Hur förvarar jag min sovsäck?

Jag undrar hur jag bäst förvarar min Ajungilak Kompakt säck (Syntetsäck)? Skall den helst vara nerknölad i förvaringspåsen, eller skall den hänga fritt?

Jag lever i alla fall i tron att om syntetsovsäcken ligger nedknölad i sovsäckspåsen så pressas fibrerna ihop vilket på sikt leder till att säcken får sämre isolationsförmåga.

Särskilt illa blir det om den dessutom är komprimerad. Jag förvarar mina sovsäckar liggandes fritt.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
usch..

Jag orkar inte leta reda på någon exakt data om detta men jag lever i tron om att inga saker mår bra av att ligga ihoppressade under längre tid. Så du kan nog hänga din sovsäck fritt och luftigt..

I ryggsäcken.

Brukar förvara min sovsäck i ryggsäcken. Då ligger den relativt fluffigt och ryggsäcken håller formen.
Ryggsäcken tar bara upp lite mer plats när man har stoppat i sovsäcken än utan och jag brukar ställa in den i garderoben där jag även har mitt uppblåsta thermarest.

I Gamla tider hade alla sovsäckar öglor eller band i botten

Det förser jag moderna sovsäckar med så att man kan morgonskvätta utan att lämna sovsäcken samt att man kan hänga sovsäcken, luftigt när den inte är i ryggsäcken.

Go tur

Johan K

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips