• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur fås kommentarer i sin blogg?

Hejsan på er alla,
skoj att ni läser detta inlägg. Det betyder att du är en person som läser vad andra skriver. Kanske inte bara på forum utan även på bloggar. Det är möjligen även så att du själv har en blogg där du skriver om friluftsliv?

I så fall tror jag att du också har dessa frågor;
* hur får man läsare till sin blogg och
* hur får man dem att skriva kommentarer?


Min egen blogg Vandringsman har hitintills i oktober haft ca 50 besökare per dag; de flesta har nog googlat efter något och fått en träff hos mig. Sedan så använder jag frekvent Twingly; så jag får trafik från tidningars hemsidor när deras artiklar omnämns. Därtill så klart några personer som aktivt följer bloggen.

Själv tycker jag att antalet besök är helt ok, frågan är hur får man människor att kommentera!! Jag vill att min blogg ska kännas levande.

Just nu har jag en tävling där priset är 200kr presentkort på Naturkompaniet. Och det som behövs är att man "följer" bloggen samt skriver två kommentarer. Men trots det har ingen velat delta än så länge (ok, tävlingen är bara inne på femte dagen).

Det här är klurigt. För skriver man bra, skoj eller spännande artiklar så blir kommentarerna få. Men så fort man är lite ej-pk, då kommer åsikterna. Men jag vill inte förstöra min blogg genom att provocera fram hetska inlägg.

Vad tror DU är en bra strategi att få folk att skriva kommentarer i en blogg?

Har du en egen blogg, skriv din adress här i tråden så ska jag gå in och skriva en kommentar i den. :) För jag vet att det känns bra att få respons.
 
Min egen blogg Vandringsman har hitintills i oktober haft ca 50 besökare per dag; de flesta har nog googlat efter något och fått en träff hos mig.

Jag tror inte alls på att folk hittat något vettigt på Goggle för att komma till din sida, du har spärrat indexering i din robots.txt fil.

Detta är allt man får om man söker på din adress: "En beskrivning av det här resultatet är inte tillgänglig på grund av webbplatsens robots.txt – läs mer."

I övrigt känns dina skriverier på bloggen mest som nån slags reklam och en del "sponsrade inlägg", och det finns väl inte så mycket för besökarna att kommentera om det. Skriv om intressanta saker så vaknar folket.
 
Jag tror inte alls på att folk hittat något vettigt på Goggle för att komma till din sida, du har spärrat indexering i din robots.txt fil.

Detta är allt man får om man söker på din adress: "En beskrivning av det här resultatet är inte tillgänglig på grund av webbplatsens robots.txt – läs mer."

I övrigt känns dina skriverier på bloggen mest som nån slags reklam och en del "sponsrade inlägg", och det finns väl inte så mycket för besökarna att kommentera om det. Skriv om intressanta saker så vaknar folket.

Tack för ditt svar ...

* Jag vet inte vad "spärrat indexering" är för något - det måste jag kolla upp. Tack för att du peka på det - jag är inte så bra på det tekniska. Jag älskar att skriva. Och vad menar du med "söker på din adress" - söker med vad? Du menar inte att man googlar va? För då får man ju massor av träffar. Upplys mig!! Jag förstår inte vad det är.

Har inställningar som gör att min blogg ska hittas - se skärmdumpen.

* Jag har totalt sex stycken inlägg sedan 2008 där jag gjort direkt-reklam. Fått betalt betalt för fem av dem; det är videosnuttar som jag valt att lägga upp när en pr-byrå har frågat mig. Ett inlägg med reklam betalades genom att företaget skrev om min blogg i sitt nyhetsbrev, vi bytte helt enkelt länkar med varandra.

* Sedan har jag utvärderingar av produkter; det är ju också "reklam" på sitt sätt. Men jag får inga pengar för det. Jag har helt enkelt valt att fråga olika företag om jag får låna deras produkt.

Har t.ex. lånat en mobiltelefon, provat den, skrivit en utvärdering (där jag bl.a. skrivit att kameran i telefonen är värdelös) och sedan lämnat tillbaka mobiltelefonen. Sulorna till mina kängor fick jag. Inget annat företag har lovat mig något annat än att jag ska få låna deras produkt när jag frågat.

* Har också haft intervjuer med personer på olika företag, t.ex. den lokala cykelbutiken.

Och då kommer ju frågan - VAD ÄR INTRESSANT FÖR ER LÄSARE? Jag har skrivit on RyanAir, vad man ska göra om man tappar sitt pass utomlands, att VISA-kortet kanske inte fungerar i Frankrike, om vandringar i Skottland, Italien och Spanien. Osv, osv ...

Återkom gärna med VAD ni vill läsa i friluftsbloggar. Ge mig och alla andra som spenderar många timmar med att skriva och har viljan att göra något som intresserar andra tips på vad som ni vill läsa om.

Tack på förhand.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2012-10-07 kl. 10.01.38.png
    Skärmavbild 2012-10-07 kl. 10.01.38.png
    17 KB · Visningar: 235
Senast ändrad:
För att få kommentarer måste du ju skriva något som folk vill kommentera. Att ta upp ett känsligt ämne är ju en sak, att ha med öppna frågor är en annan.

men skriver du för att få kommentarer? Vad är syftet med ditt skrivande?
 
För att få kommentarer måste du ju skriva något som folk vill kommentera. Att ta upp ett känsligt ämne är ju en sak, att ha med öppna frågor är en annan.

men skriver du för att få kommentarer? Vad är syftet med ditt skrivande?

Ahh ... klarsynt. Vad är syftet?

Syftet för mig är att i första hand att ha roligt; jag älskar att skriva.

Vill att min blogg (och gärna andras) ska vara källor till kunskap och inspiration. Att om någon läst mina inlägg om cyklande kring Alvastra och längst Vättern för att sedan åka dit själv - då vore jag väldigt glad. Jag vill inspirera.

Så - jag skriver inte för att få kommentarer. Välbefinnandet ligger i att jag producerat något bra. Men jag har inlägg som så många har tittat på, men jag har väldigt få kommentarer. Så jag undrar "gör jag något fel, kan jag bli bättre?".

Jag vill göra ett bra jobb, och jag spenderar gärna mina egna pengar för att läsarna ska gilla det jag gör. En hobby kostar, och bloggen är min hobby. I stället för att dricka fem öl en lördag, lägger jag hellre pengarna på att göra mina läsare glada.

Men jag kanske är fel ute här? Inte ens de stora äventyrarna som Annelie Pompe har speciellt många kommentarer i sin blogg.

Din kommentar har fått mig att tänka ett varv till. Jag ska fortsätta att skriva för min egen skull, och om någon vill läsa/kommentera så är det bara bonus.

Som sagt. Någon annan som har en blogg och vill ha en kommentar, jag tittar väldigt gärna in hos dig. Vill uppmuntra de som lägger ner tid på att skriva.

Tack för feedback.
 
Jag driver tre bloggar själv, en personlig hemsida som är i princip utan kommentarer och sen två professionella om Talent management och Product Management. Där är det lättare att få kommentarer, man tar upp ett ämne som man sen har en åsikt runt

Sen finns det ett jättebra sätt att få igång kommenterandet, men det kräver tid (som du verkar vara beredd att lägga).

Kommentera andras bloggar. Och då menar jag inte "sjysst inlägg" eller hejdlös reklam för din egen, utan genomtänkta kommentarer. Jag försöker att kommentera en blogg om dagen på jobbet, men lyckas inte alltid med det. Men vill man haett samtal får man bidra själv med:)
 
Kommentera andras bloggar. Och då menar jag inte "sjysst inlägg" eller hejdlös reklam för din egen, utan genomtänkta kommentarer. Jag försöker att kommentera en blogg om dagen på jobbet, men lyckas inte alltid med det. Men vill man haett samtal får man bidra själv med:)

Håller absolut med. Men då gäller det också att hitta några som skriver något. Har ett antal "länkade" på min egen sida, så jag kan se när de skrivit något. Brukar kommentera på nya inlägg inom ett dygn, ofta snabbare än så. Och ja "kvalitet" är ett bra ledord.

Min uppgift för nästa vecka är att hitta tre nya friluftsbloggar som jag ska lägga till min lista av de som jag ska följa.
 
Grundregel på internet: Folk skriver inget om de håller med, de skriver bara om de INTE håller med.

Så så länge du skriver saker som dina läsare håller med om, eller som de inte kan opponera sig mot (t.ex. om du bara skriver om saker som har hänt så kan ju inge opponera sig mot det för de kan inte ha andra åsikter om det), så kommer ingen att kommentera.

Titta på de stora kända bloggarna, vad har de skrivit för att bli kända? Jo, provocerande idiotinlägg.
 
Jag har samlat en hel del äventyr på en blogg och massa recept på en annan, har haft hyffsat med trafik på båda periodvis. Just för recept så är hittarecept.se jättebra då dom ger väldigt mycket exponering, särskilt om man har fina bilder då dom visar en thumbnail i sökningar.

Men sen tycker jag helt enkelt inte att man ska förvänta sig kommentarer, då det är en ganska konstig och ny reaktion på att läsa en text. Händer ju aldrig när man läser artiklar i tidningar eller recept i kokböcker, möjligtvis för att påpeka sakfel eller gnälla lite. Jag tycker snarare man ska ta till vara på all form av uppmuntran man får, och lyssna på vad folk faktiskt säger istället för att bara räkna hur många som gör det. Antalet i sig är i alla fall för mig helt ointressant.

Ofta får man ju mer respons av personer man har en relation till, den mesta respons får jag på twitter och inte alls kopplat till kommentarsfunktionen i bloggen. :)


Men samtidigt för att få eller exponering i största allmänhet så se till att skriva nånting som intresserar! Inlägget på min frilufsblogg med överlägset flest kommentarer är från när jag cyklade enhjuling i jämtlandsfjällen ;) Inte för att jag är överdrivet nöjd med vad som står, men det var ju ett ganska unikt projekt. ;)

Funderar om det är skrivandet eller uppmärksamhet du är ute efter ;)
 
Kommentarer får man genom att engagera läsaren. Antingen genom provocerande skräp ( som Metros krönikor) eller genom intressanta ämnen där du öppnar för kommentarer. Ställ frågor till läsaren! Sen behöver man ju inte skriva skräp för att få reaktioner. Om det man skriver om på något vis sticker ut eller utmanar, så triggar det åtminstone mig att kommentera. Behöver inte vara elakt eller dumt, men det ska så klart överraska och kännas nytt på något vis. Och om du gillar att skriva så har du säkert något nytt och intressant att säga. Men fråga dig alltid: vad är grejen? Vart vill jag komma med detta? Och skriv sedan om texten lite mer tillspetsat! Det blir också en bättre text!
 
Själv är jag superkänslig för reklam. De där "kanske du gillar" får mig att klicka vidare ganska snabbt. Iofs följer jag inte många bloggar men gillar reseberättelser här på Utsidan och Happymtb.org.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.