Hur flyga med fjällpackningen?

Ot

Ska du fjällvandra och klara dig utan incheckat bagage så är du UL-mästarinna. Handbagage får max väga 8 kg hos de flesta flygbolag - även om det sällan kollas om väskan är liten - min datorväska väger nog mer än 8 kg. Handbagaget ska dessutom rymmas inom måttgränserna vilket jag tror få fjällvandringspackningar klarar. Men UL är UL så jag ska inte säga tvärnej.
/Patrik, tungpackare
Norwegian har 10 kg handbagagegräns. Min senaste packning för 10 dagars tälttur i Karpaterna vägde 3,8 (grund) + 4 (mat), och allt gick fint in i min handbagagevänliga MH Scrambler ULT 30. Gissa vad jag retade mig på att behöva checka in tältpinnarna :(.
 

Jag vet sedan tidigare att de har en lathund de jobbar efter på flygplatserna, skall se om jag kan få mer info om detta. Dokumentet du länkar till innehåller mycket information, men är kanske inte tillräckligt detaljerat kring de föremål vi diskuterar? Kan dock notera att Transportstyrelsen godkänner gåstavar i handbagaget i Sverige, varför steget inte är långt till de tunna aluminiumrör som utgör tältbågar:
http://www.transportstyrelsen.se/sv...-ombord/Camping-sport--och-friluftsprodukter/
 
Senast ändrad:
Jag vet sedan tidigare att de har en lathund de jobbar efter på flygplatserna, skall se om jag kan få mer info om detta. Dokumentet du länkar till innehåller mycket information, men är kanske inte tillräckligt detaljerat kring de föremål vi diskuterar? Kan dock notera att Transportstyrelsen godkänner gåstavar i handbagaget i Sverige, varför steget inte är långt till de tunna aluminiumrör som utgör tältbågar:
http://www.transportstyrelsen.se/sv...-ombord/Camping-sport--och-friluftsprodukter/

Dokumentet jag länkar till är, då det är en EU-förordning, att likställa med svensk lag varför allt som inte uttryckligen där är förbjudet får anses vara tillåtet att bära ombord. Varken gåstavar, tältstänger eller något likvärdigt nämns där. Att sedan Swedavia gör sina egna tolkningar är en helt annan sak vilket jag gärna skulle vilja se granskat i domstol...
 
Du är säkert medveten om det Tango, men för att tipsa alla andra som läser så kan det vara värt att nämna att en gasflaska är livsfarlig om planet skulle tappa kabintrycket på hög höjd. Då skulle en trycksatt gasflaska riskera att explodera då trycket i den blir många gånger högre än det på höjd.
Inte värt att försöka smussla med en flaska alltså... om man tänkte sitta på samma plan som flaskan. ;)

OT, Jag vet men den största tryckökning som kan uppstå är ca 1 bar. Inte så mycket på en gasflaska men väl så mycket för bränsleflaskor.
 
har pratat med Swedavia, och det skall vara OK att flyga med tälstänger (bågar) i handbagaget inom Sverige förutsatt att de inte är vassa i ändarna. OBS! Inte att förväxla med vassa markpinnar som inte får tas med ombord.
Andra länder kan ha andra tillämpningar, så man bör kolla med resp flygplats som man passerar. Ryms inte stängerna i handbagagets max 56cm avgör flygbolaget om man får ta med sig ombord.

Insåg när jag talade med Swedavia att säger man tältstänger eller tältpinnar kopplar de automatiskt detta till vassa markpinnar, så kanske bäst att unvika anv dessa ord;)
 
har pratat med Swedavia, och det skall vara OK att flyga med tälstänger (bågar) i handbagaget inom Sverige förutsatt att de inte är vassa i ändarna. OBS! Inte att förväxla med vassa markpinnar som inte får tas med ombord.
Andra länder kan ha andra tillämpningar, så man bör kolla med resp flygplats som man passerar. Ryms inte stängerna i handbagagets max 56cm avgör flygbolaget om man får ta med sig ombord.

Insåg när jag talade med Swedavia att säger man tältstänger eller tältpinnar kopplar de automatiskt detta till vassa markpinnar, så kanske bäst att unvika anv dessa ord;)

I gröna firman heter det tältkäppar och tältspik, vilket jag tycker är bra och tydliga ord, för respektive "tältpinne". Men tältbågar beskriver nog ännu bättre de som spänner upp duken i kupol- och tunneltält.

/Patrik, tält var det här :)
 
har pratat med Swedavia, och det skall vara OK att flyga med tälstänger (bågar) i handbagaget inom Sverige förutsatt att de inte är vassa i ändarna. OBS! Inte att förväxla med vassa markpinnar som inte får tas med ombord.
Andra länder kan ha andra tillämpningar, så man bör kolla med resp flygplats som man passerar. Ryms inte stängerna i handbagagets max 56cm avgör flygbolaget om man får ta med sig ombord.
Insåg när jag talade med Swedavia att säger man tältstänger eller tältpinnar kopplar de automatiskt detta till vassa markpinnar, så kanske bäst att unvika anv dessa ord;)
Tack igen, smux! De flesta tältstångssegment ryms nog inom den gränsen (mina nya DAC-stänger är bara 13 tum), så det är bra att veta att man kan skydda dem från skador på det sättet. Däremot hjälper det ju inte mot tvånget att checka in en del av bagaget, om man inte får ha markpinnar i kabinen (vilket jag kan förstå). Det får bli som förr i tiden: tåg till fjällen och bivacksäck på kontinenten ;).
Sorry för detta gnäll om incheckning, men att bara springa rätt ut från (och in på) en flygplats ger i vissa fall enorma logistikvinster (typ hinna med dagens sista vidaretransport), plus förståss att man slipper risken för skadad/vilsekommen utrustning.
Dokumentet jag länkar till är, då det är en EU-förordning, att likställa med svensk lag varför allt som inte uttryckligen där är förbjudet får anses vara tillåtet att bära ombord. Varken gåstavar, tältstänger eller något likvärdigt nämns där. Att sedan Swedavia gör sina egna tolkningar är en helt annan sak vilket jag gärna skulle vilja se granskat i domstol...
Lycka till. När jag lusläser detta dokument, kan jag inte hitta något som helst kriterium, som skulle diskvalificera mina lätta stegjärn från att medtas i handbagage. Det har bara inte gått så bra i verkligheten ;).
 
Lycka till. När jag lusläser detta dokument, kan jag inte hitta något som helst kriterium, som skulle diskvalificera mina lätta stegjärn från att medtas i handbagage. Det har bara inte gått så bra i verkligheten ;).

Så är det...

Men det jag tycker är intressantast är ändå vad som står om vätskor m.m. i 4.1.2.2 och 4.1.3, nämligen att vätskor som inte ryms i 100cl-behållare ska kontrolleras separat. Det står alltså inget om något förbud att ha med sig vätskor i större förpackningar eller ens att ha med sig mer än en liter...
 
Så är det...

Men det jag tycker är intressantast är ändå vad som står om vätskor m.m. i 4.1.2.2 och 4.1.3, nämligen att vätskor som inte ryms i 100cl-behållare ska kontrolleras separat. Det står alltså inget om något förbud att ha med sig vätskor i större förpackningar eller ens att ha med sig mer än en liter...

Lagar och regler vs praxis och tillämpning, har vi hört det förut?. ;) Personalen i säkerhetskonrollen brukar inte vara anställda på sin juridiska kompetens, utan gör vad de är tillsagda. Mer intressant att försöka få reda på vad de är tillsagda om man vill med sitt plan, och för oss resenärer verkar tolkningen av EU direktiven riskera vara olika i olika EU-länder vilket inte underlättar för planeringen:(
 
Sorry för detta gnäll om incheckning, men att bara springa rätt ut från (och in på) en flygplats ger i vissa fall enorma logistikvinster (typ hinna med dagens sista vidaretransport), plus förståss att man slipper risken för skadad/vilsekommen utrustning.

Vissa flygplatser är notoriska på att försena bagade (ex LHR, CDG, FRA) så jag reser bara med handbagage i jobbet om resan är max 1v.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.