• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur firar du Sveriges nationaldag?

Hur ska Sveriges nationaldag firas?

  • Nationaldagen ska inte firas

    Röster: 5 22.7%
  • Ska firas med svenska flaggor och kungafamiljen

    Röster: 0 0.0%
  • Njuter lite extra under dagen med familj eller vänner

    Röster: 16 72.7%
  • Jobbar så jag kan inte göra något

    Röster: 1 4.5%

  • Totala väljare
    22
Idag är det Sverige national dag och som har varit helgdag sedan några år. I år är det en söndag så det blir ingen extra ledig dag. I Sverige finns det ingen tradition att fira dagen men nu när man har gjort den till en helgdag så bör man utnyttja det.

Hur tycker du är man ska "fira" Sveriges nationaldag?

/Stellan
 
Intensiteten på nationaldagsfirande brukar stå i omvänd proportion till hur stor anledning man har att fira ett land, så jag tycker att det är bra att vi inte firar så mycket i Sverige. Sen tycker jag ju att nationalstater är en 1800-talskonstruktion som vi borde skrota eftersom den gör mer skada än nytta.

Men som statsanställd gillar jag att jag är ledig i morgon (eftersom nationaldagen är på en helgdag får vi ledigt en veckodag) så att jag kan gå på Grönan med min son. Det är värt att fira!
 
Tycker att allemansrätten är skäl nog att vara stolt över Sverige och bör kunna motivera en flaggviftning utan att man för den skull skall behöva skämmas för det.

Ps. Hade tyvärr ingen flagga så det blev gräsklippning istället. Ds
 
Vadå,det är väl inte midsommar förrän om några veckor???
Och Vasaloppet gick första söndan i mars;det är våra nationaldagar.
 
Röjde en vandringsled från en massa nerfallna träd, åt pannkaka med fläsk och fiskade öring och röding. Men flaggviftandet lät jag bli.
 
Genom att

vara ute i vår svenska natur. Mitt firande bestod i lite lätt orienterande och kajakpaddlande i Nackareservatet,

Thure
 
Tycker att allemansrätten är skäl nog att vara stolt över Sverige och bör kunna motivera en flaggviftning utan att man för den skull skall behöva skämmas för det.
Jag firade genom att utnyttja allemansrätten och ta med mig hundarna ut i skogen och äta frukost där... Länge leve republiken Sverige.. eller hur det nu var....
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.