Hur förvarar jag min sovsäck?

Jag undrar hur jag bäst förvarar min Ajungilak Kompakt säck (Syntetsäck)? Skall den helst vara nerknölad i förvaringspåsen, eller skall den hänga fritt?

Jag lever i alla fall i tron att om syntetsovsäcken ligger nedknölad i sovsäckspåsen så pressas fibrerna ihop vilket på sikt leder till att säcken får sämre isolationsförmåga.

Särskilt illa blir det om den dessutom är komprimerad. Jag förvarar mina sovsäckar liggandes fritt.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
usch..

Jag orkar inte leta reda på någon exakt data om detta men jag lever i tron om att inga saker mår bra av att ligga ihoppressade under längre tid. Så du kan nog hänga din sovsäck fritt och luftigt..

I ryggsäcken.

Brukar förvara min sovsäck i ryggsäcken. Då ligger den relativt fluffigt och ryggsäcken håller formen.
Ryggsäcken tar bara upp lite mer plats när man har stoppat i sovsäcken än utan och jag brukar ställa in den i garderoben där jag även har mitt uppblåsta thermarest.

I Gamla tider hade alla sovsäckar öglor eller band i botten

Det förser jag moderna sovsäckar med så att man kan morgonskvätta utan att lämna sovsäcken samt att man kan hänga sovsäcken, luftigt när den inte är i ryggsäcken.

Go tur

Johan K

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips