• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur fås kommentarer i sin blogg?

Grundregel på internet: Folk skriver inget om de håller med, de skriver bara om de INTE håller med.

Så så länge du skriver saker som dina läsare håller med om, eller som de inte kan opponera sig mot (t.ex. om du bara skriver om saker som har hänt så kan ju inge opponera sig mot det för de kan inte ha andra åsikter om det), så kommer ingen att kommentera.

Titta på de stora kända bloggarna, vad har de skrivit för att bli kända? Jo, provocerande idiotinlägg.

Detta var uppenbart en stor del av sanningen. Skönt att åter få någon att säga det som jag innerst inne redan visste. För jag har folk som kommer in på min blogg, men väldigt få som skriver. Ett tag vacklade jag och tvekade, trodde att bristen på kommentarer var att ingen gillade det jag skrev och att det inte gav någon glädje.

Den senaste som skrev var arg på finlandsbåtarnas växelkurser - så han skrev en kommentar på det inlägget jag hade på ämnet. Det kändes bra att ge honom ett forum att ge uttryck av sin situation (han satt på båten när han skrev kommentaren).
 
Hur ofta kommenterar man själv?

Jag har under lång tid bloggat på en träningssajt, enbart för att jag vill minnas det jag gjort (guldfisk..) och att jag liksom du älskar att skriva. Får enstaka glada kommentarer. Men en gång fick jag en sån där riktig guld-kommentar som man kan leva på länge. Som håller motivationen att dela med sig uppe, inte bara spara det skrivna för sig själv på en bortglömd hårddisk. Jag försöker minnas den kommentaren nu när jag startat en ny blogg här, och måste gå igenom processen med att bygga upp ett förtroende igen... Det är inte alltid lätt att dela med sig, men om det så bara finns någon enda därute som bryr sig, som själv väljer att läsa vidare, så är det värt det.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.