Enligt Hilleberg ska linorna vara så långa som möjligt. Har dock inte själv gjort någon närmare undersökning av saken..
När det gäller vinden så blåste det väl drygt 30 m/s i byarna med en medelvind på 12-18 om jag minns rätt (kollade på SMHI.se i förrgår). Det är en viss skillnad på medelvind och byvind, men att det blåste rejält rådde det nog ingen tvekan om. Har dock inte läst något i lokalpressen om hårda vindar. Med en medelvind på 35-40 m/s så går man ingenstans och om tältet står exponerat ska man nog ha tur om det ska klara sig oskadat. Under orkanen som drabbade fjällkedjan i mitten av september förra året och där flera tält hos jägarbataljonen som var på övning i Kebnefjällen skadades, så uppmättes en medelvind på 37 m/s vid Tarfala. Jag tältade själv då vid Singi och när vinden kulminerade var det som om malmtåget körde över tältet. Jag hade dock fått förvarning och istället för att gå mot Tarfala som planerat, så gick vi ner till Singi. Sannolikt blåste det mindre vid Singi än i Tarfala, men trots det blåste fönster sönder i Singistugorna.
Befarar jag hård vind brukar jag bygga vindmur. På vintern är det ju lättare men det går även med sten och en halvmeter gör rätt mycket för att sänka vindhastigheten nära backen. Först försöker jag dock finna något strukturellt skydd; en sänka, stor sten, videsnår eller liknande som kan ta ner vinden något. Sen är det bara att ankra fast och hoppas på det bästa. Som väl är så är orkanvindar väldigt ovanliga under barmarksperioden och vindarna vid Singi i höstas är det starkaste jag upplevt under vår-sommar-höst. I dom vindstyrkorna går man ingenstans och hade man tältat exponerat och inte i närheten av en stuga hade en sönderblåsning kunnat gå illa. Orkanbyar, störtskurar, kolmörkt och 2-3 grader gör att man inte är så kaxig.