Hur flyga med fjällpackningen?

Många erfarenheter, tack för att ni delar med er!

Sammanfattar lite kort vad man bör tänka på:

- Någon form av reseskydd till ryggsäcken för att skydda remmar och bärsystem.
- Dagsturssäck för att kunna dela upp packningen på incheckat(23kg) + handbagage(8kg).
- Packa ej vätskor och vassa saker i handbagaget.
- Köp gas på plats (i Abisko).

Kanske ses ute i det gröna!
 
Vi fick packa våra ryggsäckar i plastsäckar och lägga i specialbagaget den gången vi flög till Kiruna. Vi höll dock på att inte komma med eftersom mitt ressällskap hade glömt legitimation, men det löste sig genom att checka in hennes bagage i mitt namn. Trevlig resa!
 
Optimistisk update om stegjärn m m

Vill bara tipsa om att det gått bra att flyga Arlanda - Krakow 14/10 (Norwegian) resp. Warszawa - Malmö 29/10 (Wizz) med lätta stegjärn (Kahtoola) i handbagaget!
Till Arlanda var jag "duktig" och mailade i förväg med bifogat foto på stegjärnen och fick ett ja med förbehållet att sista ordet skulle höra till säkerhetchefen på platsen. Kopierade korrespondensen och viftade med papperet framför näsan på sagde chef, som tvekat först men ändrade sig när han sett brevväxlingen.

Lärdomen på hemvägen var möjligen intressantare - jag försökte samma "ärliga" väg men fick ett förhandsnej från den tillkallade "chefen". Checkade då in, utan inlämnat bagage men med överenskommelse att jag skulle få komma tillbaka med stegjärnspåsen om jag blev stoppad i säkerhetskontrollen. Tog gud i hågen och... passerade kontrollen utan ett höjt ögonbryn från gubbarnas sida.

Stegjärnen var prydligt hopfällda till en tät stålklump, som tydligen inte såg farlig ut på röntgenbilden :).

Chansningen krävde lite tidsmarginal vid incheckningen, men den tiden fick jag tillbaka med råge genom att slippa vänta på bagaget (för att inte tala om att slippa extrakostnaden, mödan att plasta in ryggsäcken, och risken för att något blir förlorat/förstört i hanteringen).
 
Jag har med gott resultat använt regnskyddet s.a.s. på fel sida på ryggsäcken, alltså den man vanligen har mot ryggen. Sen får man plasttejp vid incheckningen.
 
Du är säkert medveten om det Tango, men för att tipsa alla andra som läser så kan det vara värt att nämna att en gasflaska är livsfarlig om planet skulle tappa kabintrycket på hög höjd. Då skulle en trycksatt gasflaska riskera att explodera då trycket i den blir många gånger högre än det på höjd.
Inte värt att försöka smussla med en flaska alltså... om man tänkte sitta på samma plan som flaskan. ;)

Tror inte det. Ångtrycket för gasol är 7.3bar (vilket betyder 6.3bars övertryck) tappar man kabintrycket så är det alltså i värsta fall att övertrycket går från 6.3bar till 7.3bar (om man flyger i yttre rymden). Mig veterligen är de provtryckta på 30bar vilket gör att de troligen inte exploderar för det.
 
Lånar denna tråd.
Jag och en vän ska också flyga om några veckor och har ryggsäckar runt 85 Liter. Någon som har erfarenhet om det måste gå som specialbagage eller checkar man in det som vanligt bagage?
 
Lånar denna tråd.
Jag och en vän ska också flyga om några veckor och har ryggsäckar runt 85 Liter. Någon som har erfarenhet om det måste gå som specialbagage eller checkar man in det som vanligt bagage?
Har checkat in som vanligt bagage, Både på Arlanda och i Gällivare.
 
Lånar denna tråd.
Jag och en vän ska också flyga om några veckor och har ryggsäckar runt 85 Liter. Någon som har erfarenhet om det måste gå som specialbagage eller checkar man in det som vanligt bagage?
Jagbhar också checkat in som vanligt bagage och använt ryggsäcksöverdrag som skydd (blev av med en rem en gång när jag inte gjorde det). De gånger jag packat lätt och inte tagit med ryggsäckspåse, har jag ordnat en sopsäck när jag kommit fram och dragit över och tejpat ordentligt.
 
Jag använder en flightbag om jag kan lämna in väska med ombyte och flightbagen någonstans till efter vandringen. Jag virar gärna något - plastpåse, plagg, om höftbältets spänne. Skulle ju vara mardrömmen om det krossas.

I år startade jag vandringen på ett ställe och avslutade på ett annat, så då fick det bli ett annat upplägg: på Arlanda finns en inplastningsmaskin på terminal 5. Personal plastar in, kostar nån hundring. Gå dit, plasta in, sedan till terminal 4 för incheckning. Till hemresan lyckades jag komma över en sopsäck på stället där jag övernattade. Virade med leukoplast. :)

20230820_150439.jpg


Gas eller annat bränsle får du lösa på plats, samt komma ihåg att packa ur efter vandringen. En tändare får bäras i fickan. All elektronik inklusive power banks ska vara i handbagaget. Jag använder en packpåse till handbagage.

Hittills har jag inte varit med om något strul alls med flyget. Kommer till skillnad från med SJ fram punktligt, pigg, sval, utsövd, kissad och utan nån magsjuka. ;)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.