Hur får man egentligen plats med 2 veckors....

Så här gör man...

1. Man plockar fram allt man måste ha med sig på turen
2. Man konstaterar att det är på tok för mycket, och väger lika mycket som ett normaltstort piano
3. Man rensar bort bra-att-ha-prylarna, undan för undan, tills vikten är lagom
4. Skulle grejorna inte få plats i ryggsäcken, så kan man a) rensa undan lite mer prylar, eller b) sätta fast tält, liggunderlag, gtx-jacka och eventuellt sovsäcken (som då måste vara ordentligt skyddad mot störtregn
5. Man knallar på fjället

/Håkan

PS. Och med bra-att-ha-prylar menar jag just bra-att-ha-prylar, inget som är viktigt för säkerheten

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Håkan täckte helt klart det viktigaste, men i alla fall;

Trangia är inte bara blytungt, det är en stor gris också.. Jag har haft ett Trangia fastspänt utanpå (ovanpå) ryggsäcken både på sommarturer & kalla vinterturer utan problem, det klarar både snö, väta och kyla, liksom en hel del stötar. Men då bör man förstås lägga tändare/tändstickor någon annanstans. Om du har råd, komplettera friluftsutrustningen med en en liten gasbrännare och låt Trangiat ligga hemma för längre ryggsäcksturer, en MSR pocket rocket kostar ca 300 SEK, där spar du mycket volym och vikt. Enkelt vindskydd kan du fixa med folie eller liknande, sedan behöver du bara en liten kastrull, kanske nån av de mindre från Trangia går att köpa billigt på närmaste sportaffär. Resten av stora volymbesparingar kostar mycket mer, kompakt dunsäck, thermarest UL 3/4 etc..

jarlmoden; sa:
Trangia är inte bara blytungt, det är en stor gris också..

Hej på er!

Jag håller inte med om att Trangia är onödigt stort och tungt, eftersom det som gör att det är större än en pocketrocket och en kastrull är två saker.
1. Ett otroligt bra vindskydd som gör att den bränslemängd som går åt är mindre än om man kör vind för våg ute på fjället...Viktminskningen med en pocketrocket äts sålunda upp...

2. Eftersom det var volymen som var intressant i inlägget så menar jag på att det utgör endast av den större volym som vindskyddet tar jämfört med bara en kastrull. Denna lilla extra volym är inte heller den större än det extra bränsle man måste ta med sig.

Min lösning är att för att uttnyttja Trangiat bättre så fyller jag kastrullen med olika saker. Tex tändstickor, kåsa, diskgrejer, tepåsar så att utrymmet inte är outnyttjat. Detta skulle jag tro är common knowledge men det skadar inte att skriva.

Jämför total volym och vikt på bränsle och kök vid byte till/från Trangia.

Jag har inte gjort några vetenskapliga studier av detta så ni har alla möjligheter att slå undan benen på mig med fakta ;-)

Ifråga om att minska packningen så kan man göra mycket mer än man tror.

Min packning tog för 8 dagar inte på långa vägar hela utrymmet i en Raven Gyro som jag tror är på 70 liter, och min kompis hade en 50 literssäck så jag tog allt skrymmande och han allt tungt.
Då satt iofs liggunderlaget utanpå.

Mitt mål är att vi ska klara oss på varsin 50 literssäck i år. Och då har vi inte köpt några lättviktssaker utan vi har rensat och rensat och rensat.

/ Niclas

Komprimera mera

Hejsan,

Håller med det som sagts ovan men vill tillägga..

Sovsäck och tält är två skrymmande saker som med fördel kan knölas ner i varsin kompressionspåse. Med kläder och andra småprylar fyller man ut hålrummen mellan påsarna.
Fungerar det fortfarande inte så byt ut vissa delar av utrustningen, tex köket eller bulkiga kläder.
Har du ett självuppblåsande liggunderlag i ryggsäcken kanske du kan fundera på att ta ett vanligt och sätta det på utsidan.
Strippa matförpackningar från onödiga kartonger och andra förpackningar.

Sedan, nästan viktigast av allt! provpacka några gånger så ska du se att du får ner mer och mer för varje gång.

Lycka till

Bengt

Härligt...

Tack för era tips...

Vid denna färd kommer Trangiat följa med, det jag funderar på är kanske om man skall se över sin säck, har en haglöfs -25 säck, den tar grymt med plats..

Skall se om jag kan lägga upp listan här...

UTRUSTNINGSLISTA ISLAND 2003-07-19 till 2003-08-04
UTRUSTNINGSLISTA
Matlista

Gemsam packning
Antal Benämning Ansvarig Check
1 Tält T
2 Trangiakök F-J
1 Bränsle, får ej tas med via flyg F
1 Konservöppnare / Multikniv T
1 Vattenpåse 10 liter F
5 Diskkuddar + Diskmedel T
1 Kompass F-J
1 Kartor/Böcker T-F
1 Snören F
1 Silvertejp F
1 Tvättmedel (Hur skall man torka grejerna??) F
1 Dagbok J
1 Penna J
1 Biljetter F
1 Mobiltelefon F
1 Termometer T ;-)

Personlig packning
Antal Benämning
1 Ryggsäck J-T-F
1 Liggerunderlag J-T-F
1 Sovsäck J-T-F
2 Packpåsar (sopsäckar) F-T
1 Jukkasticka/Stormtändare J-T-F
1 Lampa J-T-F ??? Kanske inte..
1 Matkåsa bestick J-T-F
1 Vattenflaska/Camelbak J-T-F
1 Handduk J-T-F
1 Solglasögon J-T-F
1 Kniv J-T-F
1 Skärp J-T-F
1 Pengar J-T-F
1 Pass J-T-F Krävs inte...
1 Kamera F+J

Kläder
Antal Benämning
3 Sockor J-T-F
1 Kängor, 1 par J-T-F
2 Underställ (över/underdel) J-T-F
3 Underkläder J-T-F
1 Badbyxor J-T-F
1 Lager 3 jacka / Byxa J-T-F
1 Lättare vandringsbyxor/Zip Off J-T-F
1 Tjockar fleece/Craft J-T-F
1 Keps/Hatt J-T-F
1 Mössa J-T-F
1 Halsduk J-T-F
1 Handskar mot kyla och sten J-T-F
1 Poncho/regnkläder J-T-F
1 T-shirts J-T-F

Hygienartiklar
Antal Benämning
1 Toapapper, 1 rulle/person (Inpackad i påse) J-T-F
1 Rakning T
1 Solstift J-F
1 Lypsyl J-F
1 Solkräm J
1 Hudcreme J
1 Tandborste J-T-F
1 Tandkräm ,gemensam T
1 Sporttejp, för tejpning av fingrar etc. F
1 Förstahjälpen/Compeed/tabletter/pincett/nagelsax F
1 Soppåsar F
1 Tvål/Schampo T
1 Hårborste J
1 Deo J-T

Ungefär detta är satt på listan, sedan tillkommer
maten ovanpå, packad i dagsportioner.. Varierande kost... ;-) NOT!!!

Fredric
http://www.strapatz.com

Några kommentarer på packlistan

1 Vattenpåse 10 liter F
Behövs den? Dålig vattentillgång?

Annars kan det räcka med en scotchbrite-trasa

Torka på tältlinor, samt under färd genom att hänga upp på ryggsäcken (jag har en nätpåse för småsaker)

1 Termometer T ;-)
Behövs inte, ni lär känna hur varmet eller kallt det är...

Max en lampa, behövs det verkligen?

1 Badbyxor J-T-F
Blyg?

Regnkläder och gtx?

För mycket, en rulle på 2 pers bör räcka

1 Solstift J-F
1 Lypsyl J-F
1 Solkräm J
1 Hudcreme J
Frökenaktigt med så mycket kräm... En liten tub solkräm samt en liten tub hudkräm borde räcka

1 Hårborste J
1 Deo J-T
Som sagt, frökenaktigt! Vill ni känna er fräscha efter vandringen så köp deo och borste efter ni kommit fram till slutmålet

/Håkan

...Ett otroligt bra vindskydd som gör att den bränslemängd som går åt är mindre än om man kör vind för våg ute på fjället...Viktminskningen med en pocketrocket äts sålunda upp...

Nåja, mitt kompletta kök inklusive gas för en person i 7 dagar väger under 600 gram. Vad väger ditt trangia inklusive bränsle för en person i en vecka?

Slagen på fingrarna...

jarlmoden; sa:
Nåja, mitt kompletta kök inklusive gas för en person i 7 dagar väger under 600 gram. Vad väger ditt trangia inklusive bränsle för en person i en vecka?

Nu fick jag ju svar på tal, eller?

Mitt kök väger om jag är ensam 1075 g (kök + gas)

Eftersom vi är två så blir det strax över 700 g då vi har med en 450 g gasflaska.

Då har vi Trangia med 1 st kastrull.

Alltså du har ett lättare kök-bränslepaket.

/ niclas

Re: Härligt...

fredric@strapatz.com; sa:
1 Konservöppnare / Multikniv T
1 Kniv J-T-F
Dubbla knivar? Och dessutom bestick? Och separat nagelsax? (Ok, nu var det plats och inte vikt som diskuterades och då är det väl marginellt.... men borde inte multiverktyget i alla fall kunna ersätta kniv och nagelsax?).

Hur stor handduk? Har alla tre varsit badlakan med sig eller är det storlek diskhandduk?

3 Sockor J-T-F
2 Underställ (över/underdel) J-T-F
3 Underkläder J-T-F
1 Badbyxor J-T-F
1 Lättare vandringsbyxor/Zip Off J-T-F
1 Tjockar fleece/Craft J-T-F
1 T-shirts J-T-F
I ultralätta sammanhang brukar man säga att man ska inte ha mer kläder på sig än man kan sätta på sig samtidigt. 3 par underkläder plus badbyxor ger alltså totalt 4 ombyten underkläder. Ni ska ju tvätta???
1 Deo J-T
1 Tvål/Schampo T
1 Snören F
1 Silvertejp F
1 Solstift J-F
1 Lypsyl J-F
1 Solkräm J
1 Hudcreme J

Vad rör det sig om för mängder? Hur mycket tror ni går åt? Att ta med sig fulla burkar/tuber etc är oftast onödigt. En hel tandkrämstub lär räcka ett par månader för 4 personer om man borstar tänderna 3 gånger om dagen med tandkräm (när jag är ute använder jag bara tandkräm en gång om dagen, borstandet är viktigare än tandkrämen).

Håkan K; sa:
Några kommentarer på packlistan

1 Vattenpåse 10 liter F
Behövs den? Dålig vattentillgång?

Annars kan det räcka med en scotchbrite-trasa

Torka på tältlinor, samt under färd genom att hänga upp på ryggsäcken (jag har en nätpåse för småsaker)

1 Termometer T ;-)
Behövs inte, ni lär känna hur varmet eller kallt det är...

Max en lampa, behövs det verkligen?

1 Badbyxor J-T-F
Blyg?

Regnkläder och gtx?

För mycket, en rulle på 2 pers bör räcka

1 Solstift J-F
1 Lypsyl J-F
1 Solkräm J
1 Hudcreme J
Frökenaktigt med så mycket kräm... En liten tub solkräm samt en liten tub hudkräm borde räcka

1 Hårborste J
1 Deo J-T
Som sagt, frökenaktigt! Vill ni känna er fräscha efter vandringen så köp deo och borste efter ni kommit fram till slutmålet

/Håkan

- Vatten, vet inte.. Det är på Island... Kanske inte?
- Diskkuddar, billigt och bra.. Kanske färre?
- Tvätt, bar med nätpåse...
- Termometern är för dokumenteringen av dagboken. ;-)
statistikfascister som vi är.. ;-)
- Lampa behövs ínte alls, midnattssol..
- Badbyxor är för övrig ev. omgivning
- Lager 3 = Goretex, Poncho alt Regnkläder, Poncho packar minst..
- Dasspapper är bra, kanske dra ner på en rulle iofs.
- Krämer är bra för att mjuka upp huden och förebygger rynkor :)

Fredric
http://www.strapatz.com

Om du kombinerar mitt inlägg med Nermanders så ser du hur långt du skulle kunna gå. Sen är det bara att göra avvägningen. Hur mycket komfort är du beredd att avstå?

/Håkan

PS. En annan tråd behandlar det viktiga ämnet njutningsmedel, du har väl inte glömt whiskeyn?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips