Hur fiskar man Håkäring?

1. En bra skeppare med en stor båt runt 50 fot så att man kan bo på båten om så behövs. Skepparen ska kunna hålla båten mot strömmen om man ligger i ett sund t. ex. så att man inte far med strömmen och han bör även veta var dom har fått Håkäring för i tiden el. var dom håller till på ett ungefär. 3-4 man på en sådan expedition är rätt lagom. Det är för att man ska ha bra med utrymme så att man undviker trassel med varandras tackel på botten. Detta var den bästa skepparen som jag och övriga har haft att göra med. Han kände sin båt och skötte den precis som man sköter sin kvinna. Jag i samtal med skepparen juli -82.
20200714_040830 1.jpg

2. Ordentlig utrustning. Stor havsfiskerulle med linkapacitet typ 800-1000 m 130 lp. el. minst 1000 m 80 lp. spunnen lina och ett spö som är anpassat för rullen och som är tillräckligt styvt för att göra ett ordentligt mothugg med på minst 200 m djup. Till detta djup behövs 1,5-2,0 kg i sänke. Jag fick hjälp med att göra gjutformar för 800 g sänke på Husqvarna medan jag jobbade där samt att jag hade tillgång till hur mycket bly som helst genom att jag skötte batterier på företagets truckar. Varje batteri som skrotades rensade jag på förbindningar mellan cellerna. Sänkets vikt beror på strömmarna i vattnet. I Harstad hade jag 1,6 kg för att komma ner till 350 m genom strömmar på runt 4 knop.
Min Utrustning.jpg
Kompis 1 utrustning.jpg
Kompis 2 utrustning.jpg


Jag hade en Everol fast en 12/0 som den stl. hette.
Everol.jpg

3. Smidda krokar för tyngre havsfiske. Modell större.
Smidda krokar.jpg


4. Ca. 0,8-1,0 mm pianotråd. För varje tackel ca. 1,5 m pianotråd samt 2 mm wire (mjuk och smidig att handskas med) (8-9m total längd med pianotråden) med wirelås/tackel. Det räcker inte med 1 el. 2 tackel bara utan 4-5 st minst. Den syns på bilden ovan en del.

5. Kycklingnät till mäsksäckar och en stor spole med stålwire 1000 m minst som du kan fästa i båten samt 20 ringar 4-5 cm diam. som du sätter på wiren innan du sänker ner första säcken samt ståltråd så att d.u kan sy ihop sidorna på mäsksäcken för annars far ju mäsket och stenarna ut. Typ ringar som du har till gardinstänger. Du ska inte räkna med att ni klarar av att veva upp och byta mäsksäck vid ytan. Wiren skär in i händerna även med handskar när man drar upp en sådan tyngd med det vattenmotståndet som du får från det djupet. Ca. 15-20 m för en vecka. Man fäster en säck i varje ring efter hand som man förnyar mäsk vid botten samt sten. 3-4 kg sten till 10-15 kg fiskrens så att mäsksäcken skulle sjunka till botten. 150-200 kg fiskrens. Gärna lite halvsurt så att doften spreds med strömmen.
Jag och ena kompisen i fullfärd med att färdigställa första mäsksäcken. Vi förbrukade 4-5 säckar/dag under veckan när vi kunde åka ut i sundet.
Tillverkning mäsksäck.jpg

6. Ta med el. skaffa någon form av bojar som ni kan fästa i wiren efter dagens slut innan ni far in till hamn för natten, men du kan räkna med att bojen kan vara borta nästa morgon också genom att någon/några hajar har gnagt av wiren el. dragit med sig mäsksäcken. Ta ut positionen bara så att ni hittar platsen igen. Ingen boj synlig på något foto.

7. Flying gaff= Huggkrok där du kan rycka loss skaftet från själva kroken och binda fast kroken med fångst i båten om man saknar möjlighet till kraftig lyftanordning på båten. Vi fick låna en av en kompis till mig i Gbg.
Min håkäring 18 kg.jpg


8. Ta även med annan fiskeutrustning ifall någon/några dagar blåser bort.
Jag fick några Lubbar runt 6-7 kg en av dagarna som blåste bort samt en del torsk, sej, långa, havskatt m. m.
Lubb 6-7 kg.jpg


En av dagarna som blåste bort totalt för oss så gick vi och köpte 1 kg nykokta räkor, 1 l 60 % brennvin och öl och sedan bjöd vi ner skepparen på en trevlig pratstund. Sedan kom ena av mina kompisar i Harstad och hämtade oss så att vi fick duscha och kunde gå ut och dansa på kvällen.
icon_mrgreen.gif
Censur p g a mindreåriga på forumet.

Håkäringen är inte som någon annan hajart och antagligen den minst utforskade eftersom den lever på ett sådant extremt djup. Den är inte på långa vägar lika explosiv och livlig som en vithaj el. någon annan haj art. Det latinska namnet betyder visst "Den sömninge". Ett håkärringsnapp är så försiktigt som det bara går. Man ser bara lite små rörelser i spötoppen så då gäller det att man ställer slirbromsen på rullen så att linan löper ut om den tar agnet men inte så att det blir haveri med linan.

Andra foton från förra exp. -79. Kompisen fick en på ca. 200 kg i Langesundsfjorden. Väst Oslo.
Langesundsfjorden -79.jpg


En annan fiskart som du kan få ute på djupet i samband med Håkärringsfiske är Blåkäxa och det är en riktig liten agntjuv. Den tömmer kroken på 7-8 hg utan vidare.
http://sv.wikipedia....A4xa#Utbredning
Jag vet att det ibland förekommer Håkärring i Gullmarsfjorden i den djupare delen.
Hyran som vi betalade -82 med skeppare var 5200 Nkr för 1 vecka och det var oavsett om vi kunde fara ut och fiska el. inte.
 
Eftersom jag inte får lägga in mer än 10 foton/inlägg så kommer ytterligare ett inlägg.
En av kompisarna i Harstad och en av killarna som var med på exp. testar livräddningsbåten.
Livräddningsbåten.jpg

Den ena killen som var med fick en vitrocka på ca 8 kg och den ska inte finnas nordligare än till Bergen men vi fick den i Harstad norr om polcirkeln.

Det enda som man kan jämföra en Håkärring med en Vithaj är vikten. Jag har sett gamla tidningsreportage i Norge på Håkärringar runt 7-8 m. Vikt?
I Trondheim har dom haft målinriktat Håkärringsfiske om någon har tankarna på detta fiske.
Det finns fler och det engelska namnet är "Greenland shark".
Lite länkar och några sevärda filmer:

Skitfiske på er allihopa!:)
 
Kul läsning!
Vad hände med den fångade hajen, åt man upp den?

Tack! :)
Det är ingen som äter en sådan asätare som håkäringen är.
Jag har hört historier i Norge från andra världskriget där större håkäringar har kommit med käften öppen i havsytan och tagit levande människor och ätit upp dom. Då var det mycket blod i vattnet som spred sig till hajarnas luktorgan.
Den fick åter gå död i hamnbasängen!
 
Det argumentet menar jag är tveksamt och vilseledande. Om beståndet reduceras tar det flera hundra år för att återhämta populationen.

Thure
 
Det argumentet menar jag är tveksamt och vilseledande. Om beståndet reduceras tar det flera hundra år för att återhämta populationen.

Thure
Jag vet att dom Håkäringar som fångas på den svenska västkusten återutsätts.
Exakt hu det är i Norge vet jag inte. Du kan ju följa sportfiskarnas storfiskeregistrering så ser du om det fångas någon och om den återutsätts.
Du får gå in under dom senaste registreringarna och hålla koll.
 
Kul reportage!
Jeremy Wade fiskade Håkäring i ett avsnitt av "flodmonster". Riktigt spännande och han kom fram till att den har kapacitet att vara väldigt aggressiv ibland...

https://www.dailymotion.com/video/x70nivc
Tack för att du gillade mitt reportage även om jag inte är någon riktig skribent! :)
Se där ja! Det har jag missat! Ja visst kan dom bli det!
Det var ett reportage om Håkäringsfiske i en gammal Napp o Nytt. Minns ej årgång men 70-talet tror jag det var och där fanns det ett tillägg: En håkäring hade luktat sig till en död häst en bit upp i en isländsk älv och ätit upp den delvis.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...