Hur får man Liquisolve att härda snabbast?

Tja!
Hur får man Liquisole att härda snabbast? Eller egentligen biltemas budgetvariant men same shit...

Hög temperatur? Låg temperatur? Hög luftfuktighet? Syrerik atmosfär(jag har syrgas hemma)?

Samt hur kallt kan det som kallast vara för att det ska härda?

Panikförstärkning av ett par handskar ikväll och jag åker tidigt imorn så... :p

Tja!
Hur får man Liquisole att härda snabbast? Eller egentligen biltemas budgetvariant men same shit...

Hög temperatur? Låg temperatur? Hög luftfuktighet? Syrerik atmosfär(jag har syrgas hemma)?

Samt hur kallt kan det som kallast vara för att det ska härda?

Panikförstärkning av ett par handskar ikväll och jag åker tidigt imorn så... :p

Varm å fuktig miljö är nog det bästa ;)

/Janne

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Janne har helt rätt.
Den härdar med vatten (=fukt i luften). Den kemiska reaktionen går fortare i värme.
Ju kallare, desto längre tid tar det. Vid rumpstemperatur tar det väl 24h om jag inte minns fel.

Feltemas känner jag inte till, men gissar att det är en billigare variant (= mer lösningsmedel) men det borde man se om man kikar på säkerhetsdatabladen.

/Peter

Halloj!
Tack för svaren! Har använt Cotol-240 förut för urethanekontaktlim och det har funkat mycket bra! Hade dock inget hemma den här gången.

Handskarna hade nästan härdat färdigt när jag skulle åka på morgonen så de fick torka klart i bilen

Halloj!
Tack för svaren! Har använt Cotol-240 förut för urethanekontaktlim och det har funkat mycket bra! Hade dock inget hemma den här gången.

Handskarna hade nästan härdat färdigt när jag skulle åka på morgonen så de fick torka klart i bilen

Litet sent, men ändå. Jag ställde en fråga om snabbare härdning av LiquiSole till Casco och fick följande svar:

Hej Bertil,
Visst torkar produkten snbbare om du värmer den upp till 60″ men du tappar i vidhåftning. Jag rekommendar att du tvättar med aceton före limning och inte värmer över 30″
Mvh roger hellstrand
Casco teknisk service

Jag frågade på en firma som tillverkar presenningar och kapell till lastbilar etc.
De sålde ett lim som heter Plastigum 77, det är bra mycket snabbare än Liquisole och lika hållfast. Bara att stryka på på båda sidor och lägga ihop. Det går fortare om man värmer lite med värmepistol. Kanske kan det vara nåt till nästa gång.

Jag har limmat ihop en massa presenning med det här limmet och det blir väldigt starkt. Jag gjorde rivtester med det och PVC'n rivs loss från polyester-armeringen innan limfogen släpper.

Tjockleken

bör ha betydelse. Stryk tunt och hellre flera gånger ett tunt lager som får härda än ett enda tjockare lager. Fukt och värme som sagt.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips