numera fungerar även pedagogiken och varje bassängövning kläcker nya rollare ungefär som du beskrivit – från noll till en hyfsad roll på 15-30 minuter. En kompetent instruktör underlättar ofantligt mycket.

Tyvärr är det en del av dem som snabbt lär sig rolla i bassängen, som sedan nöjer sig med det. Skall rollen bli pålitlig i verkliga förhållanden krävs att man fortsätter rolla ute till havs i olika situationer och därför också att man är klädd så att man kan rolla lite när som helst i samband med paddelturer.
 
Några års träning på egen hand med hjälp av enbart böcker resulterade i en mycket osäker roll som i bästa fall lyckades i ca 50% av försöken.
Första bassängträningen med en kompetent lärare ledde efter ca 10 min till aha-upplevelsen att det behövs en höft-knyck för att rollen skall lyckas. Efter det gick rollen som en dans, med eller utan paddel och åt båda hållen.
 
Jag satte min första roll efter kanske 20 till 30 min, men jag hade hjälp av folk som kunde rolla. De kunde tala om för mig vad jag gjorde för fel varje gång. Det hjälper till att ha en i kajak bredvid så att man kan ta till eskimåräddningen vid ett misslyckad rollförsök.

Jag har aldrig behövt rolla i ett skarpt läge, men jag har tippad över oväntat några gånger när jag har varit ut o lekt. Det är svårare att rolla om man inte är förberedd på att tippa runt.

Om rollning är nödvändigt eller ej låter jag vara osagt, men ju mer jag kan göra med min kajak, ju säkrare känner jag mig. Om jag är själv och ute o leker och övar stöttningar och kantställningar så är det inget problem att testa gränsarna eftersom det är bara att rolla runt om jag skulle tippa.
 
Jag började paddla fors och slalom 1989 som en klen liten 10-åring. Deltog i USM, tränade och paddlade utomlands i nästan fyra år innan jag satte min första riktiga eskimosväng utomhus. Tror det var min relativt korta längd som satte stopp. När kroppen blev längre gick det med bara farten, utan paddel, utan händer, etc.
 
Efter 20 minuter i bassäng satte jag den första pawlatan. För att få till en c to c krävdes en hel del vatten i näsan, jäklar anamma och tålmodig coach, eftersom den kräver mer höftknyck och en annan teknik. (Jo, jag har faktiskt legat på gräsmattan och övat.) Ett par gånger har jag tappat den, och behövt någon som tittar och pekar på detaljer.
På vänster sida sitter den rätt bra nu, men på höger finns massor att göra för att jag ska lita på den. Rollar kräver mängdträning, och jag har tagit till vana att göra en när jag avslutar en tur även när det är kallt i vattnet. Däremot aldrig utan sällskap för säkerhets skull. Och så finns det ju så många olika varianter att lära sej att man aldrig blir fullärd :)
 
Kan och kan... jag vill inte säga att jag kan eftersom den inte sitter som en smäck.

Jag gick en bassängkurs (4x2 timmar) nu i vinter, och visst fick jag till rollen - men den fungerar inte varje gång precis, och jag har inte testat "in real life" dvs i saltvatten...

Men om jag bara får tillfälle att öva så borde den sitta ganska snart – jag kan ju teorin utan och innan, det är bara att få alla de praktiska detaljerna att koordinera som ibland spårar ur.

Antagligen skulle bassängkursen räckt till om jag fått mer tid till just rollen – det var ju en hel del annat som vi tränade också.

Men jag får träna på – litet problem kvarstår; jag har ingen egen kajak, så jag måste hyra för mina träningstillfällen. Det går ju iof bra, men det blir knappast några spontana kvällsövningar när lusten faller på. Pga bokningsläge så måste man ju vara ute i god tid.
 
Klara av?

För att ta sig upp i bassäng med roll:
Kanske en dryg timme, med god hjälp, utspritt på ett par "bassängträningar" med andra inslag.

För att "klara av" roll i sammanhang där den behövs:
Det ÄR ju samma sak, MEN det är inte alls samma sak. Det tog minsann lite tid innan kroppen och knoppen fattade grejen i fors, i våg och vid otippade tippningar. Tid? Vet inte.

Ut i elementen och lek, med beslutet att alltid rolla upp.
-p-
 
Relativ fråga

Första eskil jag gjorde var i en VKV-Lisa med en hemmaplastad lucka som täckte sittbrunnens främre del. Ingen bra lösning och trots bra instruktion av en kompis så var det bara någon enstaka gång jag lyckades i kallvatten.

Senare så lärde jag mig i "havskajak" i bassäng av en bekant Lasse Sjöholm som är känd för att ha utvecklat kamraträddning. Gick sådär.

När jag paddlade en del fors med forslåda 1990 så lärde jag mig eskil på allvar. Lyckades med handeskil några gånger i pololåda.

Men praktiserar eskil sällan senaste 10 åren. Brukar glida ned framför sitsen i min Lisa när det är varmt i vattnet och gör då eskil med benen under styrmekanismen. Går faktiskt rätt bra.

I somras upptäckte jag vågsurfning vid Hallandskusten i forslåda. Grymt kul och tillfällen till att praktisera eskil på allvar.

Måste skaffa ett bra neoprenkapell då mitt nuvarande sladdriga galonkapell inte kan hålla emot vattnet i brytande sjö.

Thure
 
Ge inte upp

Även en medelålders mullig tant kan lära sig rolla. Jag har gått 3 bassängkurser, pinat min icke-paddlande make i kallvatten och plaskat på egen hand utan framgång. Sa till mig själv att jag kämpar fram till 50-årsdagen, sen ger jag upp. Igår satt den vid fyllda 47. Så hav förtröstan alla ni som inte hör till "fixade den på en kvart-klubben"! Är man jäkligt envis så går det. Sen tror jag inte att rollen kommer att rädda mig den gång jag går runt på havet, men att träna har gett mig mycket kunskap om vad jag kan i min kajak, och att kunna rolla under goda förhållanden underlättar andra övningar betydligt. Så det blir underhållning vid badholmarna i Bovall även i sommar, var så säker!
För övrigt såg jag en säl idag - det är sånt som gör livet värt att leva.
//:0)
 
Testade att rolla för första gången igår. Plaskade omkring i vattnet i några timmar utan att lyckas komma runt. Hamnade konstant med paddeln rakt ner och fick ingen "knyck" för att kunna få runt kajaken. Slutade i samtliga tillfällen med att jag tålmodigt fick tömma kajaken. Tror att jag går upp för tidigt med huvudet och att jag inte får ut paddeln i cirkelrörelse. Någon som hade samma problem och har några tips?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.