Hur får man Liquisolve att härda snabbast?

Tja!
Hur får man Liquisole att härda snabbast? Eller egentligen biltemas budgetvariant men same shit...

Hög temperatur? Låg temperatur? Hög luftfuktighet? Syrerik atmosfär(jag har syrgas hemma)?

Samt hur kallt kan det som kallast vara för att det ska härda?

Panikförstärkning av ett par handskar ikväll och jag åker tidigt imorn så... :p
 
Tja!
Hur får man Liquisole att härda snabbast? Eller egentligen biltemas budgetvariant men same shit...

Hög temperatur? Låg temperatur? Hög luftfuktighet? Syrerik atmosfär(jag har syrgas hemma)?

Samt hur kallt kan det som kallast vara för att det ska härda?

Panikförstärkning av ett par handskar ikväll och jag åker tidigt imorn så... :p

Varm å fuktig miljö är nog det bästa ;)

/Janne
 
Janne har helt rätt.
Den härdar med vatten (=fukt i luften). Den kemiska reaktionen går fortare i värme.
Ju kallare, desto längre tid tar det. Vid rumpstemperatur tar det väl 24h om jag inte minns fel.

Feltemas känner jag inte till, men gissar att det är en billigare variant (= mer lösningsmedel) men det borde man se om man kikar på säkerhetsdatabladen.

/Peter
 
Halloj!
Tack för svaren! Har använt Cotol-240 förut för urethanekontaktlim och det har funkat mycket bra! Hade dock inget hemma den här gången.

Handskarna hade nästan härdat färdigt när jag skulle åka på morgonen så de fick torka klart i bilen
 
Halloj!
Tack för svaren! Har använt Cotol-240 förut för urethanekontaktlim och det har funkat mycket bra! Hade dock inget hemma den här gången.

Handskarna hade nästan härdat färdigt när jag skulle åka på morgonen så de fick torka klart i bilen

Litet sent, men ändå. Jag ställde en fråga om snabbare härdning av LiquiSole till Casco och fick följande svar:

Hej Bertil,
Visst torkar produkten snbbare om du värmer den upp till 60″ men du tappar i vidhåftning. Jag rekommendar att du tvättar med aceton före limning och inte värmer över 30″
Mvh roger hellstrand
Casco teknisk service
 
Jag frågade på en firma som tillverkar presenningar och kapell till lastbilar etc.
De sålde ett lim som heter Plastigum 77, det är bra mycket snabbare än Liquisole och lika hållfast. Bara att stryka på på båda sidor och lägga ihop. Det går fortare om man värmer lite med värmepistol. Kanske kan det vara nåt till nästa gång.

Jag har limmat ihop en massa presenning med det här limmet och det blir väldigt starkt. Jag gjorde rivtester med det och PVC'n rivs loss från polyester-armeringen innan limfogen släpper.
 
Tjockleken

bör ha betydelse. Stryk tunt och hellre flera gånger ett tunt lager som får härda än ett enda tjockare lager. Fukt och värme som sagt.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pultost Var får man köpa etaproof? Gör det själv 17
muminfar var får man tag på dun? Gör det själv 47
KLAGER Plastcykeln får nu sällskap av kartongcykeln Gör det själv 10
jmlove Var får jag tag på Velcro kardborreband... Gör det själv 6
eh sömmar som inte får gå upp Gör det själv 5
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
DoktorGlas Kan man sy i pastpresenning? Gör det själv 17
bramberg Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka Gör det själv 37
Karolina P Korta av sovsäck - hur bör man göra? Gör det själv 7
dmchris Tunn rostfri plåt, var hittar man det? Gör det själv 13
avslutatmedlemskap160620 Så självklart när man ser det - göra hammock Gör det själv 6
lleberg Kan man sy en skran/åkmadrassa? Hur? Gör det själv 4
Skipper_ Var kan man köpa dun? Gör det själv 3
såg nån som vet var man kan köpa en symaskin Gör det själv 5
aksello Vart köper man Granger XT proofer? (impregnering) Gör det själv 3
niklaz Hur ska man ställa in symaskinen för tunna och hala material? Gör det själv 10
peter1959 Att fixa för den händige, så att man förblir "händig" med händerna. Gör det själv 13
Henke stj Var kan man köpa dun? Byxor? Gör det själv 9
macaronies Kan man färga G-1000? Gör det själv 6
fotografiskt Vindskydd av presenning för sju man Gör det själv 39
Brune Hur kapar man en pianotråd? Gör det själv 37
Teknikern När man tröttnat på läckande neoprentätningar. Gör det själv 0
graesen var kan man köpa merinoull i metervara Gör det själv 7
Struntman Hur gör man en knivslida av läder? Gör det själv 1
xblp julgranen - vad gör man av den? Gör det själv 23
cancerman Varför ska man jaga den "perfekta" kniven? Gör det själv 28
Brune Vad kan man tillverka av en slider ? Gör det själv 4
Pott Kan man göra egna isyxor? Gör det själv 36
Räv Rävsson Hur fixar man en söndrig eker själv? Gör det själv 2
Martin Fjäderlätt Kan man färga ryggsäcksväv? Gör det själv 10
Netram Var kan man köpa hålband? Gör det själv 8
Mikro var hittar man mönster? Gör det själv 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.